printlogo


printlogo


آیت‌الله شب‌زنده‌دار
مبلغ باید  مانند سراج باشد

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه،  با بیان اینکه توجه به نکات تهذیبی و اخلاقی در کنار علم‌آموزی بسیار مهم است، تصریح کرد: اگر مدیران مدارس و اساتید در کلاس‌های درس، شاگرد را به مرگ و معاد توجه دهند، اثر تربیتی خوبی خواهد داشت. کسی که تبلیغ انجام می‌دهد، باید مانند سراج باشد تا علاوه بر سوختن، خودش نیز بهره‌ معنوی و روحی ببرد.
آیت‌الله مهدی شب‌‌زنده‌دار در اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها، معاونان و مدیران ستادی حوزه، اظهار کرد: خداوند متعال در آیات قرآن کریم به تفقه در دین تأکید کرده است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه سه نسیان در آموزه‌های دینی مورد تحذیر فراوان قرار گرفته‌ است، گفت: زندگی و اشتغال به امور، نباید انسان را از امور برتر غافل کند؛ لذا باید به تمام ظرافت‌ها توجه داشته باشد؛ چراکه این عدم توجه در مواردی موجب خدافراموشی می‌شود حتی اگر اشتغال به علوم دینی مثل فقه و اصول، تفسیر یا عقائد داشته باشد و گاهی سبب نسیانِ خدا می‌شود: «ولاتکونوا کالّذینَ نسُوا اللهَ».
آیت‌الله شب‌زنـــــده‌دار در ادامـــــــه، خودفــــراموشی «فَأنسیهُم أنفُسَهُــــــم» و فراموش کـــردن حضرت حجت(عج): «وَلاَ تُنْسِنَا ذِکْرَهُ وَانْتِظَارَهُ وَالْإِیمَانَ بِهِ وَقُوَّةَ الْیَقِینِ فِی ظُهُورِهِ» را به‌عنوان نسیان دوم و نسیان سوم ذکر و خاطرنشان کرد: نسیانِ خدای متعال، نسیان نفس و نسیان بقیة ‌الله الأعظم، این سه نسیانی است که در نصوص شرعیه و آموزه‌های دین، از آنها تحذیر فراوان شده است و راهکارهایی هم، برای عدم گرفتاری در آنها بیان شده است.
این استاد درس خارج حوزه علمیه، با طرح این سؤال که چه کنیم، تا پیوسته به یاد حضرت حق‌تعالی باشیم؟ خاطرنشان کرد: به یاد حضرت حق بودن و خود را در محضر او دیدن، آثار بسیار فراوانی دارد؛ اخلاق، معنویت، در راه حق بودن، ثبات قدم داشتن، اخلاص و... در حقیقت آبشخور اصلی و زیربنای اصلی آنها این مطلب است.
عضو فقهای شورای نگهبان، با بیان اینکه اخلاق، معنویت، ثبات قدم، اخلاص و ... ازجمله راهکارهای عدم گرفتاری در نسیان حق است، تصریح کرد: یاد خداوند انسان را در مقابل بسیاری از رذایل اخلاقی بیمه می‌کند.
 وی یاد معاد و مرگ را در سازندگی انسان بسیار مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: لامحاله هر انسانی با مرگ مواجه می‌شود و راه گریزی از آن نیست؛ لذا نباید نسبت به معاد و مرگ بی‌توجه باشیم؛ چراکه این بی‌توجهی در انحراف انسان از راه راست و مسیر مستقیم الهی بسیار اثرگذار است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: توصیه‌های بزرگان اخلاق حوزه این بوده است که ذهن و فکر را باید از دنیا و آن‌چیزی که مربوط به دنیاست، قطع کنید و به مرگ توجه کنید؛ زمانی که چنین اتفاقی رقم خورد، تمام انرژی را در این عرصه مصرف خواهیم کرد.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار، با بیان اینکه توجه به این نکات در کنار علم‌آموزی بسیار مهم است، تصریح کرد: اگر مدیران مدارس و اساتید در کلاس‌های درس شاگرد را به مرگ و معاد توجه دهند، اثر تربیتی خوبی خواهد داشت.
این استاد حوزه علمیه قم، در ادامه با ذکر نکته اخلاقی از آیت‌الله مشکینی(ره) در امر تبلیغ، گفت: آیت‌الله مشکینی می‌گفتند: وقتی به تبلیغ مشرف می‌شوید، مانند شمع نباشید؛ چون خصوصیت شمع این است که با تمام روشنگری‌اش در شب، خودش نیز تمام و نابود می‌شود؛ لذا اگر تبلیغ می‌روید، خدای ناکرده هدف و نیت این نباشد که مردم مطالب شما را بپسندند و منبر شما بگیرد و مردم از مطالب، مواعظ و راهنمایی‌های شما استضائه ‌کنند. اگر هدف به این محدود گردد، پس خود شما چه؟ چه بهره‌ای از تبلیغ برده‌اید؟ رسول‌خدا(ص) در این مورد فرموده‌اند: «مَثَلُ الّذی یُعلِّمُ الخَیرَ ولا یَعمَلُ بهِ مَثَلُ السِّراجِ یُضیءُ للنّاسِ ویُحرِقُ نَفسَهُ»؛ کسى که خوبى را تعلیم مى‌دهد و خودش به آن عمل نمى‌کند، مانند چراغى است که براى مردم نور مى‌دهد؛ اما خودش را مى‌سوزاند. بنابراین در تبلیغ نباید مانند شمع باشیم؛ چراکه شمع در کنار روشن‌گری می‌سوزد و آب می‌شود؛ کسی که تبلیغ انجام می‌دهد، باید مانند سراج باشد تا علاوه بر سوختن، خودش نیز بهره‌ معنوی و روحی ببرد.