printlogo


printlogo


در همایش بین‌المللی «محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در غزه» تأکید شد
امروز باید از منظر انسانیت جنایات رژیم صهیونیستی را تبیین کرد

همایش بین‌المللی «محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در غزه»، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عضو خبرگان رهبری، مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، خاخام حمامی لاله‌زار خاخام اعظم یهودیان ایران و با حضور رهبران و اندیشمندان داخلی و خارجی و برقراری ارتباط زنده با رایزنان فرهنگی کشورمان در خارج از کشور، ۳ آبان به‌میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. 

  ضرورت برجستهسازی بعد انسانی جنایات رژیم صهیونیستی در جهان
به گزارش خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در همایش بین‌المللی محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، طی سخنانی گفت: دو گفتمان در ارتباط با فجایعی که در جوامع رخ می‌دهد، وجود دارد؛ گفتمان دینی و گفتمان انسانی.
وی با بیان اینکه آنچه در فلسطین رخ می‌دهد؛ جنایت‌کاران تاریخ را روسفید کرده، افزود: در روز عاشورا وقتی امام حسین(س) مشاهده کرد که دشمنان به دنبال آتش زدن خیمه‌ها و حمله به زنان و کودکان هستند، از دین سخن نگفت؛ بلکه فرمود: اگر از معاد نمی‌ترسید و دین ندارید، دست‌کم در دنیای خود آزاده باشید؛ امروز هم باید با مردم جهان به زبان انسانیت سخن گفت. باید به آنان گفت: اگر حرمت مسجد و کلیساها را رعایت نمی‌کنید، لااقل در دنیا آزاده باشید.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: قطع برق، آب و کشتن کودکان و زنان و تخریب مساجد و کلیساها و از بین بردن بیمارستان‌ها در مقابل چشم بشریت انجام می‌شود؛ امروز نه‌تنها افکار مسلمانان بلکه وجدان همه انسان‌ها و بشریت به درد آمده است.
وی تصریح کرد: شرایط امروز را باید پاس داشت؛ زیرا وحدت اسلامی پیرامون فلسطین شکل گرفته است و این فرصت مهمی برای دستگاه دیپلماسی کشور است که باید از آن استفاده کند. این جنایات باعث شده است که تمام جهانیان چهره مزورانه آمریکا را دریابند. از سوی دیگر حقانیت مردم فلسطین با این جنایات آشکار شده است و همه فهمیدند که باید ریشه‌های نزاع را جستجو کرد و صلح صوری چاره کار نیست.
عضو خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: امروز ادیان یک‌ صدا و یک هویت دارند و باید مقابل تجاوز به زیرساخت‌ انسانی در جریان جنایات رژیم صهیونیستی، به‌صورت واحد و یک‌صدا سخن بگویند؛ امروز باید بعد انسانی این جنایات را در جهان برجسته و از منظر انسانیت، جنایات رژیم صهیونیستی را تبیین کنیم.
مولوی اسحاق مدنی نیز در این همایش گفت: برای فلسطین سه گروه باید دل بسوزانند و اهمیت قائل شوند؛ گروه اول خود فلسطینی‌ها هستند که هدف ظلم قرار گرفته‌اند. صهیونیست‌ها از کشورهای مختلف جهان به سرزمین‌های فلسطینی می‌آیند و آنجا خانه می‌سازند و فلسطینی‌ها، توان جلوگیری از این کار را ندارند.
رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: برخی می‌پرسند: چرا حماس به اسرائیل حمله کرد؛ در حالی‌که می‌دانست که قدرتش با اسرائیل برابر نیست. آنها باید بدانند، وقتی فردی مجبور شود از هستی خود دفاع کند، دست به هر کاری می‌زند. اسرائیل بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای، ظلم و جنایت می‌کند.  گروه دوم مسلمانان هستند که باید از این مردم مظلوم حمایت کنند. گروه سوم انسان‌های آزاده جهان هستند که حتی اگر دین نداشته باشند؛ اما وجدان دارند و باید از قتل و کشتار در غزه ابراز انزجار کنند.
وی ادامه داد: صهیونیست‌ها باید بدانند که روزی فلسطینیان طوفان بزرگتری به‌پا و آنها را ریشه‌کن می‌کنند.

