در پیام آیات عظام نوری همدانی و سبحانی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ق) تأکید شد
حوزههای علمیه رسالت بزرگی در ترویج افکار امام عزیز دارند
همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ق) با پیام آیات عظام؛ نوری همدانی، سبحانی و سخنرانی آیات؛ نورمفیدی نماینده ولیفقیه در استان گرگان، دری نجفآبادی نماینده ولیفقیه در استان مرکزی، حجتاسلام والمسلمین کمساری مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ق)، و با حضور شماری از وکلای در قید حیات و خانواده و بستگان این افراد، ۱۸ آبان در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیتالله نوری همدانی، متن پیام این مرجع تقلید به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ق) به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمد لله ربالعالمین و الصلاة والسلام علی سیدنا و نبینا أبیالقاسم المصطفی محمد و علی اهلبیته الطیبین الطاهرین سیما بقیةالله فیالأرضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که بهعنوان جلسه تکریم از وکلای شرعی امام راحل و عظیمالشأن(ره) در حال برگزاری است.
موضوع وکالت از اصولی است که مرسوم بوده است و در امتهای قبل نیز رایج بوده و کتب مختلفی در این باب به رشته تحریر درآمده است. و در دوران ائمه معصومین(ع) خصوصاً بعد از امام صادق(ع) شخصیتهایی همانند: عبدالله بن جندب، یونس بن یعقوب، صفوان بن یحیی، ذکریا بن آدم، علی بن مهزیار، و تا احمد بن اسحاق اشعری قمی، و در عصر غیبت نواب چهارگانه امام عصر(عج) با این عنوان بودهاند و این موضوع در میان مراجع تقلید نیز برقرار بوده و هست و امام عزیز نیز با حساسیت و دقت بالا این امر مهم را نسبت به افرادی که شناخت داشت و یا به واسطه معرفی حداقل ۲ نفر مورد وثوق انجام میدادند.
لازم دانستم که ضمن تکریم از همه کسانی که در خدمت امام بودهاند و تا آخر عمر نیز بر همان اعتقاد باقی مانده و انحرافی در افکارشان نسبت به خط و اندیشه امام صورت نگرفته، مطالبی را از این فقیه بزرگ عرض نمایم. عالمی که جامع صفات و خصوصیات ممتاز بوده است؛ در قلم و بیان، در علم و عمل، عرفان و اخلاق، سیاست و دیانت سرآمد عصر بود. بر این اساس با در نظر گرفتن آنچه را که خود در طی این سالیان طولانی چه در درس و بحث که توفیق حضور داشتهام و چه در جریان مبارزات علیه حکومت مستبد پهلوی و چه بعد از انقلاب، خود درک کردهام و در آن شخصیت بزرگ یافتهام، مصداق بیان حضرت امیرالمومنین علی(ع) عرض کنم.
«عباد الله، ان من احب عبادالله الیه عبداً أعانه الله علی نفسه»؛ محبوبترین بنده خدا کسی است که خداوند او را در تسلط بر نفسش یاری نماید.
«فهو منالیقین علی مثل ضوء الشمس»؛ و یقینی به روشنی آفتاب دارد که روشنائیبخش قلوب مؤمنین شد.
و امام هم یقینی به همین معنا داشت.
«و قد نصب نفسه لله سبحانه فی ارفع الامور»؛ و در وجود خود خدا را بالاترین حد قرار داده است.
«مصباح ظلمات»؛ او چراغی روشنائیبخش در تاریکیها بود.
و امام با چنین عنوانی چراغ راه آزادگان عالم گردید.
«کشاف عشوات»؛ و در امور مشتبهه کاشف بوده است.
و باز امام بود که توانست شبهات را پاسخ دهد.
«مفتاح مبهمات»؛ کلید تمام مبهمات.
«دفاع معضلات»؛ و دفع کننده همه مشکلات.
«دلیل فلوات»؛ و راهنمایی بزرگ در بیابان گمراهیها.
امام توانست بسیاری از گمراهان را به راه سعادت راهنمایی کند.
«یقول فیفهم»؛ کسی که میگوید و میفهماند.
امام توانست حق را در تمام عالم فریاد بزند.
«و یسکت فیسلم»؛ و در مواقع خاص ساکت میشود و سالم میماند.
