printlogo


printlogo


در همایش فقه مقاومت و بزرگداشت علامه سیدجعفر مرتضی عاملی مطرح شد
ردپای مقاومت در سراسر دین و فقه موجود است
همایش فقه مقاومت و بزرگداشت علامه سیدجعفر مرتضی العاملی، با ارائه آیت‌الله فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجج‌اسلام والمسلمین؛ حسینی کوهساری معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه، رضازاده سرپرست دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمی و سردار علی شمشیری رئیس سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ۴ آبان در سالن همایش‌های دارالشفای قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در این همایش، با بیان اینکه کلمه مقاومت برخاسته از دین و رایج در سیاست ماست، گفت: قرآن و اسلام نسبت به مقاومت و استقامت بسیار تأکید کرده است؛ مقاومت به سه شاخصه اعتقادی، اخلاقی و حفظ دین تقسیم می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه، دفاع از کیان اسلام، یک تکلیف است، تصریح کرد: مقاومت از جهاد دفاعی متفاوت است؛ چراکه جهاد دفاعی بر زن‌ها واجب نیست؛ ولی در مقاومت زن و مرد تفاوتی ندارند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برنامه اصلی رژیم صهیونیستی نابودی کشورهای اسلامی است، یادآور شد: این موضوع موجب شده است، نابودی این رژیم جزء آرمان‌های جمهوری اسلامی قرار بگیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بزرگ‌ترین نمونه مقاومت در تاریخ، واقعه کربلا است، ابراز کرد: اگر می‌خواهید، فقه مقاومت شما قوی شود، باید در تاریخ واقعه کربلا کنش‌گری کنید.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه بر اساس روایات، اگر فردی در دفاع از اسلام و دین مقاومت نکند و سکوت کند، از ولایت خداوند نیز خارج شده است، تصریح کرد: مقاومت در حفظ دین، وجوب مولوی دارد؛ مقاومت برای مقابله با ظالم است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه ردپای مقاومت در سراسر دین و فقه موجود است، مطرح کرد: یکی از وظایف مهم پیامبر(ص)، اقامه دین بوده است؛ همان‌طور که این موضوع بر حاکم دین واجب است.
وی با بیان اینکه مقاومت موجب بقای دین و عظت مسلمین است، عنوان کرد: هرچه مقاومت شدیدتر باشد، کفر ذلیل‌تر خواهد شد.
آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: امروز عده‌ای با بیان حقوق بشر می‌خواهند، شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنند که کافران خارج از کتاب و داعشی‌ها، بتوانند، بر مسلمین حکمرانی کنند.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در شرع، قضاوت کافر میان دو مسلمان حرام است، خاطرنشان کرد: اگر مقاومت وجود نداشته باشد، آن زمان کافران، میان مسلمانان قضاوت خواهند کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه برای بقای دین باید مقاومت داشته باشیم، تصریح کرد: در مقابل افرادی که می‌خواهند، احکام را سست و متزلزل کنند نیز، باید مقاومت داشته باشیم. طبق این دستورات بر تمام مسلمین واجب است، در مقابل کسانی که امروز به دنبال بی‌حجابی هستند، مقاومت داشته باشند و سخن بگویند و تبیین کنند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی، با اشاره به اینکه نباید با کفار دست دوستی داد، یادآور شد: میان مسلمانان و کفار، هیچ مروت، دوستی و برادری‌ وجود ندارد و این موضوعات، تماماً از مصادیق مقاومت است.  

 دقت و انصاف علمی علامه سیدجعفر مرتضی عاملی(ره) برای همه ما درس است
به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه هم در این همایش، اظهار کرد: آیت‌الله سیدجعفر مرتضی عاملی(ره) می‌گوید: از آیات و منابع روایی ما برمی‌آید، اگر ما مقاومت می‌خواهیم، این مقاومت باید دارای هدف باشد و حدود 20 هدف را تبیین می‌کند که از جمله اهداف آنها، رفع ظلم، رفع فتنه در عالم، اقامه دین در عالم، عدالت و … است که در آثار ایشان به‌وضوح دیده می‌شود.
وی به شخصیت جامع علامه سیدجعفر مرتضی عاملی(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان در عرصه‌های مختلف علمی، کارشناس و صاحب‌نظر بود و عالمانه ورود می‌کرد. ایشان در عین اینکه کار عالمانه می‌کرد؛ اما از کار حوزوی خود، مانند تأسیس حوزه علمیه و تربیت نیرو نیز غفلت نمی‌کرد.
وی دستگیری از محرومان را وجه دیگر شخصیت وی برشمرد و گفت: آن مرحوم، دارای شخصیت انقلابی و علمی بود و بسیاری از فرماندهان دوران دفاع مقدس، از محضر علمی و اخلاقی ایشان استفاده می‌کردند.
وی افزود: علّامه سیدجعفر مرتضی عاملی(ره) توانسته بود، برای عرصه مقاومت، یک پشتوانه و نظام فکری را تنظیم کند. در کنار اینها، شخصیت اخلاقی، تهذیبی و تربیتی ایشان، قابل درس برای همه ماست. دقت و انصاف علمی، تتبع گسترده ایشان را باید درس بگیریم.

