printlogo


printlogo


کارنامه حوزویان بازی‌ساز
حجت‌الاسلام حبیب داستانی بنیسی، تولیدکننده، پژوهشگر و مسئول کارگروه تولید ستاد راهبری بازی‌های رایانه‌ای حوزه‌های علمیه

حوزویان از دیرباز دغدغه ترویج و نهادینه‌سازی دین در جامعه داشته‌اند و در هر برهه‌ای از زمان، با استفاده از قالب‌های رسانه‌ای موجود، اقدام به این موضوع مهم کرده‌اند. در عصر کنونی که آن را برخی عصر ارتباطات می‌نامند، «بازی دیجیتالی» از تأثیرگذارترین پدیده‌های رسانه‌ای است که قدرت انتقال پیام و در نتیجه، ظرفیّت دستیابی به آن هدف مقدّس را دارد.
در همین راستا، حوزویان و حوزه‌های علمیّه اقداماتی را انجام داده‌اند که تاکنون مغفول بوده است. به‌تازگی، سندی آماری در «ستاد بازی‌های رایانه‌ای حوزه‌های علمیّه» و توسّط کارگروه تولید این ستاد آماده شده است که آماری قابل‌ توجّه و باورنکردنی در این زمینه ارائه می‌کند. در ادامه به‌صورت خلاصه، به برخی از مطالب مندرج می‌پردازیم. سند یادشده، به‌زودی از طریق وبگاه ستاد منتشر خواهد شد.

  فعّالان حوزه بازی‌سازیبر اساس پیمایش انجام‌شده، 22 فرد حوزوی یا نهادی که مسئول آن یک حوزوی است، بازی دیجیتالی تولید کرده است. بر اساس نمودار زیر، 7 نفر به‌صورت انفرادی، 5 گروه، 5 مؤسّسه، 3 شرکت و 2 مرکز حوزوی و عمومی به تولید بازی دیجیتالی پرداخته‌اند. متأسّفانه هرچند تنها 10 مورد از موارد یادشده فعّال هستند؛ امّا 18 مورد اعلام‌ کرده‌اند که در صورت فراهم ‌شدن زیرساخت‌های لازم، علاقه‌مند به فعّالیّت در این عرصه مهم هستند.
در این میان، 13 مورد در استان قم، 6 مورد در استان اصفهان، 2 مورد در استان فارس و 1 مورد هم در استان آذربایجان شرقی به فعّالیّت پرداخته‌اند.

   بازی‌های تولیدیحوزویان و نهادهای یادشده، تاکنون 58 بازی دیجیتالی تولید کرده‌اند که 37 مورد آن‌ها تاکنون منتشر شده و 30 مورد از انتشاریافته‌ها نیز، هم‌اکنون فعّال هستند و در فروشگاه‌های فیزیکی یا اندرویدی قابل دسترس و استفاده می‌باشند. همچنین 13 بازی در دست اقدام و در فرآیند تولید هستند و متأسّفانه 8 مورد نیز رها شده و به‌دلایل مختلف، از چرخه تولید خارج شده‌اند.
در میان 58 بازی دیجیتالی یادشده، 40 مورد بازی اندرویدی (برای اجرا در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها)، 11 مورد بازی ویندوزی (برای اجرا در رایانه)، 4 مورد بازی تحت مرورگر وب و یک مورد هم، برای هر یک از بازی‌های صوتی، واقعیّت افزوده (AR) و واقعیّت مجازی (VR) بوده‌اند.
  
  سال انتشارهرچند سال انتشار برخی از بازی‌های دیجیتالی تولیدشده در دست نیست؛ امّا بر اساس اطّلاعات موجود از سایر تولیدات، نخستین بازی تولیدی در سال 1387 و با عنوان بازی رایانه‌ای سه‌بعدی «عملیّات انهدام: نبرد فاو» منتشر شده است. پس از پنج سال و در سال 1392،‌ دومین بازی با عنوان بازی رایانه‌ای سه‌بعدی «عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر» عرضه گردیده است. در نتیجه، بازی‌های «عملیّات انهدام» تولیدشده توسّط شرکت دانش‌بنیان رسانه‌گستر بِنیسی را می‌توان آغازگر رسمی تولید بازی دیجیتالی در میان حوزویان دانست.
در نمودار زیر، بازی‌های در حال تولید برای سال 1402 در نظر گرفته شده و قرار است، به‌زودی منتشر شوند.
 
   تعداد مصرفبر اساس پیمایش صورت‌گرفته، حدّاقلّ 1.240.000 نفر، از بازی‌های تولیدشده توسّط حوزویان استفاده کرده‌اند که در این میان، 1 بازی دارای آمار استقبال 220.000 نفری، 2 بازی دارای آمار استقبال 200.000 نفر و بیش‌تر، 2 بازی دارای آمار استقبال 150.000 نفر و بیشتر و 1 بازی دارای آمار استقبال 100.000 نفری بوده است. 

  مسیر پیش‌روبا توجّه به آمارهای برآمده از تلاش‌های خودجوش و دغدغه‌مندانه حوزویان در عرصه تولید بازی‌های دیجیتالی، امید است با حمایت‌های مسئولان محترم حوزه‌های علمیّه و دولت و با پیگیری‌های ستاد بازی‌های رایانه‌ای حوزه‌های علمیّه، مشکلات پیش‌روی تولید بازی دیجیتالی دینی، از پیش پای حوزویان علاقه‌مند برداشته شده و زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب در زمینه تولید و نشر این محصولات تأثیرگذار آماده گردد.