printlogo


printlogo


تمدید مهلت ارسال مقاله به همایش «مرجعیت علمی قرآن»
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: مهلت ارسال مقالات به همایش مرجعیت علمی قرآن کریم تا ۳۰ آذرماه سال جاری تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌‌وگویی با بیان اینکه بحث مرجعیت علمی قرآن، از موضوعات بسیار مهمی است که سال‌ها در خصوص آن، گفت‌‌وگوهای بسیاری انجام و نظرات فراوانی داده شده است، اظهار کرد: مرجعیت علمی قرآن، به‌‌عنوان یکی از موضوعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پذیرفته شده و در کنار آن، کارگروه مرجعیت علمی قرآن تشکیل و فعالیت‌های مطالعاتی شروع شده است.
وی ادامه داد: در این راستا، برای جمع‌آوری دیدگاه‌های صاحب‌نظران در این زمینه، فعالیت‌های متعددی انجام شده است که یکی از این فعالیت‌ها، انجام مصاحبه با شخصیت‌ها و نخبگان است که در عرصه قرآن و علم صاحب‌نظر هستند و می‌توانند، در این رابطه به ما کمک کنند؛ مورد دوم برگزاری نشست‌های علمی با این موضوع است و فعالیت بعدی نیز، سفارش تدوین مقالات درباره شخصیت‌هاست که در این خصوص، حدود ۳۰ نفر از شخصیت‌های علمی زبده، شناسایی و سفارش نگارش مقاله در رابطه با آنها داده شده است.
این استاد حوزه علمیه یکی از کارهای مهم در این زمینه را برگزاری همایش مرجعیت علمی قرآن کریم دانست و گفت: مصوبه اصل همایش مربوط به سال گذشته است که امسال، کار اجرایی آن آغاز شده است و سه سطح از کار علمی در دستور کار این همایش قرار دارد.
دبیر علمی همایش مرجعیت با اشاره به اینکه مهلت ارسال مقالات تا ۳۰ آذر سال جاری تمدید شده است، بیان کرد: هم‌اکنون در حال دریافت مقالات هستیم و برخی نیز بررسی شده‌اند؛ ضمن اینکه درخواست‌های زیادی برای تعویق برگزاری همایش به دست ما رسیده است.
وی با بیان اینکه شرایط پذیرش مقاله به‌‌طور خاص تعریف شده است، گفت: ما انتظار نداریم که مانند سایر همایش‌ها، مقالات زیادی به این همایش ارسال شود؛ لذا اگر غیر از مقالات سفارشی، چیزی در حدود ۱۰۰ مقاله از طریق سایت برای ما ارسال و پذیرش شود، بسیار رضایت‌بخش است؛ ضمن اینکه تمام مقالات سفارش‌شده نیز، بررسی خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی‌مقدم با بیان اینکه در نظر داریم، همایش مرجعیت علمی قرآن، از مرحله ملی به فراملی ارتقا پیدا کند، اظهار کرد: در حال به‌دست آوردن ظرفیت‌های درونی هستیم تا در دوره‌های بعد، همایش را به‌صورت فراملی برگزار کنیم و نخبگان جهان اسلام و تمام نخبگانی را که علاقه‌مند به اظهار نظر در حوزه قرآن و علم هستند، گردهم بیاوریم.
وی با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی در این همایش، بیان کرد: برای هر مقاله‌ای که در همایش پذیرفته شود، از صبغه قابل قبول علمی برخوردار باشد و قابلیت علمی طرح در محافل علمی را داشته باشد، به‌‌طور خاص نشست علمی برگزار خواهد شد؛ بنابراین بخش قابل‌توجهی از نشست‌های همایش مرجعیت علمی قرآن کریم نشست‌هایی است که از درون مقالات حاصل می‌شود.