 استنباط مسائل «فقه مقاومت» در زمان حاضر بسیار ضروری است
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسین رضازاده، سرپرست دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمی هم در این همایش اظهار کرد: حوزویان باید کنشگری مناسبی نسبت به مباحث سیاسی و اجتماعی داشته باشند و دفتر سیاسی- اجتماعی حوزه، خود را مکلف به تسهیل این امر و ورود به مسائل می‌داند.
وی از ادامه یافتن جلسات فقه المقاومه خبر داد و افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل امروز، مسئله مقاومت است که مسئله‌ای کاملاً جدی و از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است؛ مقاومت مورد هجمه‌های رسانه‌ای و فکری قرار گرفته است و متأسفانه عده‌ای قلیل، در کسوت روحانیت، تفکرات لیبرالی و غرب‌گرایانه و نفی مقاومت را تئوریزه می‌کنند؛ مسئله مقاومت، یک اصل برجسته قرآنی و خدشه‌ناپذیر است.
این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص حمله به مبانی فکری طرف مقابل، اظهار کرد: اگر مبانی اسلامی تبدیل به گفتمانی رایج در داخل کشور شود، بسیاری از مشکلات جامعه راحت‌تر حل می‌شود؛ برای حل مشکلات لازم است، به‌جای پرداختن به معلول‌ها، قدمی فراتر رفت و دل‌ها و جان‌ها را به مفاهیمی عالی‌تر گره زد.
حجت‌الاسلام رضازاده، با اشاره به فضای سیاسی و اجتماعی کشور در سال 1401، اظهار کرد: در حال حاضر که مسئله مقاومت در جامعه مطرح شده است، فضای جامعه متفاوت شده و نقطه درگیری عوض شده است؛ اگر به مبانی فکری غرب حمله شود، صحنه درگیری را ما تعیین می‌کنیم. حوزویان باید این مفاهیم را تنقیح و پرگویی کنند.
وی در پایان با اشاره به لزوم توجه فقه به مسئله مقاومت، خاطرنشان کرد: لازم است همه ابعاد مقاومت از طریق فقه بررسی شده و مسائل آن استنباط شود که این امر، وظیفه حوزویان است.

 خرید و فروش با ظالم حرام است
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قائنی نجفی هم در این همایش اظهار کرد: در روایات آمده است که در زمان ظهور، اسلام به‌واسطه ظلم ظالمین مندرس می‌شود و از دین حضرت حجت(عج) به‌عنوان دین جدید یاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در روایات آمده است که جنگ برای مسلمین در دفع ظلم، مستحب است، مطرح کرد: در روایات آمده است که اگر سارقی نیت سرقت از مال شما داشت، شما باید از مال خود حفاظت کنید؛ حتی اگر منجر به قتل سارق شود.
این استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه از نظر شرع، خرید و فروش با ظالم نیز حرام است، عنوان کرد: در روایات آمده است که فردی به‌هارون شتر کرایه می‌داد و امام کاظم(س) به او فرمودند: «کسی که دوست داشته باشد بقای آنها را، از آنان خواهد بود و هر کس از آنان (دشمنان خدا) باشد، جایگاهش جهنم خواهد بود.»
وی اضافه کرد: تجاری که با افرادی که در جنگ با مسلمین هستند، معامله می‌کنید، باید بدانید که اگر به‌اندازه پرداخت وجه معامله می‌خواهید، این ظالمان زنده بمانند، در ظلم آن‌ها شریک هستید.
حجت‌الاسلام والمسلمین قائنی نجفی، با اشاره به اینکه تمام مشکلات پیش‌آمده ان‌شاءالله به‌نفع مسلمین خاتمه پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) برای رفع مشکلات از مسلمانان، دعا خواهند کرد.

