printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 776
اخبار کوتاه جهان

  فلسطین

□ شهادت ۴9 خبرنگار در غزه: محمد الجاجه، خبرنگار فلسطینی در حمله صبح امروز(16 آبان) جنگنده‌های اسرائیلی به غزه، به شهادت رسید. با شهادت این خبرنگار، شمار خبرنگاران شهید در غزه از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر گذشته تا این لحظه، به 49 نفر افزایش یافت.

□ جان باختن ۳۹ نوازاد نارس در بیمارستان الشفاء: وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: ۳۹ نوزاد نارس که در بیمارستان الشفا و در دستگاه نگهداری می‌شدند؛ به‌علت قطعی برق همه آن‌ها جان باختند.

□ شهادت ۱۹۸ نفر از کادر درمان در غزه: وزارت بهداشت غزه: از شروع تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه از 7 اکتبر تاکنون، ۱۹۸ نفر از کادر درمان به شهادت رسیده‌اند. در طی این مدت ۵۳ آمبولانس منهدم شده، ۱۳۵ مرکز درمانی هدف قرار گرفته و ۲۱ بیمارستان و ۴۷ مرکز بهداشتی درمانی به‌طور کامل از خدمت‌رسانی خارج شده است.

  آمریکا

□ تجهیزات ارسالیِ آمریکا به دفتر عبدالحمید به مقصد نرسید: دستگاه ارتباطی و استارلینک آژانس امنیت ملی آمریکا «N.S.A»، با ردیابی نیروهای امنیتی ایران ضبط شد. مقصد اصلی تجهیزات، دفتر مولوی عبدالحمید در خیابان خیام زاهدان بوده است. ارسال این تجهیزات با هدف بازتولید آشوب در زاهدان، زمینه‌سازی برای ایجاد یک ارتباط امن میان عوامل داخلی با خارج از ایران و تسهیل فعالیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای آنها در فضای مجازی بوده است.

□ بمب‌های هوشمند آمریکا در راه اسرائیل: وال استریت ژورنال: دولت بایدن در ۳۱ اکتبر به‌صورت کتبی و رسمی به کنگره خبر داد، در صدد ارسال بمب‌های هوشمند به رژیم صهیونیستی است.

□ نیروی دریایی آمریکا زیردریایی اتمی به منطقه فرستاد: نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد: یک زیردریایی اتمی خود را به خاورمیانه اعزام کرده است. از زمان حمله حماس در هفتم اکتبر سال جاری میلادی و عملیات طوفان الاقصی علیه شهرک‌های صهیونسیت در اطراف غزه، آمریکا دو ناوگروه خود را نیز به منطقه اعزام کرده است.
 اردن 

□ همه گزینه‌ها روی میز است: نخست‌وزیر اردن: همه گزینه‌ها برای اردن در چارچوب موضع تدریجی در مقابله با تجاوز به غزه روی میز است. هرگونه تلاش یا ایجاد شرایط برای جابه‌جایی فلسطینیان از غزه یا کرانه باختری، یک خط قرمز است و اردن آن را «اعلام جنگ» تلقی خواهد کرد.

  رژیم صهیونیستی

□ اسرائیل مزدوران اروپایی را برای جنگ غزه استخدام کرد: روزنامه الموندو اسپانیا در گزارشی اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، از برخی نیروهای مزدور وابسته به شرکت‌های نظامی خصوصی در اروپا استفاده می‌کند.

□ لاپید: اسرائیل نه جای امنی است و نه یک دولت اخلاقی: یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در اعترافی عجیب، گفت: اسرائیل نه جای امنی است و نه یک دولت اخلاقی و نه یک قدرت منطقه‌ای و در جنگ هم پیروز نمی‌شود.

□ انهدام پهپاد غول‌پیکر اسرائیلی در غزه: گروه مقاومت «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین، از انهدام یک پهپاد غول‌پیکر ارتش اسرائیل به‌نام «هرون تی‌پی» (ایتان) خبر داد. پهپاد ایتان با طول بال ۲۶ متر و طول بدنه ۱۳ متر به‌اندازه یک هواپیمای مسافربری است.

  یمن

□ وحشت کشتی‌های جنگی آمریکایی از پدافند یمن: منابع یمنی می‌گویند: پس از سرنگونی پهپاد متجاوز       MQ-9 آمریکایی توسط پدافند یمن، آمریکا از وحشت، کشتی‌های جنگی خود را از باب المندب دور کرده و به آب‌های خلیج عدن یا شمال دریای سرخ برده است.

  عربستان

□ تغییر تاریخ هجری به میلادی در عربستان سعودی: کابینه عربستان سعودی تصویب کرد: تمام اقدامات و تعاملات و امور رسمی به‌جز امور مرتبط با احکام شریعت اسلامی در این کشور، بر مبنای تاریخ میلادی انجام شود. عربستان اکتبر ۲۰۱۶ با انجام معاملات بر مبنای تاریخ میلادی به جای هجری قمری موافقت کرده بود.

□ نشست سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض: نشست فوق‌العاده مشترک سران اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی با محوریت تحولات فلسطین و جنگ غزه، 20 آبان در ریاض با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی برگزار شد. در این نشست سران کشورهای اسلامی، بر لزوم توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی و کمک‌رسانی به مردم مظلوم غزه تأکید کردند.

  انگلیس

□ استعفای 11 عضو حزب کارگر انگلیس در حمایت از غزه: به گزارش اسکای‌نیوز، در تاریخ 6 نوامبر، افراسیاب انور، رهبر شورای برنلی و 10 عضو شورای شهر به‌دلیل تصمیم سر کی‌یِر استارمر، رهبر حزب کارگر بریتانیا مبنی بر عدم اصرار برای برقراری آتش‌بس در غزه، از این حزب استعفا داده‌اند.

  سوئیس

□ ژنو میزبان نشست محرمانه درباره آینده غزه: منابع فلسطینی گزارش دادند: ژنو در روزهای گذشته میزبان نشستی محرمانه با مشارکت طرف‌های اروپایی، آمریکایی و فلسطینی بوده است. این نشست محرمانه، با هدف تعیین سرنوشت آینده نوار غزه برگزار شده است.

  روسیه

□ اسرائیل گفته بمب اتم دارد، آژانس کجاست! سخنگوی وزارت خارجه روسیه: اظهارنظر درباره تسلیحات اتمی در اسرائیل، سؤالات بسیاری از جمله درباره زرادخانه تسلیحات اتمی اسرائیل ایجاد می‌کند. سؤال اول این است که آیا ما داریم، اظهارات رسمی درباره وجود سلاح هسته‌ای (در اسرائیل) را می‌شنویم؟ پس سازمان‌های بین‌المللی کجا هستند؟! آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کجاست؟! بازرسان کجا هستند؟!