  اسرائیل نماینده دین یهود نیست
خاخام حمامی لاله‌زار، خاخام اعظم یهودیان ایران هم در این نشست، در سخنانی گفت: اسرائیل در جنایات خود علیه مردم فلسطین، از باورهای دین یهود فاصله گرفته و از چارچوب‌های انسانی خارج شده است.
وی افزود: هر انسان آزاده‌ای معتقد است که افراد بی‌دفاع نباید مورد حمله قرار بگیرند؛ حتی در جنگ هم قوانینی وجود دارد؛ قوانین دینی و قوانین بین‌المللی. در سِفر تثنیه آمده است: اگر شهری را برای مدت طولانی محاصره می‌کنید، اجازه ندارید درختان میوه آن را قطع کنید؛ یعنی در دین یهود به حقوق گیاهان هم توجه شده؛ چه برسد به جان انسان‌ها؛ هر انسانی شمه‌ای از روح الهی در وجود او گذاشته شده که باید حرمت آن حفظ شود. در تلمود آمده که حضرت آدم و حوا، پدر و مادر اولیه همه انسان‌ها هستند. این نشان می‌دهد که همه انسان‌ها، چه سرخ‌پوست، سیاه‌پوست و سفیدپوست یک جد مشترک داشته و با هم برادرند.
لاله‌زار تأکید کرد: رفتار اسرائیل خلاف تعالیم تورات است و رژیم صهیونیستی از نام یهودیت سوء استفاده کرده و سعی می‌کند، جنگ را بین یهودیان و مسلمانان جلوه دهد؛ اما این اعمال مورد قبول هیچ دینی نیست و همان‌طور که داعش نماینده اسلام نیست، اسرائیل نیز نماینده دین یهود نیست.
رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری نیز در خصوص اتفاقات اخیر در نوار غزه، در پیامی تصویری به این همایش، گفت: ما با اندوهی عظیم، اتفاقات ناگوار اخیر در نوار غزه و حومه‌اش را شاهدیم؛ شاهد کشتن زنان، کودکان و افراد مسن و نیز انسان‌های پاک و بی‌گناه هستیم.
مار آوا سوم روئیل پاتریک افزود: بدون شک، ما به‌عنوان مسیحیان، ایمان داریم که خداوند ما را به‌صورت و شکل خود آفریده است و به ما حیات بخشیده تا از زندگی انسان‌ها حفظ و حراست کنیم.
وی ادامه داد: این‌گونه اتفاقات غیرانسانی اخیر را که منجر به کشتن انسان‌های بی‌گناه می‌شود، محکوم می‌کنیم؛ به‌ویژه بمباران کلیساها، معابد، بیمارستان‌ها و دیگر مراکزی که برای حیات بخشیدن به انسان‌ها تأسیس شده‌اند و افرادی که در این اماکن پناه گرفته بودند.
این کشیش آشوری ادامه داد: از همه ملت‌های جهان به‌ویژه از سازمان ملل می‌خواهیم که بر اساس وظیفه ذاتی خود که همانا برقراری عدالت و صلح است، نقش فعالی در متوقف کردن این‌گونه اقدامات غیر انسانی در برخورد با انسان‌های بی‌گناه داشته باشد و نیز به‌عنوان مسیحیان، همگام با دیگر ابنای بشر دعا می‌کنیم که خداوند صلح و آرامش را در اقصی‌نقاط جهان برقرار کند. جنگ‌ها و کشتار کودکان و زنان و افراد سال‌خورده متوقف شود که آنها نیز همانند دیگر انسان‌ها بتوانند در صلح و آرامش زندگی کننند و هرکس بتواند، حقش را بگیرد؛ زیرا خداوند عادل است و حق انسان‌ها را می‌دهد.
کشیش یوبالید الدو، نماینده اسقف کلیسای شرق آشوری ایران هم در این همایش در سخنانی گفت: در این چند وقت شاهد صحنه‌های ناگواری هستیم که دل هر انسان آزادهای را به درد می‌آورد. از سازمان‌های بین‌المللی در رسیدگی به این جنایات، بسیار ناامید هستیم؛ چراکه آنها خیلی منفعلانه عمل می‌کنند.
وی ادامه داد: کودکان غزه که باید بازی کنند و برای آینده برنامه داشته باشند، بدون آب و غذا هستند و جامعه بین‌الملل چشمان خود را بسته‌اند و همه می‌خواهند، دست دوستی به جنایت‌کاران بدهند. ما تمام این جنایت‌ها را محکوم و برای صلح و امنیت در خاورمیانه و کل جهان هستی دعا می‌کنیم.
