printlogo


printlogo


نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر در نهمین کنگره علامه بلادی بوشهری(ره)،
بازی‌های سیاسی و توطئه انگلیس مانع احیای تاریخ روحانیت بوشهر بود
حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، با بیان اینکه روحانیت استان بوشهر، بزرگ و خدمت‌گزار مردم بوده است، اظهار کرد: در استان بوشهر اخلاق و پارسایی و مردم‌داری زبانزد بوده و علمای آن، دارای قلم تألیف و پژوهش و آثار قوی بودند؛ اما با بازی‌های سیاسی و توطئه انگلیس و غرب‌گرایی، چنان کردند که قدر علما دانسته نشود؛ آن‌ها در غربت به سر بردند و امروز روزی است که باید این تاریخ احیا شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر، ۱۳ آذر در نهمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری(ره)، با اشاره به نقش روحانیت استان در تحولات علمی پژوهشی در جهان اسلام، یکی از ویژگی‌های علمای بوشهر را اهل قلم بودن عنوان و ابراز کرد: در بین علمای استان بوشهر، ما شخصیت‌هایی همچون آل‌عصفور که قریب به ۴۰ کتاب را تألیف کرده است که یکی از عناوین کتاب‌های وی ۴۰ جلد است و برخی کتاب‌های این شخصیت مرجع هستند؛ همچنین علامه بلادی بوشهری(ره)، حدود ۸۰ رساله دارد که برخی از این کتاب‌ها، مرجع هستند.
وی با بیان اینکه موضوعات تألیفات علمای بوشهر بسیار متنوع است، گفت: علمای بوشهر حتی به علومی همچون جغرافیا، ریاضیات، طب و علوم غریبه هم، ورود کرده‌اند و تألیفات بسیار قوی در این موضوعات دارند؛ این یکی از امتیازات علمای استان بوده و برای ما درس است.
نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر، با اشاره به پیشرفت و ارتقای عرصه پژوهش در استان و ایجاد کارگروه‌های تخصصی در این عرصه با موضوعات مختلف، گفت: بسیاری از جاها همچون آموزش و پرورش در سطح کشور آثار و تألیفات خود را برای بررسی به استان بوشهر می‌فرستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری  با بیان اینکه میراث گران‌قدری به دست ما رسیده که با قدرت تألیف باید بتوانیم آن‌ها را حفظ و ارتقا دهیم، گفت: در سالیان گذشته کتاب‌های بسیاری در این شهر نگهداری می‌شد که به‌خاطر آسیب دیدن بنای آن، اکنون در تهران، مشهد و قم نگهداری می‌شود؛ به‌همین خاطر باید کتابخانه پیشرفته برای نگهداشت کتاب‌های خطی و نسخ خطی علمای بوشهر ایجاد شود و فرهنگ تألیف کتاب، در بین علما نهادینه گردد و سپس از محققان و پژوهشگران حمایت و کتاب‌ها تألیف شود.
نماینده ولی فقیه در استان  بوشهر، با بیان اینکه روحانیت این استان، بزرگ و خدمت‌گزار مردم بوده است، اظهار کرد: در استان بوشهر اخلاق و پارسایی و مردم‌داری زبانزد بوده و علمای آن، دارای قلم تألیف و پژوهش و آثار قوی بودند اما با بازی‌های سیاسی و توطئه انگلیس و غرب‌گرایی، چنان کردند که قدر علما دانسته نشود؛ آن‌ها در غربت به سر بردند و امروز، روزی است که باید این تاریخ احیا شود.
امام جمعه بوشهر، با بیان اینکه علامه بلادی بوشهری(ره) افتخار این استان است و رئیسعلی دلواری، با حکم این عالم بزرگ قیام کرد، گفت: استان بوشهر در پژوهش، تحقیق و تألیفات توانمند است و این موضوع برای ما مایه افتخار است.

 نفرات برتر نهمین کنگره علامه بلادی بوشهری(ره) تجلیل شدند
​​​​​​​حجت‌الاسلام یوسف جمالی دبیر کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری(ره) نیز در این کنگره، اظهار کرد: تعداد ۳۰۴ اثر شامل ۱۶۴ اثر از حوزه علمیه خواهران، ۴۰ اثر از حوزه علمیه برادران و ۱۰۰ اثر از دانشگاه‌های استان بوشهر به دبیرخانه‌های کنگره ارسال شده که پس از داوری و ارزیابی، تعداد ۱۵ اثر برتر و ۱۵ اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند.
وی یادآور شد: کمترین دستاورد این کنگره، معرفی و احیای تاریخ روحانیت استان بود که یک اقدام ارزشمندی است و امسال نیز، در راستای معرفی علمای بلاد استان، نمایشگاه تاریخ روحانیت استان در مصلای جمعه بوشهر برپا گردیده است.
لازم به ذکر است، در این مراسم از پوستر کتاب «الاسناد»، اسناد و آثار روحانیت استان بوشهر در طول تاریخ، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر رونمایی شد.
همچنین، نمایشگاه عکس تاریخ علمای استان بوشهر نیز در کنگره برپا شده بود و مورد بازدید عموم مردم قرار گرفت.
در پایان کنگره هم، از ۱۵ اثر برتر و ۱۵ اثر شایسته تقدیر، با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر تجلیل شد.