printlogo


printlogo


 مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد
لزوم استفاده از ظرفیت حوزه و روحانیت در مقابله با معضل اعتیاد
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم استفاده از ظرفیت حوزه و روحانیت در مقابله با معضل اعتیاد تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، 24 خرداد در دیدار دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، با اشاره به این‌که اعتیاد یک آسیب بزرگ اجتماعی به‌شمار می‌رود، اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی معمولاً بر دو نوع است؛ نوع اول آن‌هایی هستند که خودشان به‌صورت مستقیم و مستقل به‌عنوان یک آسیب به‌شمار می‌روند، اما نوع دوم مثل اعتیاد که با شبکه‌ای از آسیب‌ها در ارتباط تنگاتنگ هستند و خود باعث بروز و تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.
وی با اشاره به این‌که اعتیاد، منشأ بسیاری از آسیب‌های خانوادگی، فردی و اجتماعی است، گفت: طبعاً حوزه‌های علمیه به‌عنوان نهاد فرهنگ‌ساز و اثرگذار بر مسایل اجتماعی در این رابطه وظیفه خطیری بر عهده دارد و ما با نهادها و دستگاه‌های متولی، آمادگی همکاری نزدیک به‌منظور پیشگیری و درمان اعتیاد را داریم.
مدیر حوزه‌های علمیه ایجاد و افزایش آگاهی‌های عمومی در میان اقشار گوناگون جامعه در بحث اعتیاد را ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: به‌خصوص در جامعه، معلمان و آموزش و پرورش اهمیت بسیاری دارند و در ضمن می‌بایست از ظرفیت انجمن‌های اولیا و مربیان نیز برای آگاهی‌بخشی به جامعه در قبال خطرات گسترده اعتیاد و مواد مخدر استفاده کرد.
آیت‌الله اعرافی به ظرفیت عظیم حوزه و روحانیت در آگاهی‌بخشی به جامعه در زمینه پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: مادامی که مقابله با اعتیاد و مواد مخدر چه در حوزه پیشگیری و چه در حوزه درمان به یک فرهنگ عمومی تبدیل نشود، نتایج موردنظر رخ نخواهد داد، لذا باید از ظرفیت طلاب و فضلای حوزوی در راستای آموزش و آگاهی‌سازی جامعه در این خصوص نهایت استفاده را کرد.
امام جمعه قم به مسئله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم اشاره کرد و افزود: از بحث فضای مجازی نیز نباید غافل شد، چرا‌که به این وسیله می‌توان به‌تدریج ذهنیت‌ها را آماده تغییر به‌منظور مقابله جدی با اعتیاد کرد و از همه مهم‌تر، نگاه منفی را نسبت به این معضل اجتماعی در نهاد خانواده نهادینه کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: هم‌چنین می‌بایست از ظرفیت مساجد، محلات، تشکل‌های مردمی و نیز خیرین و به‌طور کلی همه اقشار در امر مقابله با معضل اعتیاد بهره‌برداری کرد.
ابوالفضل شریفی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان قم نیز در این دیدار با بیان این‌که ما در سال گذشته در حوزه فرهنگی و آموزش و نیز پیشگیری و درمان اعتیاد، کارهای مختلفی را به انجام رساندیم، اظهار داشت: در عرصه پیشگیری و آموزش، استان قم جزو استان‌های نسبتاً پیشرو می‌باشد؛ ما هم برای دانش‌آموزان و هم معلمان و والدین، برنامه‌های آموزش فراگیر انجام داده و یا می‌دهیم و در این‌باره از کارشناسان روانشناس و نیز طلاب و روحانیون و ائمه جماعات هم استفاده می‌کنیم.