همچنین پیام همایون سامه‌یح، نماینده کلیمیان در مجلس به‌مناسبت حوادث اخیر در غزه نیز، توسط آرش آبای از انجمن کلیمیان ایران قرائت شد. در این پیام، جنایات اسرائیل در کشتار کودکان و زنان فلسطینی محکوم و اقداماتی همچون بمباران بیمارستان غزه یک عمل بی‌رحمانه و غیرانسانی خوانده شده است.
در ادامه، موبد هرمز خسرویانی، نماینده زرتشتیان ایران هم، با بیان اینکه افرادی که داعیه‌دار حقوق بشرند و حقوق حیوانات را هم مدنظر دارند، وقتی کشتار مردم بی‌گناه را می‌بینند، سکوت می‌کنند، جای تأسف دارد، اظهار کرد: آنها که در رأس نشستند، به‌خاطر قدرت‌طلبی‌شان، جان انسان‌ها را مورد تهاجم قرار می‌دهند. این جهان نظمی دارد و باید بر اساس آن رفتار کنیم. اگر به این قاعده عمل نکنیم، اختلاف برطرف نمی‌شود.
وی گفت: در کشورهای غربی مثلاً فرانسه که به خاک و خون غلطیدن مردم بی‌گناه را اعتنا نمی‌کنند؛ اما از حقوق «ال جی بی تی» حمایت می‌کنند. آنها تا جایی که به‌نفع خودشان است، به قوانین عمل می‌کنند. لازم است بشر اندیشمند قرن ۲۱ به خودش بیاید و ببیند، در طی این قرن‌ها چه بر سر خودش آورده و به کجا می‌خواهد برسد.
نرسیسیان، کشیش خلیفه‌گری ارامنه تهران هم طی سخنانی در این همایش گفت: در دیدگاه عیسی مسیح(س)، انسان ممکن است، زردپوست، سیاه‌پوست و یا سفیدپوست باشد. می‌بینیم که خداوند برای نژادها هیچ‌گونه تبعیضی قائل نمی‌شود. امروز به کسانی که خانه‌های همسایه خود را ویران، برادر انسانی خود را آواره و حتی در حین جلای وطن، او را مورد حملات وحشیانه قرار می‌دهد، باید گفت که چیزی کم از اقوام کنعانی ندارند که کودکان خود را قربانی می‌کردند.
وی پیام اسقف اعظم سرکیسیان به این همایش را نیز خواند که در این پیام آمده است: آنچه در غزه می‌گذرد، چیزی جز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت نیست و ما از همه انسان‌های آزاده می‌خواهیم، برای جلوگیری از فجایع بیشتر در غزه، از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
 در این همایش همچنین پیام تصویری سردار مگن‌سینگ، از رهبران سیک پاکستان، روشن خورشید رهبر جامعه زرتشتیان پاکستان، کشیش سایمون بشیر از کلیسای متدیست پاکستان، آشین نیامارا از رهبران بودائیان میانمار پخش شد. این رهبران دینی، با انتقاد از کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان و بیماران و همه مردم بی‌دفاع غزه، خواستار پایان دادن هرچه سریع‌تر جنایات رژیم صهیونیستی شدند.
در پایان هرصل گل شیرازیان، نایب‌رئیس انجمن کلیمیان، بیانیه روابط عمومی انجمن کلیمیان ایران را قرائت کرد.
در این پیام آمده است: این انجمن کشتار انسان‌های بی‌گناه و کودکان و بیماران در بیمارستان غزه را محکوم می‌کند. حفظ جان انسان‌ها، جزء اصول اولیه بشریت است و گویی اسرائیل، بویی از انسانیت نبرده است. جنایات رژیم جعلی اسرائیل، با حمایت کشورهای غربی انجام می‌شود. انجمن کلیمیان تردید ندارد که به‌زودی حق بر باطل پیروز خواهد شد و صلحی پایدار مبتنی بر عدالت در این منطقه تحقق خواهد یافت.
در نامه آیت‌الله اعرافی
به بزرگان مسیحی جهان عنوان شد