printlogo


printlogo


حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی تبیین کرد
دانش‌آموختگان حوزوی روش تعامل با نسل جوان را بیاموزند
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اگر حوزه علمیه بخواهد شأن تأثیرگذار خود را بازپس بگیرد، باید خیلی ماهرتر، دانشمندتر، کارآزموده‌تر و به‌روزتر از قبل، نسبت به این مسئولیت ایفای نقش کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، در مراسم آغاز سال‌تحصیلی جدید دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ضمن تشکر از تمامی کسانی که در بهسازی و توسعه فضای آموزشی این دانشگاه شرکت داشته‌اند، گفت: امروز شاهد رشد کیفی و کمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) هستیم و تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی، رشد بسیار خوبی داشته است.
وی با اشاره به رویکرد بین‌المللی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: دریافت مجوز بین‌المللی شدن دانشگاه باقرالعلوم(ع)، از اتفاقات بسیار مهم بود که با همکاری وزارت امور خارجه و تلاش و پیگیری دوستان موفق شدیم، مجوز بین‌المللی شدن دانشگاه را بگیریم و این کار به‌طور حساب‌شده و با نگاه ویژه به کیفیت دانشجویان بین‌المللی در حال اجراست.
حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی اضافه کرد: در حال حاضر اقدامات خوبی توسط مدیران دانشگاه در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی در حال انجام است و از جمله فعالیت‌های بسیار خوب، اداره امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) در جذب دانشجویان بین‌المللی، برقراری ارتباط با مراکز علمی در سطح دنیا و انجام تعاملات بین‌المللی است و تمامی این فعالیت‌ها، مقدمه‌ گام‌های بعدی بین‌المللی شدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) است.
وی نهاد آموزش دفتر تبلیغات اسلامی را نهادی جامع دانست و افزود: با این وجود در برخی زمینه‌ها نقص‌هایی وجود دارد که باید جبران شوند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:
یک: تنوع و جذابیت بیشتر در رشته‌ها و آموزش‌های منتهی به مدرک حوزوی:
امروزه دوره‌هایی در مؤسسات مختلف برگزار می‌شود که با توجه به نیاز مخاطبان مورد استقبال قرار می‌گیرد. بنابراین لازم است، ما با این‌همه ظرفیت در دانشگاه و پژوهشگاه، به فکر تعریف رشته‌هایی باشیم که طلبه ما چه خواهر و چه برادر، با علاقه و با اهتمام از آن رشته استفاده کند.
البته قبول دارم، موانعی هست و همه‌چیز دست ما نیست؛ اما می‌شود با طراحی خوب و یک کار کارشناسی قوی، نهادهای مسئول را متقاعد کرد تا مجوزهای لازم صادر شود.
دو: توانمندشدن دانش‌آموختگان در حوزه مهارت به‌خصوص مهارت‌های تعامل با نسل جوان:
نکته بعد این است که باید به سمت برنامه‌هایی برویم که فارغ‌التحصیلان محیط‌های آموزشی ما در تعامل با نسل جوان توانمند باشند.
مرجعیت‌های سنتی در تأثیرگذاری بر ذهن و روان و دنیای ذهنی و افق معنایی نسل جوان ما، در حال تضعیف شدن است و آن مجاری که ذهنیت، شبکه باورها، علایق و سبک زندگی نسل جوان ما را می‌سازند، متحول شده و در واقع امور دیگری مثل تولیدات رسانه‌ای فرامرزی، سلبریتی‌ها، زیست‌بوم فضای مجازی یا گروه‌های همسال و... هستند که بیشترین تأثیر را بر نسل جوان می‌گذارند.
اگر حوزه بخواهد، شأن تأثیرگذار خود را بازپس بگیرد، باید خیلی ماهرتر، دانشمندتر، کارآزموده‌تر و به‌روزتر از قبل، نسبت به این مسئولیت ایفای نقش کند؛ بنابراین بحث‌های صرفاً نظری و تحلیلی بخشی از ماجرا هستند و باید دانش‌آموختگان ما زمان‌شناس و مخاطب‌شناس و تأثیرگذار باشند و علاوه بر اینکه نظامِ مسائل واقعی را خوب درک کنند، بتوانند شیوه و روش تعامل و تأثیر‌گذاری بر نسل جوان را به‌خوبی بیاموزند.
اینکه چه محتوایی عرضه کنند و در چه قالبی اسلام را معرفی کنند و چگونه در نظام معنایی، ارزشی و شبکه باورهای‌شان بتوانیم، باورهای اصیل ایرانی و نظام ارزشی و فرهنگ انقلاب اسلامی را برای آنها باور‌پذیر کنیم، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
سه: تدوین برنامه‌ جامع رشد آموزش دفتر تبلیغات:
و نکته آخر اینکه رشد کمی و کیفی خوبی نسبتاً ایجاد شده؛ اما این نباید مانع شود که ما برای دفتر تبلیغات اسلامی و نه فقط برای دانشگاه، یک نظام جامع برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشیم.
مجموعه آموزش، پژوهش، دفتر برنامه‌ریزی و مجموعه فرهیختگان دفتر تبلیغات اسلامی در بخش‌های مختلف، باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم، یک برنامه جامع برای رشد آموزش دفترتبلیغات داشته باشیم؛ برنامه‌ای که منجر به یک توسعه نظام‌مند باشد و این‌طور نباشد که ما به‌شکل نگاه موضعی و مقطعی هرکدام‌مان توسعه‌ای را در کار خودمان بخواهیم؛ بلکه باید دورنما و یک تصویر ماهواره‌ای داشته باشیم و با آن نقشه کلی بدانیم که در آینده دور و نزدیک، قرار است به کجا برسیم و در راستای آن فعالیت کنیم. این نکات از جمله مواردی است که نیازمند، توجه بیشتری هستند.
گزارش: جلال خسروی