printlogo


printlogo


توصیه‌های هشتگانه شیخ‌الفقها(قد) به مسئولان حوزه‌های علمیه

مرحوم شیخ الفقها(قد) یک ماه قبل از ارتحال‌شان1، در دیداری که اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در بیت شریف‌شان با معظم‌له داشتند، توصیه‌های مهمّی ارائه نمودند که بدین شرح می‌باشد: 

  لزوم حفظ امانت اهلبیت(ع)
حوزه‌های علمیه، امانت حضرت امام صادق(ع) و حضرت ولیّ‌عصر(عج) و حفظ آن بر همگان واجب و لازم است. علمای بزرگ ما از این امانت با تمام توان و تلاش مراقبت نمودند و امروز وظیفه همه ماست که این امانت را به بهترین وجه حفظ کنیم.

   محوریت معارف اهلبیت(ع)
حوزه ما باید حوزه احادیث و معارف اهل‌بیت و فقه و کلام اهل‌بیت(ع) باشد. آن چیزی که علمای ما به‌واسطه آن حافظ سنت‌های حوزه‌های موفق علمیه بودند، همین محوریت است.

  وجوب حفظ استقلال حوزههای علمیه
آن چیزی که حقیر همیشه بر آن تأکید دارم، لزوم حفظ استقلال حوزه‌های علمیه است. امتیاز بزرگ حوزه‌های شیعی، همین استقلال در همه جهات است که مایه عزّت شیعه و علمای آن شده است. هرچه استقلال حوزه‌های علمیه برقرارتر باشد، توفیقات بیشتری نصیب حوزه‌های بزرگ علمی می‌شود.

  ضرورت رسیدگی به معیشت طلاب
در دوران گذشته، مشکلات و گرفتاری‌های بسیار زیادی برای آقایان علما و طلاب بود که آن بزرگواران همه آن سختی‌ها را با خلوص نیَت و تلاش زیاد متحمل می‌شدند. اکنون هم، گرچه شرایط زندگی تا حدی بهتر شده است؛ لیکن باید تلاش جدّی کرد تا مشکلات معیشتی موجود برای عزیزان طلاب تا حدَی رفع شود که بتوانند، بدون دغدغه و نگرانی، در ادای وظایف خود اهتمام داشته باشند.

  لزوم احیای موقوفات حوزههای علمیه
از زمان‌های گذشته، خیَرین و پیروان مکتب اهل‌بیت(ع)، موقوفات بسیاری را به‌نام حوزه‌های علمیه در جهت ترویج معارف دین و تعالیم نورانی اهل‌بیت(ع) وقف می‌کردند که همیشه هزینه‌ها و مخارج حوزه‌های علمیه از همین موقوفات تأمین می‌شد. اکنون هم باید این موقوفات را احیا کرد و درآمد آن را صرف اهداف والای حوزه‌های علمیه نمود.

  ضرورت ارتباطگیری با جهان اسلام
یکی از توصیه‌های همیشگی حقیر این است که حوزه‌های علمیه، باید با جهان اسلام ارتباط دائمی علمی و دینی داشته باشند؛ مخصوصاً با کشوری همچون مصر و مرکز علمی جامع الأزهر که بسیار مهم است. حقیر از ابتدا و در زمان استاد اعظم آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) با برخی از اساتید آنجا مرتبط بودم و ارتباط با مصر و آن مرکز را ضروری و مهمّ می‌دانم.

  لزوم حفظ احترام اساتید
همه اساتید و بزرگوارانی که در حوزه‌های علمیه تلاش و اهتمام دارند تا فقه، حدیث و معارف اهل‌بیت(ع) را ترویج و نشر دهند، محترم و بزرگوار هستند و باید شئون آن عزیزان کامل رعایت شود و استقلال و احترام آنها همیشه محفوظ باشد.

  لزوم توجه جدّی به امر تبلیغ و تعظیم شعائر
جهانِ امروز نیاز به معارف ناب و نجات‌بخش قرآن و اهل‌بیت(ع) دارد؛ حوزه‌های علمیه از ابتدا تاکنون، به این نکته توجه داشتند و اکنون هم باید با جدیت بیشتر، این امر دنبال شود. در همه سال و به‌خصوص ایام تبلیغی و مثل ایام جانسوز فاطمیه، وظیفه داریم، معارف بسیار غنی و ارزشمندی را که در اختیار داریم، به گوش همه جهانیان برسانیم و در این مسیر، از تمام امکانات به‌خصوص رسانه‌ها بهره‌مند شویم. حقیر افتخار می‌کنم که خدمت‌گزار کوچکی برای آقایان طلاب باشم و بتوانم، در حد توان به این عزیزان خدمت کنم. بدانید اول کسی که از اقدام و تلاش جهت حفظ و تقویت حوزه علمیه و خدمت به طلاب عزیز خوشحال می‌شوند، حضرت ولی‌عصر(عج) می‌باشند.
..............................................
  پینوشت
1. به‌تاریخ 6 دی‌ماه 1400