printlogo


printlogo


معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور تبیین کرد
تحول در رویکرد تبلیغی حوزه تا تدوین بسته کلان تبلیغ

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: پیرو تأکیدات رهبر معظم انقلاب، برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت تبلیغی در دستور کار حوزه علمیه قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌‍‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تبلیغ، گفت: با وجود تلاش‌های زیادی که در زمینه تبلیغ شده است، وقتی ایشان نسبت به تبلیغ ابراز نگرانی می‌کنند معلوم می‌شود کاری که ما انجام داده‌ایم به لحاظ حجم و کیفیت پایین بوده است.
وی افزود: مقام معظم رهبری در تعریف یک مبلغ، قله‌ها را به ما معرفی کردند و وقتی از علامه مجلسی، شیخ مفید و شهید مطهری به عنوان مبلغ یاد می‌کنند، معلوم می‌شود که باید مبلغ در این تراز داشته باشیم، البته به معنای این نیست که مبلغ سطح یک یا سطح دو نباید داشته باشید، بلکه ما برای مواجهه با مخاطبین گوناگون، مبلغین گوناگون هم باید داشته باشیم.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در مواجهه با دانش‌آموز، مبلغ آشنا به روحیات کودک و نوجوان نیاز است، در مواجهه با جوانان دانشجو باید مبلغین متناسب با آنان را داشته باشیم و در مواجهه با یک فیلسوف غربی هم مبلغ متناسب با خودش را می‌خواهد یعنی کسی که فلسفه بداند و صاحب‌نظر باشد و بتواند نظر اسلام را مطرح کند.
وی بیان نمود: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، با توجه به مخاطبان گوناگونی که در کشور و در سطح جهان وجود دارد، باید مبلغ تراز آن را داشته باشید که بتواند با زبان و سطح فهم آنان، دین را تبیین و تبلیغ کنند و حتی توانمندی تهاجم به کانون افکار مخالفین را هم داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری اذعان کرد: این ظرفیت وجود دارد که مبلغان از نظر کمی افزایش یابند و هم مبلغان فعلی را از نظر سطح کیفی ارتقا دهیم و به عبارتی در مهارت و محتوا تحولی ایجاد شود که به آن افقی که ترسیم شده است دست پیدا کنیم.
وی افزود: برای اینکه در حوزه علمیه شاهد تحول به سمت تبلیغ باشیم، باید در همه ابعاد حوزه این تحول ایجاد شود و علاوه بر معاونت تبلیغ، در برنامه‌های آموزشی، تهذیبی و پژوهشی نیز باید تحولاتی در جهت تبلیغ صورت پذیرد.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش اگر بخواهد تحولی در جهت تبلیغ رخ دهد، باید تمام رشته گرایش‌های حوزه بررسی شود که اگر رشته گرایشی هست که نتیجه آن نشر معارف الهی در جامعه نیست بازبینی شود و یا درس‌هایی که برای امر تبلیغ ضرورت دارد در مواد درسی حوزه ایجاد گردد و به عبارتی باید به صورت اساسی در کل رشته گرایش‌های حوزه با رویکرد تبلیغ بازنگری صورت گیرد.
وی ادامه داد: در زمینه پژوهش نیز باید ببینیم پژوهش‌های ما چه اندازه متناسب با نیاز مردم در داخل یا خارج از کشور بوده است و به عبارتی باید یک اصلاحی در آنان صورت بگیرد و در نهایت پژوهش‌ها در راستای نیازهای تبلیغی حوزه انجام شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: در زمینه تهذیب نیز باید طلبه‌ای را تربیت کرد که با روحیه جهادی وارد تبلیغ می‌شود و به کانون‌های فکر معاندین و دشمنان قرآن و اهل‌بیت تهاجم کند و برای تحقق آن لازم است که برنامه‌ای برای تقویت روحیه جهاد در تبلیغ و تبیین در طلاب ایجاد شود.
وی یادآور شد: در این چند ماه که از فرمایشات مقام معظم رهبری می‌گذرد، تلاش‌های بسیار ارزشمندی در مدیریت حوزه علمیه صورت گرفت و چندین جلسه از شورای معاونین به این بحث پرداخته شد و در نهایت کمیته عملیاتی‌سازی فرمایشات مقام معظم رهبری شکل گرفت و به طور مستمر مصوبات تبلیغی را پیگیری می‌کند.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه اذعان نمود: مدیر حوزه‌های علمیه کار مبتکرانه‌ای انجام دادند و طی دستوری خواستار ارتباط علمی همه معاونت‌ها با اقشار مختلف حوزوی شدند تا از نظریات آنان استفاده شود و ما نیز در معاونت تبلیغ جلسات متعددی با فعالان تبلیغ سنتی، ائمه جماعات، مبلغین طرح هجرت و امین، مدیران موفق، فعالان عرصه نوین تبلیغ، فعالان فضای مجازی، فعالان عرصه بازی‌های رایانه‌ای و هنرمندان حوزوی برگزار کردیم که همه این افراد از اساتید، پژوهشگران و صاحب‌نظران بودند.
وی افزود: در مرحله اول حدود ۵۰۰ ایده از ۷۰۰ استاد و پژوهشگر طی این جلسات جمع‌آوری شد که طی بازنگری و ادغام طرح‌ها در نهایت به 80 طرح کارآمد رسیدیم و همه این طرح‌ها با حضور اساتید و صاحب‌نظران مورد بررسی نهایی قرار گرفت که با دستور آیت‌الله اعرافی کلیه معاونت‌ها بسته‌های تبلیغی خود را ارائه نمودند که با وجود این طرح‌ها و نظریات، می‌توانیم شاهد یک بسته کلان و جامع و بلند‌مدت تبلیغی در حوزه باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری اظهار داشت: در کنار تدوین طرح کلان و بلند‌مدت، نیازمند یک طرح کوتاه‌مدت و عاجل برای عملیاتی‌سازی بیانات رهبر معظم انقلاب بودیم و به همین منظور ۱۰ طرح کوتاه‌مدت در زمینه تبلیغ در دستور کار کمیته عملیاتی‌سازی فرمایشات مقام معظم رهبری قرار گرفت که تا پایان سال همه این 10 ایده عملیاتی می‌شود.
وی در پایان بیان نمود: طرح جامع مبلغان کشور با هدف ایجاد شبکه تبلیغی راه‌اندازی می‌گردد که همه مبلغین مکتب اهل‌بیت(ع) در داخل و خارج از کشور مورد پوشش آن قرار می‌گیرند.