printlogo


printlogo


استاد نجم‌الدین طبسی
 تقویت اعتقادات جامعه وظیفه و رسالت اصلی مبلغان و خطبا

استاد نجم الدین طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با حضور در مؤسسه دارالزهرا(س) تحت اشراف دفتر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد)، از فعالیت‌های علمی و آموزشی این مؤسسه تجلیل نمود و افزود: از فعالیت‌های آموزشی و تبلیغی خصوصاً ترویج آثار علامه مجلسی(ره) در این مؤسسه مبارکه بسیار خرسند شدم.
وی در خصوص راهکارهای موفقیت در تبلیغ دین، گفت: یکی از عنایات خداوند بر طلاب،  نعمت بیان و منبر است که این موهبت، به برخی عنایت شده است. نقل شده که در نجف اشرف به یکی از علما گفتند: خوب است شما هم مثل مرحوم امام(ره) منبر اخلاقی داشته باشید! ایشان فرموده بود: توانایی من فقط در بیان فقه واصول است و اگر بخواهم مطالب دیگر بگویم، توانایی ندارم.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: برای موفقیت در تبلغ و خطابه چند نکته بسیار مهم است: اول اینکه مطلبی به غیر از مطالب و فرمایشات اهل‌بیت(ع) روی منبر بیان نشود. این منبر برای اهل‌بیت(ع) است وآنچه به درد جامعه و مردم می‌خورد، فرمایشات آنهاست؛ نه حرف دیگران؛ اینکه برخی در منابر جهت اظهار فضل، مطالبی را از افراد دیگر نقل می‌کنند، مثلاً می‌گویند: ابن‌خلدون در فلان کتاب چنین مطلب گفته یا فلان شخص دیگر چنان مطلب دیگر را، بدانید که اینها به درد جامعه و مردم نمی‌خورد. این حدیث امام صادق(ع) است که می‌فرماید: «شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحیحا إلاّ شَیئا یَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ‌البَیتِ»، وطیفه ما ابلاغ و بیان فرمایشات اهل‌بیت(ع) است و خدارا شاکر باشید که به شما اجازه و توفیق این کار را داده‌اند؛ آن‌هم در این زمان که به‌راحتی می‌توان فضایل و مناقب آنها را بیان نمود. نقل شده: شخصی به‌نام عبدالواحد در همین واسط (بین راه ایران و کربلا )منبر رفت و حدیث ردالشمس را نقل کرد. او را از منبر پایین آوردند و هتک کردند و منبر را آب کشیدند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: نکته دوم اینکه حتماً با مطالعه و تسلط به منبر بروید؛ یکی از کتبی که بسیار مفید است، کتاب سفینةالبحار است. یک موقعی به مرحوم آیت‌الله‌العظمی خویی گفتند: اگر شما را به جایی تبعید کنند و فقط بتوانید، یک کتاب با خود ببرید، آن کدام است؟ ایشان گفته بودند: آن کتاب سفینةالبحار است و من ملتمسانه از مسئول این مؤسسه در خواست دارم که یک دوره آموزشی برای این کتاب قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: مطلب دیگر اینکه در منابر نام ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین را با عظمت یاد کنید. برخی می‌گویند: علی(ع)  فرمود؛ خیر باید بگویید: حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: این غیرت مذهبی است و نام بزرگان هم همین‌طور؛ مثل علامه مجلسی(ره) که خدا می‌داند، چه عظمتی دارد. شیخ عباس قمی(ره) از صاحب جواهر(ره) نقل می‌کند که موقعی در درس فرمودند: دی‌شب در عالم خواب دیدم، تجمعی از علمای بزرگ شکل گرفته و بزرگان و عالمان همگی حضور داشتند و دیدم صدارت مجلس با علامه مجلسی است و ایشان در آن بالا نشسته است. بسیار متعجب شدم. شخصی به من گفت: این آقا را می‌شناسی که در صدر جلسه است؟ «هذا یسمی عندالائمه باب الائمه(ع)». این خیلی مقام است. برخی مراجع می‌گفتند: جا دارد برای زیارت مرحوم علامه مجلسی(ره) شدّ رحال کنیم و  به مرقد منور عازم شویم. خدا رحمت کند مرحوم زاهد را! می‌فرمود: از نجف عازم اصفهان بودم. خدمت مرحوم آیت‌الله‌العظمی شاهرودی رسیدم. ایشان فرمودند: من به گردن می‌گیرم برای شما در نجف زیارت امین‌الله بخوانم و شما قول بدهید که از جانب من، به زیارت علامه مجلسی(ره) بروید.
استاد نجم‌الدین طبسی افزود: مطلب بعد اینکه عزیزان منابر خود را طولانی نکنید! اگر منبرتان خوب و کوتاه باشد، مستمعین می‌گویند صد حیف که تمام شد؛ ولی اگر منبر خوب؛ ولی طولانی باشد، می‌گویند: الحمدلله تمام شد.
نکته دیگر اینکه تمام هدفتان این باشد که اعتقادات مردم را قوی کنید؛ منبر برای تقویت عقاید است؛ نه تضعیف اعتقادات مردم. بیان برخی مسائل، غیرضروری و مخرب است.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: نکته آخر هم این است که بدانید! مسئول همه ما و این منابر شخص حجت‌بن الحسن ارواحنا له‌الفدا می‌باشد و در نظر اهل‌بیت(ع) است. شخصی از منبری‌های آبادان نقل می‌کرد که همه‌ساله درجایی منبر می‌رفتم و شخصی که صاحب مجلس بود، بسیار خرج می‌کرد. در یک سالی به من زنگ زد که امسال مجلس ندارم. فهمیدم که از نظر مالی در گرفتاری افتاده، به صاحب مجلس گفتم که مجلست را تعطیل نکن و پرسیدم: هزینه قند و چای را داری؟ گفت بله، به او گفتم: من هم هیچ هزینه‌ای از تو نمی‌خواهم. به هرحال مجلس برپا شد و بعد از دهه محرم که مجلس تمام شد و من به منزل برگشتم، زنگ خانه به‌صدا درآمد. در را باز کردم و دیدم، دو جوان با یک ماشین وانتی آمدند و پاکتی را به من دادند و گفتند: ما فلان روز در آن مجلس بودیم و خیلی مطالب شما بر ما تأثیر گذاشت و این هدیه ما به شماست. وقتی رفتند، دیدم این پولی که دادند، ده برابر آن چیزی است که هرسال صاحب آن مجلس می‌داد. امثال این عنایت‌ها را خودتان دیده‌اید؛ پس معامله‌تان فقط با اهل‌بیت(ع) باشد.
استاد طبسی در پایان از خدمات علمی و خدمات اجتماعی و تبلیغی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد) تجلیل نمود.