printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی
اوقاف به دنبال اعتمادسازی بیشتر در جامعه باشد
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: وقف‌های جدید متناسب با اقدامات خیریه، در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و این موضوع، دلایل مختلفی دارد؛ ولی نکته محوری این است که اوقاف باید اعتمادسازی بیشتری انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در بازدید از اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم، ضمن تبریک دهه وقف، اظهار کرد: رابطه انسان با این عالم پس از مرگ قطع خواهد شد؛ مگر اینکه اثر ماندگاری به‌عنوان باقیات الصالحات بماند.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه، موج وقف‌زدایی در زمان رضاخان آمد و بسیاری از موقوفات را از بین برد، عنوان کرد: گرچه حدود ۴۰ سال تلاش شده است؛ ولی هنوز عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه اهتمام در راستای اخذ سند موقوفات بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: احیای موقوفات یک وظیفه شرعی است و اقدامات خوبی تاکنون در این زمینه انجام شده است.
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه باید به وقف‌های جدید نیز توجه داشت، تصریح کرد: وقف‌های جدید متناسب با اقدامات خیریه در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ ولی نکته محوری این است که اوقاف باید اعتمادسازی بیشتری انجام دهد.
وی ادامه داد: اگر این اعتماد در جامعه شکل بگیرد، جریان وقف و ایجاد وقف با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه می‌تواند، با راهبری و استفاده از ظرفیت مجموعه‌های مختلف در این مسیر حرکت کند.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه الگوهای وقف جدید برای کارآمدی بیشتر باید در دستور کار قرار بگیرد، یادآور شد: طراحی این الگوها، اقدام مهی است که می‌تواند تغییر و تحول را به‌همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازی وقف، باید همکاری و همراهی بیشتری وجود داشته باشد، ابراز کرد: شبکه تبلیغ با ظرفیت‌های مختلف، می‌تواند در گفتمان‌سازی و ترویج در مسائل وقف تعامل داشته باشد.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه مردم برای اجاره‌ها و حق وقف، باید توجیه شوند، بیان کرد: حق وقف نباید مال ضایع شده دانسته شود و نیازمند یک حرکت میانه در این زمینه هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری نیز در این دیدار، با اشاره به اینکه شناسایی موقوفات و اخذ اسناد با جدیت دنبال می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته موضوع سند‌دار کردن موقوفات پیگیری نشده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، با بیان اینکه در طی ۶ ماهه گذشته، ۵ وقف جدید معادل ۴۰ میلیارد تومان داشته‌ایم، یادآور شد: در استان قم آستان مقدس حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و دفتر مراجع نیز، دریافت موقوفات دارند.