printlogo


printlogo


معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه خبر داد
برپایی نمایشگاه آخرین دستاوردهای پژوهشی در دی‌ماه ۱۴۰۲
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: طی توافق صورت‌گرفته از سوی نهادهای حوزوی، دی‌ماه، نمایشگاه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی مراکز و نهادهای حوزوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه به‌مناسبت آغاز هفته پژوهش به‌همراه مدیران خود با حضور در خبرگزاری حوزه‌، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) و آغاز هفته پژوهش و پاسداشت زحمت پژوهشگران در راستای ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) و رساندن پیام دین به جامعه هدف، اظهار کرد: در بحث پژوهش، معاونت پژوهشی حوزه در راستای سیاست‌گذاری و ترویج امرپژوهش و هم در بخش «واحدهای آموزشی مدارس و مراکز حوزه‌های علمیه» و در بخش «مراکز پژوهشی و پژوهش‌های حرفه‌ای» فعالیت‌ها و وظایف مهمی برعهده دارد.
وی افزود: در بخش واحدهای آموزشی سعی بر این بوده که طی یکی دوسال اخیر، بتوانیم پیوند میان آموزش و پژوهش را فراگیرتر کنیم و حضور پژوهش را در بدنه نظام آموزشی جدی‌تر و معنادارتر رسمیت ببخشیم و واحدهای آموزشی را درگیر امر پژوهش کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی ادامه داد: سیاست معاونت پژوهش آن است که پژوهش، به‌عنوان مکمل نظام آموزشی ارائه گردد و به جایگاه واقعی خود برسد و در موضوعات پژوهشی و عناوینی که طلاب در سطح یک و دو انتخاب می‌کنند، در راستای واحدهای آموزشی باشد و آنجایی مطالعه کنند و قلم بزنند که آموزش دیده‌اند؛ چراکه گره خوردن فعالیت‌های قلمی پژوهشی یک طلبه، سبب ارتقای درک او از مفاهیم علمی و تحصیلی خواهد شد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بیان کرد: ما در واحدهای آموزش مجموعه فعالیت‌هایی از جمله جشنواره علامه حلی را پیگیری کرده و آن را به جشنواره‌های مدرسه‌ای توسعه و ارتقا داده و وارد نظام آموزشی کرده‌ایم تا رقابت پژوهشگران از درون مدرسه آغاز شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی، با بیان اینکه در بحث کلان سیاست‌گذاری و راهبری امر پژوهش، توجه به دو امر با اهتمام بیشتری دنبال می‌شود، گفت: اول، ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی در نظام تحصیل و دوم توجه به سوق‌دادن پژوهش‌های حرفه‌ای برای پاسخ به نیازهای نظام است. در بعد اول، امسال کتاب مهارت‌های پژوهشی سطح یک به نگارش درآمد که در ماه‌های آتی رونمایی و برای مدارس علیمه ارسال می‌شود؛ همچنین هر سال شاهد برپایی جشنواره علامه حلی(ره) هستیم و ۳۰۰ مدرسه، این جشنواره را برگزار می‌کنند.

  برپایی ۱۳ دوره تربیت مدرس پژوهشگراین استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تاکنون ۱۳ دوره تربیت مدرس مهارت‌های پژوهشی سطح یک به اجرا درآمده است، اضافه کرد: کد استادی هم برای اولین‌بار در نظام آموزشی طراحی و ابلاغ شد؛ زیرا تاکنون برای مهارت پژوهش، کد استادی نداشتیم؛ ولی برای فقه و اصول و... داشتیم. همچنین بخش استادان جشنواره علامه حلی(ره) به‌عنوان کار جدیدی از امسال آغاز شد و از برگزیدگان این بخش در ماه قبل تجلیل کردیم.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اظهار کرد: بحث شهریه تکمیلی هم، از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفت؛ همچنین ارتقای امتیاز پژوهشی پژوهشگران و لحاظ آن در حمایت‌های مرکز خدمات حوزه دنبال شد و افرادی از سوی معاونت به مرکز خدمات معرفی شدند و این مرکز، از این پژوهشگران حمایت کرده است.
وی از راه‌اندازی سامانه پژوهشگران خبر داد و افزود: این کار هم، از دیگر کارهایی است که از سال قبل به‌صورت آزمایشی ایجاد و راه‌اندازی شد و به‌مرور با ثبت اطلاعات پژوهشگران، شاهد ثبت ۱۹ دسته از فعالیت‌های پژوهشی هستیم؛ به زودی به‌صورت رسمی از این سامانه که به مرکز خدمات حوزه و بخش‌های دیگر متصل است، رونمایی خواهد شد.