«قد اخلص لله فاستخلصه، فهو من معادن دینه»؛ علمش را برای خدا خالص کرد و خدا هم او را برای خود انتخاب نمود.
لذا امام با همین نظر که برگزیده خدا شده بود، توانست اثرگذار باشد و دنیا و غرب و شرق را متوجه خود کند و تحول قرن اخیر را ایجاد و ابرقدرتها را بهعنوان مستکبر به عالم معرفی نموده و توانست در دل مستضعفان عالم امید ایجاد کند و انقلاب شکوهمند اسلامی را به نتیجه برساند.
امروز همه ما در مقابل امام(ره) و انقلاب او مسئولیت داریم. تکیهگاه امام، مردم بوده است و توانست با آماده کردن مردم این نهضت را به ثمر برساند. بر این اساس باید فکر و اندیشه امام در جامعه زنده بماند و بدانیم این انقلاب و کار امام کهنه نخواهد شد؛ بلکه هر روز جدیدتر خواهد بود.
و باید توجه کرد راه امام باید ادامه پیدا کند و از این انقلاب که میراث گرانبهای امام است محافظت کرد و باید اندیشههای بلند امام را به دنیا معرفی نمود. امروز بعد از گذشت سالیانی از انقلاب، همچنان آثار و افکار امام به معنای حقیقی خود معرفی نشده است. وظیفه اول رسانهها از جمله صدا و سیماست که افکار امام که هنوز افکار نو و کاربردی است معرفی کند و به این رسالت خود عمل نماید.
عدهای یا از جهالت یا از لجاجت یا از عناد میخواهند کار امام را تضعیف نمایند و عدهای هم در پی انتقام هستند؛ اما بنده امروز هشدار میدهم که آن عده بدانند، حوزه علمیه جای این نیست که بخواهند به بهانههای مختلف این حرکت بزرگ را زیر سؤال ببرند و تضعیف نمایند، حوزههای علمیه نیز رسالتی بزرگ در ترویج افکار امام عزیز دارند.
موضوع ولایت فقیه که توسط این فقیه بزرگ به عرصه عمل رسید، مورد توجه باشد و عبارات امام در صحیفه نور که به اعتقاد بنده باید کتاب بالینی باشد، توجه نمود و این انقلاب عظیم که توسط امام راحل بنیانگذاری شد و به ثمر رسید و امید همه مستضعفان شد و مایه نگرانی همه مستکبران بوده، حفظ نمود و این مسیر تا به امروز نیز توسط رهبر معظم انقلاب با همان عظمت در حال پیشروی میباشد را تقویت کرد. لازم میدانم در پایان از همه عزیزان برگزار کننده این همایش تقدیر و تشکر نمایم و بار دیگر به روح بلند استاد بزرگوارم که دلی به وسعت دریا و ارادهای به استواری کوه داشت عرض ادب نمایم. توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.
حسین نوری همدانی/ ۱۷ آبانماه ۱۴۰۲
احیای آثار امام(ق)، احیای فکر و اندیشه و راه و رسم اوست
به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام حضرت آیتالله سبحانی نیز به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ق) به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
وکالت در امم پیشین و أعصار ائمه(ع)و مراجع عظام
وکالت یک پدیده اجتماعی است؛ چه بسا إنسان قادر به انجام کاری نیست، ناچار است وکیل بگیرد که از جانب او کار را انجام دهد و لذا فقهاء آن را چنین تعریف میکنند: الوکالة «استنابة فیالتصرف».
روی این اساس آیات قرانی حاکی از آن است که وکالت در امم پیشین نیز وجود داشته است. مثلاً اصحاب کهف آنگاه که بیدار شدند احساس گرسنگی کردند، یکی از آنها خطاب به دیگران گفت: (فابعثوا أحدکم بورقکم هذه إلی المدینة). همچنین حضرت یوسف به برادران خود گفت: (اذهبوا بقمیصی هذا فألقوه علی وجه أبی).
پدیده وکالت در زندگی امامان بالاخص از دوران امام کاظم(ع) تا حضرت مهدی(ع) کاملاً چشمگیر است و ما نام برخی از وکلای آنان را یادآور میشویم:
۱. وکلای امام کاظم(ع): عبدالله بن جندب، یونس بن یعقوب.
۲. وکلای حضرت رضا(ع): صفوان بن یحیی، و یونس بن عبدالله.
۳. وکلای امام جواد(ع): ذکریا بن آدم قمی و علی بن مهزیار.
