گزارش کمیسیونهای چهارگانه سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین با علمای بلاد، در نوبت صبح اجلاسیه در سالن همایشهای مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، بهصورت تصویری تشریح و ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گزارش کمیسیونهای چهارگانه جامعه مدرسین و علمای بلاد، 7دی در نوبت صبح این اجلاسیه در سالن همایشهای مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، بهصورت تصویری تشریح و ارائه شد.
گفتنی است، خود کمیسیونها 6دی برگزار شده بودند. کمیسیون «اقتضائات و تحولات جامعه و بینالملل در امر تبلیغ» به ریاست آیتالله عباس کعبی و دبیری حجتالاسلام والمسلمین نبوی برگزار شد و حجتالاسلام محمدیحیی شریفطبع منشی آن بود. کمیسیون «تولید محتوا، شیوهها و ابزارهای تبلیغی» به ریاست آیتالله سیدمحمد غروی و دبیری حجتالاسلام والمسلمین عسگر دیرباز برگزار شد و حجتالاسلام حمزه قربانی منشی آن بود. کمیسیون «آسیبشناسی در ابعاد مختلف فرهنگی و تبلیغی کشور» به ریاست آیتالله محمود رجبی و دبیری حجتالاسلام والمسلمین ملکی برگزار شد و حجتالاسلام رهبری منشی این کمیسیون بود. کمیسیون « انتخابات (فرصتها، تهدیدها و راهکارههای مشارکت حداکثری مردم)» به ریاست حجتالاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی و دبیری حجتالاسلام والمسلمین روستاآزاد برگزار شد و حجتالاسلام خیرالله صالحی منشی آن بود.
▪ کمیسیون آسیبشناسی در ابعاد مختلف فرهنگی و تبلیغی کشور الف) آسیبهای فرهنگی
٭ عدم وجود نقشه راه جامع در برنامهریزی دستگاههای مختلف فرهنگی؛
٭ عدم باور جدی به جنگ فرهنگی؛
٭ غفلت جدی نسبت به جنگ شناختی؛
٭ ضعف اراده و یأس و ناامیدی در میدان جهاد فرهنگی؛
٭ عدم تربیت نیروهای انسانی معتقد، متدین و کارآمد؛
٭ کمبود نرمافزارهای لازم در فضای فرهنگی؛
٭ عدم برنامهریزی جامع و بهروز؛
٭ عدم هماهنگی در مدیریت فرهنگی کشور؛
٭ عدم اراده جدی در اولویت قرار دادن فرهنگ؛
٭ اداری شدن مدیران فرهنگی، تبلیغی و نهادهای تأثیرگذار؛
٭ نوسان در انگیزه معنوی و الهی در بین مؤثرین عرصه فرهنگ؛
٭ اشرافیگری برخی افراد جامعه؛
٭ کمتوجهی به مقوله تعلیم و تربیت؛
٭ عدم توجه جدی به نوجوانان و جوانان؛
٭ احساس تناقض از برنامههای فرهنگی مانند جشنواره فیلم فجر؛
٭ عدم معـرفی مناسب الگـوهای تمدن اسلامی و چـالش الگوسازی نادرست؛
٭ فقدان پیوست هویتی و فرهنگی در فرایندهای مبتنی بر توسعه.
ب) آسیبهای تبلیغی
٭ ضعف سواد رسانهای؛
٭ کمتوجهی نسبت به تبلیغ چهره به چهره؛
٭ عدم اختصاص بودجه مناسب برای امر تبلیغ؛
٭ عدم توجه به استعدادیابی و توانمندسازی مبلغان؛
٭ عدم تدوین مناسب نظام آموزشی، پژوهشی و تربیت تبلیغمحور؛
٭ عدم حضور علما در استانها و شهرستانها و ماندگاری علما در قم؛
٭ از دست دادن برخی فرصتهای تبلیغی مانند مجالس ختم؛
٭ عدم توجه به بسترهای جدید تبلیغی مثل حوزه گردشگری؛
٭ کمرنگ شدن روضههای خانگی و جلسات قرآنی خانوادگی و خانگی؛
٭ عدم متولی خاص برای امر مسجد که زمینه دخالتهای بیاثر در امر مسجد را به دنبال دارد؛
٭ بیتوجهی به ایجاد منابع مالی برای امر تبلیغ؛
٭ عدم نظارت بر مبلغین از منظر آسیب مبلغ و همچنین تشویق مبلغ.
ج) راهکارها
٭ ایجاد مرکز جامع تبلیغی در کشور؛
٭ پیگیری اجرایی شدن سند تحول در آموزشوپرورش؛
٭ تشکیل ستاد بحران نسبت به موضوع مهم رسانه و فضای مجازی؛
٭ تمرکز نهادهای تبلیغی بر تبلیغ و پرهیز از کارهای حاشیهای؛
٭ توسعه امر تبلیغ در بین همه اقشار؛
٭ فعالتر شدن مساجد کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی؛
٭ تقویت و نظارت بهتر بر هیئآت و مراکز فرهنگی مذهبی؛
٭ شبکهسازی فعالیتهای فرهنگی کشور و جلوگیری از موازیکاری؛
٭ نگاه اولویتی به مقوله فرهنگ در بین قانونگذاران و مجریان؛
٭ لزوم پیوست فرهنگی در کلیه برنامهها؛
٭ لزوم رعایت تخصص در انتصابات و مناصب فرهنگی؛
٭ ترویج شاخصهای فرهنگی دینی جامعه؛
٭ تقویت فرهنگ جهاد، ایثار، انفاق، نظم، کار و تلاش، مصرف، قناعت، حجاب و عفاف و غیره؛
٭ معرفی الگوهای موفق در ابعاد فرهنگی خانواده؛
٭ احیا و تقویت فرهنگ مسجدمحوری؛
٭ پشتیبانی سازمانی از تبلیغ و مبلغ؛
٭ پیشبینی ضمانتهای اجرایی و پیگیری آنها؛
٭ توجه به کمیت و تنوع محصولات فرهنگی؛
٭ آموزش و تربیت مبلغ متخصص بر اساس نیازها و ضرورتها؛
٭ تقویت ارتباط حوزه با مسجد و مدرسه و خانواده؛
٭ تقویت ارتباط صمیمی روحانیت با مردم؛
٭ رصد میدانی شبهات و ارائه پاسخ مناسب بر اساس نیاز مخاطب؛
٭ توجه ویژه به تولید محتوای مناسب در فضای مجازی؛
٭ توجه به نقش حوزه در زنجیره سیاستگذاریها و ارتباطات دستگاههای فرهنگی؛
٭ توجه به نحوه فعالیت صداوسیما؛
٭ استفاده از شبکه روحانیت در محلات و شهرها و استانها و آسیبشناسی حضور روحانیت در دیگر نهادها؛
٭ تأکید بر تهیه و تقویت محتواهای فرهنگی منسجم و بههنگام و شبکه توزیع محصولات فرهنگی؛
٭ تأکید بر تربیت نیروهای مهذب، فاضل و کارآمد؛
٭ تأکید بر تأسیس مرکز سنجش و پذیرش بهطور مستمر و در طول سال؛
٭ توجه و تأکید بر تهیه بازیهای رایانهای سالم؛
٭ محوریتبخشی در امر تبلیغ به فرمایشات مقام معظم رهبری؛
٭ تأکیـد بر مردمداری مبلغان و مخاطبشناسی.