  فعالیت ۱۱۰ کانون علمیحجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی، با اشاره به ایجاد کانون‌های علمی، تصریح کرد: امروز ۱۱۰ کانون علمی در واحدهای آموزشی با حضور یک استاد و تعدادی از طلاب در راستای احیای سننن حوزوی و ارتباط بیشتر تربیتی علمی، میان استادان و طلاب برنامه‌ریزی شده است.
وی افزود: موضوع دیگری که از دو سال قبل عملیاتی شد، ایجاد پژوهش‌سراهای استانی است؛ همه استان‌ها زیرساخت لازم را برای ایجاد پژوهشکده ندارند؛ لذا هر سال تعدادی از پژوهش‌سراها فعالیت خود را شروع کردند که هم‌اکنون قریب به ۳۰ پژوهش‌سرا در بیش از ۲۰ استان در حال فعالیت است. همچنین راه‌اندازی دفاتر انجمن‌های علمی هم، از کارهایی است که در استان‌های مختلف در حال اجراست.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، با اشاره به پژوهش در نظام کلان حوزه و در پاسخ به نیازهای جامعه، اظهار کرد: امروزه شاهد فعالیت پژوهشگاه‌های بزرگ با توانمندی و تولیدات خوب و ارزشمند در رشته‌های مختلف هستیم که دغدغه اصلی آن، پاسخ به نیازهای جامعه است؛ در معاونت پژوهش، شورای هماهنگی مراکز پژوهشی ایجاد شده است و به دغدغه‌های کلان پژوهشی در حوزه می‌پردازد؛ مصوبات این شورا به شورای تخصصی پژوهش ارسال و ابلاغ می‌شود؛ لذا این شورا ارتباط خوبی با مراکز پژوهشی ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای که در سال قبل توافق‌های مختلفی با مراکز پژوهشی در راستای رفع نیازهای نظام بسته شده است.

  ثبت‌نام کانون‌های علمی طلاب در ۱۶ رشته گرایشاین استاد حوزه علمیه اظهار کرد: کانون‌های علمی طلاب نیز، در۱۶ رشته‌گرایش علمی، در موضوعات مختلف علمی ثبت‌نام می‌کنند تا بتوانند زیرساخت‌های گروهای پژوهشی را تشکیل و طلاب با انجام کارهای گروهی و ارائه تحقیق و پژوهش و نقد شدن در راستای صیقل قلم و رشد علمی یک طلبه که وارد چالش شده است، ارتقا پیدا کنند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۸۰ نشریه علمی تخصصی و بیش از ۱۲۰ نشریه علمی پژوهشی و علمی تدریجی در حوزه‌های علمیه وجود دارد، ادامه داد: معاونت پژوهش برای ایجاد انگیزه در بین طلاب، نشریات واحدهای آموزشی خود را از۳۰ نشریه به ۱۵۰ نشریه ارتقا داده است و همواره در مسیر کیفی‌سازی امر پژوهش درسی و تحقیق پایانی پرداخته و هر ساله در ستاد پژوهش استان‌ها، به دنبال نظارت بیشتر و کیفی‌سازی زیرساخت‌های لازم برای نظارت بر ارتقای پژوهش‌های درسی و تحقیق پایانی بوده که در همین راستا، نسخه اولیه کتاب کارگاهی آموزش مهارت پژوهشی آماده و به‌زودی منتشر خواهد شد.
وی تصریح کرد: فعالیت‌های پژوهشی هم، در سطح کلان حوزه با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و اهمیت موضوع تبلیغ که آن را به‌معنای رساندن پیام دینی به مخاطبان تعریف کردند، بخشی از رسالت تبلیغ را پژوهش در بر می‌گیرد؛ بر همین اساس، شعار هفته پژوهش هم به‌عنوان «جهاد علمی، پشتیبان تبلیغ» نام‌گذاری شده؛ لذا بخشی از این رسالت هم، تولید محتوا، طراحی روش‌ها و قالب‌های جدید را در برمی‌گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی خاطرنشان کرد: ما با حمایت ‌از بین ده‌ها اثری که پژوهشگران آزاد تولید کردند، برخی از آنها را منتشر کرده و طبق هماهنگی که با نهاد پژوهشی حوزوی داشته‌ایم، تعدادی نیز به ثمر نشسته و در هفته پژوهش، شاهد رونمایی از برخی از آثار پژوهشی نهادهای مشترک حوزوی و دبیرخانه معاونت پژوهش خواهیم بود.

  دریافت ۴ هزار طرح در دبیرخانه پژوهش‌های نظاماین قرآن‌پژوه حوزه علمیه بیان کرد: سیاست ما در دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام، پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است؛ در دو سال قبل، ۴ هزار طرح در ۲۶ رشته و گرایش علمی به دبیرخانه واصل شد که ۱۰۰ پروژه به تولید محصول رسیده است.
وی ادامه داد: در حوزه نشریات علمی هم، شورای اعطای مجوز به توسعه این نشریات کمک کرده است و در هفته آینده هم، نشستی با حضور نشریات علمی پژوهشی و تخصصی حوزوی برگزار خواهد شد و در این باره، به بحث و تبادل نظر می‌پردازیم.
این استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه بازدید و تکریم از پژوهشگران همچنین نشست‌های علمی متعدد برای ترویج پژوهش‌های مختلف در آستانه صدسالگی حوزه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: درباره پاسخ به شبهات به‌خصوص در فضای مجازی هم، کارهای مختلفی انجام شده است؛ از جمله اینکه مجتمع تبلیغ در معاونت تبلیغ حوزه راه‌اندازی شد که با رویکرد پاسخ به شبهات فضای مجازی فعالیت دارد.
وی افزود: دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام هم که با مراکز مختلف مرتبط است، این دغدغه را دارد؛ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه هم، در فضای مجازی به پاسخ به مسائل اصلی می‌پردازد و تاکنون صدها نشست در موضوعات مختلف برگزار کرده است و در قالب رادیواینترنتی پاسخ و تلویزیون اینترنتی، همچنین تولیدات مختلف رسانه‌ای به فعالیت می‌پردازد.

