printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در دیدار رئیس دانشگاه پیام نور
تعاملات حوزه و دانشگاه افزایش یابد 
مدیر حوزه‌های علمیه، بر اهمیت جایگاه فقه و فلسفه تربیت اسلامی در ترسیم زیرساخت محکم برای ورود به امتداد علوم انسانی اسلامی اشاره و تصریح کرد: در نقاط بنیادین علوم پایه، علوم اسلامی و علوم انسانی، باید تعاملات روزافزونی میان حوزه و دانشگاه ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، ۲ آبان در دیدار رئیس دانشگاه پیام نور، ضمن تقدیر از خدمات این دانشگاه در عرصه‌های علوم اسلامی و انسانی، از اهتمام رئیس دانشگاه پیام نور به شهر مقدس قم تقدیر و تصریح کرد: آثار جهان‌شهر قم فراتر از مرزهاست؛ لذا تقویت رویکردهای فنی و دانشی شهر قم، نه‌تنها کمک به کل ایران؛ بلکه کمک به جهان اسلام است.
وی در ادامه با بیان اینکه حوزه در سال‌های اخیر در پیشبرد مسائل و کنشگری در عرصه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی، طراحی‌های گسترده‌ای را رقم زده و مجموعه اسناد و برنامه‌های راهبردی مختلف را طراحی نموده است، یادآور شد: صدها اقدام و طرح، ترسیم و بخش قابل توجهی از آنها در فرایندهای عملیاتی قرار گرفته است. تمام این رویکردها با نگاه پاسخگویی به نیازها و توسعه مرزهای علوم اسلامی و اشراب آن در علوم انسانی است.
مدیر حوزه‌های علمیه، ضمن تأکید بر اهمیت ترسیم دبیرخانه مشترک و برنامه ۵ ساله در پیشبرد تفاهم‌نامه‌های همکاری، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در عرصه علوم انسانی، اقدامات قابل توجه و ارزشمندی را رقم زده است؛ علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته، در بازآفرینی محتواهای مناسب دانشی در عرصه علوم انسانی، همچنان کارهای بر زمین‌مانده بسیاری وجود دارد.
وی بر اهمیت جایگاه فقه و فلسفه تربیت اسلامی در ترسیم زیرساخت محکم برای ورود به امتداد علوم انسانی اسلامی اشاره و تصریح کرد: در نقاط بنیادین علوم پایه، علوم اسلامی و علوم انسانی، باید تعاملات روزافزونی میان حوزه و دانشگاه ایجاد شود.
آیت‌الله اعرافی، تولید محتوای پایه برای حوزه علوم انسانی در همکاری حوزه و دانشگاه را بسیار مهم ارزیابی نمود و ضمن اشاره به تجربیات موفق جامعةالمصطفی در ترسیم علوم انسانی اسلامی، یادآور شد: قلمروی علوم انسانی، گامی مهم برای تولید محتواهای پایه در علوم اسلامی است.
وی به دستاوردهای ارزشمند حوزه‌های علمیه در عرصه هوش مصنوعی و نگاه‌های بین‌المللی اشاره و اذعان کرد: در بازطراحی رویکردهای بین‌المللی دانشگاه‌های مادر کشور، می‌توان کارهای عظیمی را در عرصه بین‌الملل رقم زد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، ضمن اشاره به استعدادهای پویای مراکز و مجموعه‌های علمی و دانشی شهر مقدس قم، تصریح کرد: قم باید به پایگاهی برای ارائه فرصت‌های مطالعاتی اساتید و دانشجویان ایرانی و یا اساتید برجسته بین‌المللی تبدیل گردد. در همکاری واقعی و راهبردی حوزه و دانشگاه، مأموریت‌های جدیدی را می‌توان تعریف و عملیاتی نمود.
دکتر ابراهیم تقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام نور کشور نیز در این دیدار، به فعالیت ۳۱ مجموعه استانی این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: دانشگاه پیام نور سعی می‌کند، ضمن تمرکز بر رویکرد ارتقای کیفیت‌های آموزشی، بر فعالیت مراکز رشد و پژوهشی در مراکز استان‌ها بیش از پیش توجه داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به نگاه دانشگاه پیام نور به فعالیت‌های بین‌المللی، بر لزوم ارتقای منابع علوم انسانی دانشگاهی تصریح و همیاری و همکاری حوزه و دانشگاه در بازآفرینی منابع آموزشی علوم انسانی را بسیار مهم ارزیابی نمود.
رئیس دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوان در تقویت همکاری و همیاری دانشگاه و حوزه، ضمن ترسیم فرصت‌های مطالعاتی متقابل، در تعریف دوره‌های مشترک علمی - آموزشی برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و اقدامات متقابل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی یکدیگر حداکثر استفاده را بنماییم.
وی بر اهمیت ارائه و معرفی دستاوردهای حوزه‌های علمیه در پیشبرد علوم انسانی تأکید و فعال‌سازی طرفیت موجود برای تجلی همکاری‌های روزافزون حوزوی و دانشگاهی را مورد توجه قرار داد.
دکتر تقی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تقدیر از نگاه بلند مدیر حوزه‌های علمیه، بر اهمیت تولید منابع و محتواهای آموزشی، استفاده از تجربیات بین‌المللی حوزه‌های علمیه و بهره‌گیری از دستاوردهای حوزه در عرصه هوش مصنوعی و الکترونیکی‌سازی منابع آموزشی تأکید نمود.