۴. وکلای امامهادی(ع): أیوب بن نوح وأبوعلی بن راشد.
۵. وکلای امام حسن عسکری(ع): أحمد بن إسحاق اشعری قمی، إبراهیم بن مهزیار.
وکلای ناحیه مقدسه: چهار نفر که همگی معروفند و برخی از آنها وکیل حضرت عسکری نیز بودند.
این پدیده اجتماعی در میان مراجع نیز حاکم بود، مراجع پیشین انجام کارهایی را به افراد مورد وثوق میسپردند تا امور دینی به صورت کامل انجام گیرد.
وکلای حضرت امام خمینی(ق) بر دو نوعاند: گروهی وکیلاند و گروهی مجاز. ایشان در مورد اعطاء وکالت یا اجازه اخذ وجوه، کمال احتیاط را داشت و تا دو نفر کسی را توثیق نکنند اقدام نمیکرد. اکنون گروهی از این افراد درگذشتهاند و گروهی در قید حیات هستند. این نشست برای احیای این بخش از زندگی استاد محترم است که بسیار مغتنم میباشد.
احیای آثار امام به صورت گسترده، احیای فکر و اندیشه و راه و رسم اوست. خوشبختانه در این موضوع کارهای خوبی انجام گرفته است؛ فقط یک موضوع باقی مانده و آن آثار ادبی ایشان است که بخشی از آنها در موالید ائمه سروده شده و قسمتی دارای روح عرفانی و الهی است، این دیوان ایشان در دست نیست، گویا، در حال حیات ایشان در قم مورد دستبرد قرار گرفته است.
ما این نشست را بر پدید آورندگان و شرکت کنندگان محترم تبریک گفته و موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانیم.
شخصیت امام از ابعاد مختلف روشن شود
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیتالله سیدکاظم نورمفیدی نیز در این همایش عنوان کرد: امام شخصیتی است که باید از ابعاد مختلف برای امت اسلامی روشن شود که متأسفانه هنوز این کار را نکردیم.
نماینده ولیفقیه در استان گلستان با بیان اینکه امام خمینی(ق) جامعالاطراف است و نمیشود از یک بعد به ایشان نگاه کرد، اظهار کرد: باید این شخصیت برای امت اسلامی روشنتر شود.
امام جمعه گرگان با اشاره به اینکه وکالت بحث مهم و امر طبیعی از زمان ائمه معصومین(ع) بوده است، گفت:
وکلایی که از طرف ائمه(ع) مأمور بودند، وظیفه نشر معارف، جمعآوری وجوهات، رسیدگی به مردم و.. را داشتند. در زمان غیبت نیز مراجع و علما همان رویهای که ائمه داشتند را ادامه دادند.
وی با بیان اینکه وکلای شرعی امام خمینی(ق) همان نقشی را در شهرهای مختلف ایفا میکردند که وکلای شرعی ائمه معصومین بر عهده داشتند، ادامه داد: شاگردان مکتب امام صادق(ع) و ائمه اطهار(ع) این رویه را ادامه دادند؛ اما این امر فراز و نشیب داشته است. برای برخی فرصت زیادی نبوده است و گاهی شرایط رخ میداده است بیشتر اقدام میکردند.
آیتالله نورمفیدی اضافه کرد: امروز روحانیت مسئولیت بسیار سنگینی دارد. این دنیای فضای مجاز در کنار همه فرصتهایی که دارد واقعا خطرناک است. امروز حوزههای علمیه با این دنیا مواجه هستند.
صراحت امام خمینی(ق) در مبارزه با رژیم غاصب
آیتالله غلامعلی دری نجفآبادی نیز در این همایش، با اشاره به رنجهای علما و بزرگان در ترویج مکتب اهل بیت(ع)، اظهار کرد: اگر ۶۰ سال است که امام نقشآفرین بوده است و بیش از ۶۰ سال است که از آغاز نهضت امام خمینی(ق) میگذرد، از برکات و زحمات گذشتگانی است که رنجهای زیادی تحمل کردند و خداوند خواست که امام منشأ این تحولات باشد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به شواهد حضور وکلا در زمان پیامبر(ص) و مذهب تشیع، اظهار کرد: وکلا در طول تاریخ دهها مسوولیت اقتصادی، فرهنگی، حمایتی، علمی و غیره را بر اساس اجازات در اختیار داشتند.