  لزوم تقویت اندیشکده‌هاحجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی، با بیان اینکه در پژوهش نیازمند یک نهاد واسط هستیم و آن ایجاد و ارتقای اندیشکده‌هاست، ادامه داد: در برخی کشورها تا هفت هزار اندیشکده دارند؛ ولی در ایران این تعداد، محدود است و یا صرفاً اسمی جدید برای همان فعالیت‌های پژوهشی گذشته‌اند؛ لذا یکی از برنامه‌های در دست طراحی، تعریف جدید از اندیشکده و طراحی و ارتقای آن است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، با اشاره به لزوم فعالیت‌های میدانی برای نشر تولیدات پژوهشی، اظهار کرد: تولیدات رسانه‌ای از انبوه تولیدات مکتوب، امری ضروری است. مکتوبات باید به‌صورت موشن‌گرافی و کارهای چندرسانه‌ای به صدها و هزاران محتوا و پیام تبدیل و در فضای مجازی نشر داده شود.
وی تأکید کرد: حدود ۵۰۰ مرکز آموزشی فعال در کشور داریم که بیش از هزار و صد کانون علمی در این مدارس فعالیت دارند و بیش از نیمی از آنها، استاندارد لازم را دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی تصریح کرد: برای همه استان‌ها پروژه نیازسنجی‌های دینی و فرهنگی طراحی شده است؛ همچنین طرح سنجش جغرافیای فرهنگی و دینی هر استان، میزان حوزه‌ها، شخصیت‌های فرهنگی و دینی و... در همه استان‌ها در حال اجراست.

  برگزاری ۳۰ کرسی آزاداندیشیوی با اشاره به بحث کرسی‌های آزاداندیشی، اظهار کرد: در سال قبل، با تلاش کمیته مرکزی آزاداندیشی در تمامی استان‌ها این کمیته ایجاد شده است و تقریباً اکثر استان‌ها این کمیته را دارند؛ در سال قبل طبق آمار کمیته مرکزی، بیش از ۳۰ کرسی آزاداندیشی در استان‌ها برگزار شد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اضافه کرد: تعریف ما از کرسی‌های آزاداندیشی به‌گونه‌ای است که با کرسی‌های ترویجی و علمی تفاوت داشته باشد؛ زیرا در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، عنوان مجزایی برای آزاداندیشی ندیده‌اند و آن را ذیل تریبون‌های آزاداندیشی تعریف کرده‌اند؛ ولی این کار در حوزه تفکیک شده است.
وی ادامه داد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، کرسی‌های آزادندیشی را در رده دانشجویی تعریف کرده است و عدم تفکیک میان تریبون آزاداندیشی، کرسی آزاداندیشی و کرسی‌های علمی و ترویجی، خودش آفاتی دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی، با اشاره به فعالیت فراوان پژوهشگاه‌های حوزوی در پاسخگویی به نیازهای روز، اظهار کرد: شاید هر پژوهشگاه بزرگ ما در طول چند ماه اخیر، بالای ۵۰ تا ۶۰ نشست برگزار کرده‌اند که بعضاً برخی متناسب با مسائل روز مانند قرآن‌سوزی، حجاب، غزه و... بوده است و خروجی این نشست‌ها که عمدتاً با حضور یک ارائه‌دهنده، دو ناقد و دبیر علمی است، در فضای مجازی و مکتوب و رسانه‌ها نشر داده شده است.
معاون پروهش حوزه‌های علمیه افزود: در هفته پژوهش در کنار نشست‌های مختلفی که به نیازهای جامعه می‌پردازد، انجمن‌های علمی و گروه‌های مختلف دانشی، در راستای نیازهای نظام و جامعه نشست‌هایی را از جمله نشست‌های مقاومت فلسطین، آسیب‌شناسی پژوهش در حوزه‌های مختلف، توسعه پژوهش و ارتقای سطح کیفی بخش مطالعات و مراکز ترویجی و همچنین نشست با مدیران و سردبیران نشریات علمی و پژوهشی علمی و ترویجی و علمی تخصصی با حضورآیت‌الله اعرافی برگزار خواهیم کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی در پایان گفت‌وگوی خود، به برگزاری نمایشگاهی با مشارکت واحدهای پژوهشی حوزوی و مراکز و نهادهای حوزوی در دی‌ماه سال جاری خبر داد و افزود: طی مصوبه مراکز و نهادهای حوزوی، دی‌ماه با برپایی نمایشگاهی آخرین دستاوردهای پژوهشی و محصولات علمی پژوهشگران و مراکز حوزوی را به نمایش خواهیم گذاشت.