نقش سازنده و اثرگذار آموزش و پرورش در نگاه آیتالله حسینی بوشهری
پایه و اساس تربیت مسئولان تراز
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ظرفیت بسیار بزرگی است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای تمام مسئولیتهایی که در کشور داریم پایه و اساس است.
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه، آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش، ضمن تبریک اعیاد ماه رجب، اظهار کرد: ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان کلاسهای تربیتی برای انسان هستند.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید در تمام جهات مورد بررسی قرار بگیرد، مطرح کرد: سند تحول آموزش و پرورش سند نسبتا کاملی است؛ البته هر اقدامی که توسط بشر انجام شود، میتواند مورد بررسی، ارزیابی و تأمل قرار بگیرد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر این سند در دستور اجرا قرار بگیرد، در آینده بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد، عنوان کرد: سندهای خوبی نوشته میشود؛ ولی متأسفانه برخی از مدیران درگیر مسائل روزمره شده و از اجرای سندها غافل میشوند.
امام جمعه قم با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ظرفیت بسیار بزرگی است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای تمام مسئولیتهایی که در کشور داریم پایه و اساس است.
نایبرئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر فرزندان ما از پایه و در مدارس آموزش و پرورش تقویت شوند، در دانشگاهها خیال ما راحت است، تصریح کرد: اگر تحصیلکرده آموزش و پرورش از بُعد اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و تربیتی تقویت شود، در دانشگاه دیگر شبههای این جوان را تهدید نمیکند.
وی اضافه کرد: آمادگی لازم در حوزههای علمیه برای تقویت معلمان وجود دارد و حتی میتوانیم اساتیدی را به استانها اعزام کنیم تا با تشکیل اردوهایی، سطح علمی آنان در بُعد دینی و اعتقادی تقویت شود.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به اینکه باید برای هر درس، معلم تخصصی و حرفهای داشته باشیم، یادآور شد: معلم دینی باید بهقدری توانمند باشد که بتواند به بهترین شکل شبهه را در ذهن دانشآموزان پاک کند.
مراقبت از باورهای اعتقادی از اهمیت بسیاری برخوردار است
آیتالله حسینی بوشهری با بیان اینکه مراقبت از باورهای اعتقادی از اهمیت بسیاری برخوردار است، ابراز کرد: مسئول و وزیری در آینده موفق خواهد بود که باورهای اعتقادی او در جامعه تقویت شده باشد.
گفتنی است، در ابتدای دیدار، دکتر محمودزاده ضمن بیان گزارشی از مدارس غیردولتی، اظهار کرد: حدود ۱۴ درصد از دانشآموزان معادل 2 و نیم میلیون جمعیت در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.
وی با اشاره به اینکه اعتقاد ما بر این است که مدارس غیردولتی مجری سیاستهای وزارت آموزش و پرورش هستند، مطرح کرد: هر آنچه که در سند تحول آموزش و پرورش به آن پرداخته شده است، باید در مدارس دولتی و غیردولتی رعایت شود.
معاون مشارکتهای مردمی و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: عمده مدیران مدارس غیردولتی، افراد توانمندی هستند که احساس میکنند مسیر را میتوانند بهتر از وزارت آموزش و پرورش طی کنند.
وی با بیان اینکه در راستای استفاده از ظرفیت خلاقانه مدارس غیردولتی اقداماتی را دنبال میکنیم، عنوان کرد: حدود ۲۱۰ هزار نفر از معلمین ما در این مدارس حضور دارند و تدریس میکنند.
محمودزاده با اشاره به اینکه برنامه دانشافزایی و توانمندی این معلمان را در دستورکار قرار دادیم، خاطرنشان کرد: مسائل اعتقادی و بصیرتی در این دورهها مورد تأکید ویژه است تا معلمان بتوانند شبهههای نسل نوجوان را برطرف کنند.
وی با بیان اینکه امروز در این عرصه در حال آسیبشناسی هستیم، تصریح کرد: برخی از استانها متأسفانه ظرفیت برگزاری این دورهها را ندارند؛ درحالیکه رویکرد ما ایجاد صلاحیت حرفهای در معلمان است.
معاون مشارکتهای مردمی و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش تخصصی و تربیتی معلمان از اهمیت بسیاری برخوردار است، یادآور شد: در این مسیر و سایر موضوعات از رهنمودهای علما و مراجع بهرهمند خواهیم شد.
وی با بیان اینکه بزرگترین و مهمترین سرمایه کشور نیروی انسانی است، ابراز کرد: آینده کشور در کلاسهای درس و توسط معلمان طراحی میشود؛ در نتیجه هرقدر بتوانیم بعد تربیتی مدرسه را تقویت کنیم، در آینده موفقتر خواهیم بود.