آیتالله دری نجفآبادی ادامه داد: مبنای اهداف آنان تفاوتی ماهوی با سایر ارتباطات داشته است؛ اساس و مبنای آنان مسائل ایدئولوژی و اخلاص بوده است و اگر هدفهای دنیوی هم بوده برای حمایت از نیازمندان و محرومان بوده است.
امام جمعه اراک با اشاره به حساسیت امام خمینی(ق) نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: امام راحل در سال ۱۳۴۲، زوایه خود را با اسرائیل غاصب مشخص میکند و به صراحت میگوید که من حاضرم به دست عمال اسرائیل کشته شوم اما زیربار ننگ پذیرش این رژیم جعلی نروم.
وی افزود: امام خمینی(ق) در عاشورای ۱۳۴۲ میفرماید: اسرائیل نمیخواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. این چیزهایی که مانع هستند، چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را میشکند؛ اگر قرآن سد راه است، باید شکسته شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر و دست آنها شکسته شود برای اینکه اسرائیل به منافع خودش برسد.
شناسایی ۱۲۳۵ تن از وکلای امام خمینی(ق)
حجتالاسلام والمسلمین عباس کمساری، مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ق) نیز در این همایش عنوان کرد: این همایش حاصل یک سال بررسی، جمعآوری، تحقیق و پژوهش همکاران ما در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم است.
رئیس همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ق) اظهار کرد: شناسایی صاحبان اجازه و وکلای امام خمینی(ق) کار معظمی بود که رخ داد.
وی اضافه کرد: در اجازات امام راحل نکاتی وجود دارد و القابی که امام خمینی(ق) در این اجازات بهکار برده قابل توجه است، امام بیجهت از کسی ترویج و تمجید نمیکند و القاب نمیدهد.
وی در رابطه با صدور اجازه اجتهادی از طرف امام راحل، بیان کرد: امام خمینی(ق) به شکل مرسومی که در حوزههای علمیه است، اجازه اجتهادی اعطا نکردند، مگر اینکه به برخی از افراد در تقریظ و نوشتهای تأیید اجتهاد بزرگان را نمودهاند.
مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ق)، با بیان اینکه ۱۲۳۵ نفر از صاحبان اجازه و وکلای امام را شناسایی کردیم که ۷۹ نفر در قید حیات هستند، ادامه داد: امام راحل برای ۱۷ نفر اجازه نقل حدیث و برای دو نفر اجازه خاص فلسفی و عرفانی صادر کردند.
حجتالاسلام والمسلمین کمساری با اشاره به اینکه ۲۱ نفر از وکلای امام(ق) به فیض شهادت رسیدند، اظهار کرد: امام راحل به ۱۴ غیر روحانی اجازه در امور حسبی داده بودند که دو نفر در قید حیات هستند.
وی افزود: اولین اجازه امام(ق) در ۱۵ فروردین ۱۳۴۰ برای سید سجاد حججی صادر شده است و آخرین اجازه نیز در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۸ برای سیدهاشم الشخص موسوی اهل عربستان صادر شده است.
رئیس همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ق) اضافه کرد: ۱۵۷ دستنوشته، بیش از ۲۰۰ سند، ۱۸۰ نامهای که دیگران به امام(ق) نوشتند، بیش از ۴۰۰ استفتاء و 3 هزار رسید وجوهات و.. به دست ما رسیده است.
وی بیان کرد: پژوهشی که در این یک سال صورت گرفت، در یک جلد کتاب که شامل ۱۷ مقاله علمی و پژوهشی است که با نام «بار امانت» به چاپ رسید. همچنین مجموعه مصاحبههایی از ۲۵ نفر از صاحبان وکالت منتشر شد که هر دو امروز رونمایی میشود.
مدیر کل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ق)، اظهار کرد: جمعآوری اسناد و نامههای سید محمد رضا غروی از وکلای امام در تهران تحت عنوان وکیل تراز در حال نهایی سازی است که به زودی در اختیار پژوهشگران قرار میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین کمساری ادامه داد: مجموعهای با عنوان اجازات شامل دستخطها، متن تایپ شده و چکیده زندگینامه صاحبان اجازه در سامانه پورتال مؤسسه رونمایی میشود و بعد از تکمیل و اتمام آن، چاپ میشود.