printlogo


printlogo


دستورالعمل پرداخت شهریه تکمیلی جهت فعالیت‌های پژوهشی اساتید واحدهای آموزشی

در راستای اجرای مصوبات 1700 و 1701 شورای‌عالی حوزه‎های علمیه در سال 1401 در خصوص ضابطه‌مند‎ نمودن نحوه پرداخت شهریه تکمیلی به اساتیدی که بنا به تشخیص خود و جهت ادای تکلیف در واحدهای آموزشی حوزوی، به تدریس دروس مصوب شورای‌عالی حوزه‎های علمیه مشغول ‎هستند و دارای سوابق پژوهشی می‌باشند، «دستورالعمل پرداخت شهریه تکمیلی جهت فعالیت‎های پژوهشی اساتید واحدهای آموزشی» تدوین شده است.
اساتید واحدهای آموزشی براساس فعالیت پژوهشی (که مجموعه‎ای از فعالیت‎های علمی پژوهشی و علمی ترویجی مندرج  در دستورالعمل یادشده است)، در راستای علوم حوزوی یا پژوهش مورد نیاز حوزه که مورد تأیید معاونت پژوهش حوزه‎های علمیه باشد، فعالیت می‌نمایند.
بخشی از درصد قابل افزایش مبلغ پایه شهریه تکمیلی، مربوط به فعالیت‎های پژوهشی اساتید است (که براساس جدول ماده 2 مصوبه شماره 1700 شورای‌عالی حوزه‌های علمیه) به اساتید تمام‌وقت، حداکثر تا سقف 25 درصد و اساتید ساعتی، حداکثر تا سقف 20 درصد(براساس جدول ماده 2 مصوبه شماره 1701 شورای‌عالی حوزه‌های علمیه) طبق معیارهای معاونت پژوهش حوزه‎های علمیه در این دستورالعمل پرداخت می‎گردد.
در این میان10 درصد از افزایش شهریه تکمیلی فوق برای فعالیت‎های پژوهشی اساتید تمام‌وقت، به‌صورت ثابت و مابقی به‌صورت سالانه مشروط به استمرار انجام فعالیت‌های پژوهشی در هرسال می‌باشد.
در این دستورالعمل دو جدول طراحی شده است: جدول نخست درباره «آثار و فعالیت‎های پژوهشی ثابت(10 درصد) برای استاد تمام‌وقت و استاد ساعتی» است و اساتید بر اساس فعالیت‌های مندرج در این جدول(نظیر کتاب پژوهشی، مقاله پژوهشی، مقاله علمی مروری یا علمی ترویجی و کرسی نظریه‌پردازی)، امتیاز می‌گیرند. براساس این جدول شرکت در دوره مهارت‌های پژوهشی که برای اساتید طراحی شده است، دارای امتیاز مؤثر است. بر این اساس اساتیدی که واجد شرایط شرکت در دوره هستند، تا زمانی که در دوره یادشده شرکت نکرده باشند، به سایر امتیازات از دو جدول نیز ترتیب اثر داده نمی‌شود و جدول شماره 2 درباره «آثار و فعالیت‌های جاری سالانه -15 درصد- استاد تمام‌وقت و استاد ساعتی» است و علاوه بر آثار ترویجی، پایان‌نامه دفاع‌شده استاد در سال، راهنمایی پژوهش درسی تا سقف 10 مورد در سال، استاد راهنمای کانون‌های علمی دارای امتیاز است.