 راهبرد مقاومت در مقابل راهبرد سازش و مماشات قرار دارد
به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام مجتبی عبدخدایی نیز در این همایش، اظهار کرد: برداشت‌های مختلف و متعددی نسبت به مقاومت مطرح است. در معنای اول، مقاومت به‌معنای یک راهبرد و استراتژی دیده می‌شود؛ در معنای دوم، از مقاومت به‌عنوان یک محور امنیتی یاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه توان و قدرت اعمال زور در این راهبرد وجود ندارد، گفت: در شرایطی که توان مقابله با دشمن به‌دلایل مختلف از جمله هزینه جنگ و عدم آمادگی مطرح باشد، راهبرد مقاومت در دستور کار قرار می‌گیرد.
حجت الاسلام عبدخدایی تضمین امنیت و رهایی از تهدید را، نخستین هدف مقاومت ذکر کرد و گفت: دومین هدف مقاومت نیز، عدم تقویت فرآیندهای نظام سلطه است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه، دیگر هدف نیز، تغییر ادراک دشمن نسبت به عرصه و صحنه است، یادآور شد: راهبرد مقاومت تلاش می‌کند، خود را تجهیز و دشمن را تضعیف نماید تا در یک ضربه نهایی، بتواند خود را به پیروزی برساند.
وی با بیان اینکه راهبرد مقاومت چند ویژگی اساسی دارد، ابراز کرد: نخستین و اساسی‌ترین ویژگی این است که راهبرد مقاومت مبتنی بر عقلانیت و منطق است. مقاومت یک استراتژی فعال است و منفعل نیست؛ در مقاومت، هم پایداری و ایستادگی و هم، تلاش برای ضربه زدن به دشمن داریم.
حجت الاسلام عبدخدایی با بیان اینکه راهبرد مقاومت در مقابل راهبرد سازش و مماشات قرار دارد، اظهار کرد: تاریخ روابط بین‌الملل نشان می‌دهد، افرادی که راهبرد سازش را مدنظر قرار دادند، به‌شدت شکست خوردند.
وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های پیدایش جنگ جهانی دوم، استراتژی سازش بوده است، مطرح کرد: دشمن هیچ‌گاه امنیت را تأمین نخواهد کرد و به‌همین دلیل استراتژی سازش، استراتژی شکست است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نظام سلطه در دنیای جدید، یک نظام پیچیده است، عنوان کرد: در دنیای جدید نظام سلطه برای اینکه پایدار باشد، علاوه بر سلطه ساختاری، سلطه فرآیندی نیز ایجاد می‌کند. این سلطه به‌معنای قاعده و قانون‌سازی و استفاده از آن به‌عنوان حقوق بین‌الملل است.
حجت‌الاسلام عبدخدایی با اشاره به اینکه امروز نظام سلطه از ابزارهای غیرمادی مانند فرهنگ، دانش، علم و رسانه نیز استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: نظام سلطه دارای ابعاد مختلفی است؛ در نتیجه مبارزه با نظام سلطه، نیازمند یک حرکت فعالانه چندجانبه است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مقاومت، عرصه کنشگری فعال است، یادآور شد: بحث مقاومت، به‌نوعی مبارزه با سلطه همه‌جانبه با دشمن است؛ ولی جهاد، تنها مبارزه نظامی است.

 پیروزیهای امروز جریان مقاومت برپایه یادداشتهای علامه العاملی(ره) است
به گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در این همایش، اظهار کرد: در آغاز تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی، نخستین شخصیتی که در ایران به مسئله نیاز نظام اطلاعاتی اشاره کرد، آیت‌الله سیدجعفر مرتضی عاملی(ره) بود.
سردار علی شمشیری، با اشاره به اینکه جایگاه بحث اطلاعات در جنگ‌ها بسیار بالاست، مطرح کرد: امروز می‌گوییم کسی که اشراف اطلاعاتی داشته باشد، قدرت عملیاتی خواهد داشت.
رئیس سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با بیان اینکه اطلاعات در دسته‌های نظامی نیز، یکی از ارکان اساسی است، عنوان کرد: آیت‌الله سیدجعفر مرتضی(ره) به‌دلیل اشرافی که به تاریخ اسلام داشت، به‌طور مفصل به این موضوع پرداخت و یادداشت‌هایی در این زمینه نوشت.
وی با اشاره به اینکه رمز شکست صهیونیست‌ها در حمله‌های اخیر، بحث شکست اطلاعاتی و اشراف اطلاعاتی گروه‌های مقاومت بوده است، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی، هیچ چیزی به‌نام اطلاعات و تحقیقات در تراز انقلاب اسلامی و مقاومت نداشتیم.
سردار شمشیری با بیان اینکه در نظام اطلاعاتی اسلامی، بسیاری از خطوط قرمز را داریم که رعایت آن‌ها موجب می‌شود بسیاری از دشمنان به این سمت گرایش پیدا کنند، تصریح کرد: زمانی که می‌گویند: قلم علما از خون شهدا بافضیلت‌تر است، به این دلیل است که علما با قلم خود، می‌توانند یک جریان و راه را برای ما ایجاد کنند.
وی ادامه داد: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پایه مسائل خود را از یادداشت‌های آیت‌الله سیدجعفر مرتضی عاملی(ره) به دست آورده‌اند و اگر امروز مقاومت دستاوردهایی در جنگ با رژیم صهیونیستی دارد، آن را از این مبانی گرفته است.
رئیس سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان، تأکید کرد: باید یاد این علما را گرامی بداریم و افکار و اندیشه‌های آن‌ها را ترویج دهیم.