printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 785
اخبار کوتاه جهان

  عراق
ادامه حضور آمریکا در عراق توجیهی ندارد: السودانی، نخست‌وزیر عراق: توجیهات ادامه حضور ائتلاف با توسعه توانمندی‌های نیروهای امنیتی ما از بین رفته است. ما می‌خواهیم هرچه سریع‌تر پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق را آغاز کنیم؛ چراکه این اقدام یک خواسته رسمی مردمی است و آنها در این مورد جدی هستند.
هلاکت پیشرو دیزایی در حملات به مقر موساد: پیشرو دیزایی، مسئولیت صادرات نفت از کردستان عراق به اسرائیل را به عهده داشت که در حملات سپاه کشته شد. پیشرو دیزایی صاحب گروه ساختمان‌سازی فالکون بود. این تاجر کُرد از نزدیک با موساد و رهبری کردستان در ارتباط بود. او یک ارتش خصوصی کوچک به‌نام SB Falcon نیز داشت که پرسنل نظامی سابق ایالات متحده را استخدام می‌کرد.

  قطر
«قطرانرژی»، ارسال گاز از دریای سرخ را متوقف کرد:
شرکت «قطر انرژی» دومین صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع در دنیا اعلام کرد: کشتی‌های خود را به دریای سرخ نمی‌فرستد. بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی بزرگ مانند مرسک، مسیر کشتی‌های خود را به سمت «دماغه امید نیک» در آفریقا تغییر داده‌اند.

  یمن
انصارالله یمن، پیشنهاد «به رسمیت شناخته شدن» توسط آمریکا را رد کرد:
البخیتی، عضو ارشد دفتر سیاسی انصارالله فاش کرد: مقامات این کشور پیشنهاد آمریکا برای توقف حملات در دریای‌سرخ به‌ازای به‌رسمیت شناختن دولت نجات ملی یمن را رد کرده‌اند. واشنگتن بعد از این پیام، پیام‌های وسوسه‌کننده‌ دیگری ارسال کرد و از طریق میانجی عمانی به صنعاء پیشنهاد داد که آن‌ها به‌ازای توقف عملیات‌ها علیه اسرائیل در دریای‌سرخ، دولت یمن را به رسمیت خواهند شناخت که این پیشنهاد نیز از سوی یمن رد شد.
ضربه ۳ میلیارد دلاری یمنیها به اقتصاد اسرائیل: مراد منصور، پژوهشگر اقتصادی یمن در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: رژیم صهیونیستی به‌خاطر حملات یمن در دریای سرخ تاکنون بیش از ۳ میلیارد دلار متضرر شده است.

  آمریکا
آمریکا مدعی توقیف محموله سلاحهای ایرانی به یمن: نیروی دریایی آمریکا مدعی شد: تسلیحات ارسالی از ایران برای عرضه به ارتش یمن را متوقف کرده است.
اختلافات میان اتحادیه اروپا و آمریکا: اتحادیه اروپا: اگر آمریکا در سال ۲۰۲۴ نیز، ساز «اول آمریکا» را بزند، اروپا بیش از پیش راه خود را خواهد رفت. بلژیک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا را محلی برای به آزمایش گذاشته شدن دموکراسی می‌داند.
با آتشبس کامل در غزه مخالفیم: جان‌کربی سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اعلام اینکه ایالات متحده آمریکا همچنان با آتش‌بس کامل در غزه مخالف است، گفت: ما در حال مذاکره جدی برای دستیابی به توافق دوم برای آزادی سایر گروگان‌ها (اسرا) در غزه با حماس هستیم.

  فلسطین
بازگشت هزاران آواره فلسطینی به مرکز نوار غزه: هزاران آواره از شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه که به‌خاطر جنگ به رفح و خان یونس در جنوب این باریکه رفته بودند، اکنون به این شهر بازگشتند ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته، از برخی مناطق در مرکز نوار غزه عقب‌نشینی کرد.

  انگلیس
حمله به یمن؛ تقابل جدید دولت و ملت: افزایش واکنش‌ها و انتقادها در جامعه انگلیس از حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن، نخست‌وزیر این کشور را برای توجیه علت این حمله به مجلس کشاند. نمایندگان مخالف سیاست‌های دولت در مجلس انگلیس، می‌گویند: بمباران یمن و گسترش جنگ راه حل نیست.

  رژیم صهیونیستی
عقبنشینی مک دونالد از حمایت رژیم صهیونیستی: مک دونالد به‌قدری از تحریم مراکز غذایی خود آزرده شد که بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: از هیچ طرفی در جنگ غزه حمایت مالی و غیرمالی نمی‌کند.
گسترش نفوذ نهادهای امنیتی ایران در جامعه اسرائیل: سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی(شاباک)  می‌گوید:  نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به‌تازگی هرچه بیشتر از شهروندان اسرائیلی و پلتفرم‌های آنلاین برای گردآوری اطلاعات درباره مقامات و شخصیت‌های بانفوذ در جامعه اسرائیل استفاده می‌کنند.آنها در پلتفرم‌های آنلاین اسرائیلی نفوذ کرده و خود نیز با ایجاد پلتفرم‌های مجازی، فعالیت‌های مربوط به خانواده صهیونیست‌های ربوده‌شده به غزه را تبلیغ می‌کنند.

  یمن
حملات به یمن توان انصارالله برای عملیات را تضعیف نکرده است: وبگاه شبکه خبری بلومبرگ اذعان کرد: حملات آمریکا و انگلیس به یمن توانایی انصارالله برای عملیات در دریای سرخ را تضعیف نکرده است.

  پاکستان
پاکستان پایان تنش با ایران را اعلام کرد: براساس تصمیم کمیته امنیت ملی پاکستان، این کشور سطح کامل روابط دیپلماتیک با ایران را ازسرگرفته و به‌زودی سفیر پاکستان به ایران بازمی‌گردد.

  مکزیک
​​​​​​​ مکزیک و شیلی، از رژیم صهیونیستی شکایت کردند: وزارت امور خارجه مکزیک: به‌همراه شیلی وضعیت کشور فلسطین را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دادیم تا جنایات احتمالی را بررسی کند. ما از پرونده تشکیل‌شده توسط آفریقای جنوبی در دادگاه کیفری بین‌المللی مطلع هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم.