printlogo


printlogo


کانون‌های علمی طلاب واحدهای آموزشی

«کانون‌های علمی طلاب واحدهای آموزشی» تنها تشکل طلبگی مدرسه‌محور با حضور حداقل 5 نفر از طلاب واحدهای آموزشی است که تحت اشراف استاد راهنما در یکی از رشته‌های علمی حوزوی، به فعالیت‌های پژوهشی مبادرت می‌ورزند. این تشکل‌ها برای تقویت سنت‌های حوزوی و در راستای «تأمین و تربیت جامع و متوازن طلاب در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، تهذیبی»، «آموزش پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی در مدارس...»، «پژوهش‌محوری در تربیت علمی طلاب و تأکید بر اصل همراهی پژوهش و آموزش با هدف نهادینه شدن مطالب در ذهن طلاب» که در اسناد بالادستی نظیر اهداف کلان سند چشم‌انداز حوزه و سیاست‌ها و برنامه‌های پژوهشی و نیز شرح وظایف معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح شده است.

  راهاندازی و رشد کانون های علمی
 بر اساس گزارش‌های موجود تعداد کانون‌ها در سال 1397 57 کانون بود که در سال 1398 این تعداد، به 504 کانون با 2470 عضو و در سال 1399 آمار کانون‌ها به عدد 650 با 5406 عضو رسید. همچنین در سال 1400با تشکیل پرونده برای کانون‌های  مدارس و ابلاغ جداول امتیاز فعالیت‌های کانون از سوی مدیر حوزه‌های علمیه، کانون‌های علمی فعال شناسایی و ساماندهی شده‌اند. در این دوره  با رشد قابل توجه، تعداد 1045 کانون با 9814 عضو ثبت شد. این رشد در سال 1401 نیز ادامه داشت که به 1166 کانون با تعداد 10213 عضو رسید. این آمار در سال جاری در مرحله به‌روزرسانی است.
با توجه به اینکه در ماه‌های اولیه سال تحصیلی 1403-1402 قرار داریم، فعالیت کانون‌های علمی در مدارس علمیه در سال جدید نیز شروع شده است و به‌روزرسانی اطلاعات آماری کانون‌ها نیز، در حال انجام است و به‌زودی تکمیل خواهد شد. امیدواریم سال جاری نیز، مانند سال‌های گذشته با رشد کمی و کیفی کانون‌های علمی در مدارس علمیه مواجه شویم.

  علوم و زمینه فعالیت کانونهای علمی
عناوین کانون‌های علمی ناظر به حوزه‌های دانشی رایج در حوزه‌های علمیه بدین شرح است: ادبیات عرب، فقه و اصول، کلام، منطق و فلسفه، تفسیر و علوم قرآن، علوم و معارف حدیث، تاریخ، اخلاق، رسانه و تبلیغ، اندیشه سیاسی اسلام و انقلاب اسلامی.
طلاب در حال تحصیل در تمامی رشته‌های علمی یادشده، می‌توانند مطابق عناوین تعریف‌شده در جداول نگارش پژوهش، ترویج پژوهش و آموزش پژوهش به فعالیت بپردازند.(عناوین این فعالیت‌ها در آیین‌نامه ارزیابی و رتبه‌بندی کانون‌ها ذکر و آیین‌نامه‌ای هم، برای شیوه اجرای هریک از آنها تدوین و در اختیار اعضای کانون‌ها قرار داده شده است.)
​​​​​​​
 
  اطلاعات آماری