printlogo


printlogo


رئیس جمهور در افتتاحیه پنجمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص)
جایزه مصطفی دست دانشمندان پیرو علم نافع را در جهان بالا می‌برد
رئیس جمهور گفت: جایزه مصطفی به دنبال آن است تا دست فرهیختگان این رویکرد علمی را به‌عنوان نماد علم، دانش و فناوری در مقابل دیگر دانشمندان جهان بالا برده و آنها را به‌عنوان الگو برای پژوهشگران و محققان معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان به‌نقل از پایگاه ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، 6مهر در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی‌(ص) که در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر رحمت‌(ص)، امام صادق‌(ع) و هفته وحدت، با بیان اینکه این همایش در پرتو نام مصطفی‌(ص) و برای تجلیل و تکریم مقام علم و دانش تشکیل شده است، گفت: آنچه امروز در دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما در قول و فعل خدا تدریس و خوانده می‌شود، اگر هر دو با هم هماهنگ باشند، در پرتو توحید پیشرفت و سعادت را برای بشر به ارمغان می‌آورند و در این مسیر تفاوتی در رشته‌های مختلف علمی نیست و همه آهنگ‌ها، آهنگ‌های توحیدی است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه علم غیرنافع و با هدف کسب قدرت، ثروت، استعمار و استثمار نه‌تنها به نجات انسان نمی‌انجامد؛ بلکه منجر به نابودی بشریت خواهد شد، تصریح کرد: علم برخی دانشمندان به‌جای نفع رساندن به بشریت، در جهت نابودی انسان‌ها به‌کار گرفته شده که نمونه امروزی آن، ساخت سلاح‌های اتمی به دست دانشمندان غیرمتعهد با علم غیرنافع و غیرالهی آنهاست.
وی با بیان اینکه با آغاز رسالت نبی مکرم اسلام‌(ص)، تمدن اسلامی شکل گرفت که یک جهش بزرگ در جهان به‌وجود آورد و این تمدن، در قرن‌های بعدی بیشتر بروز و ظهور یافت، گفت: دنیا مرهون تمدن اسلامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه، تفاوت رویداد جایزه مصطفی را با دیگر رویدادهای مشابه، در نگاه آن به علم دانست و گفت: جایزه مصطفی به علم و دانشی اعطا می‌شود که دو بال علم و ایمان دارد؛ علمی که اصالت دارد و به دنبال رقم زدن سعادت و رفاه بشریت و تمدن نوین اسلامی باشد. جایزه مصطفی به دنبال آن است تا دست فرهیختگان این رویکرد علمی را به‌عنوان نماد علم، دانش و فناوری، در مقابل دیگر دانشمندان جهان بالا برده و آنها را به‌عنوان الگو برای پژوهشگران و محققان معرفی کند.
وی با بیان اینکه جایزه مصطفی می‌تواند، جوانان ما را راغب به پیمودن مسیر علمی بر اساس این رویکرد و نگاه کند، افزود: جایزه علمی مصطفی رسالت بزرگی بر عهده دارد و لذا باید یک حرکت خلاقانه شناخته شده و در جهت توسعه آن تلاش شود؛ چرا‌که نگاهی انسان‌ساز، جامعه‌ساز و تمدن‌ساز دارد.
رئیس‌جمهور، نگاه علمی ناظر بر جایزه مصطفی را در خدمت انسان، حیات و سعادت انسان توصیف و تصریح کرد: برخلاف نگاه اومانیستی، این نگاه الهی به علم، در خدمت بشر و تحقق اهداف خلقت و بعثت است. در نظام اسلامی توجه به علم و دانش، یک امر محوری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز، تأکید ویژه‌ای به آن دارند و مکرر از همه مراکز علمی و پژوهشی خواسته‌اند که با ضمیمه کردن دانایی‌ها به توانایی‌ها، برای تأمین نیازهای زندگی انسان معاصر تلاش کنند.
رئیس قوه مجریه در ادامه یکی از دلایل اصلی نگرانی جهان غرب از انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی را، نگرانی از ایجاد یک تمدن رقیب دانست و اظهار کرد: اساس سیاست‌های غرب برای اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی همین بود که از برآمدن یک تمدن نوین با پشتوانه تجربه تاریخی درخشان تمدن اسلامی در گذشته، هراس داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه جهان اسلام امروز نیز، شخصیت‌هایی همچون مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی را پرورش داده است که در عرصه علم، دانش و نوآوری درخشیده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز به‌نام و به‌پشتوانه نظام جمهوری اسلامی، ارتباطات علمی و فناورانه شکل گرفته و دانشمندان پیرو نگاه علم نافع قدرتی را در جهان اسلام رقم زده‌اند که به دنبال نجات انسان معاصر است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز آنچه غرب از آن وحشت داشت، شکل گرفته است، گفت: امروز بیداری ملت‌های اسلامی شکل گرفته و نگاه مردم مسلمان در اقصی‌نقاط عالم این است که می‌توانند، با تکیه بر اسلام، زندگی خود را به‌خوبی اداره کرده و به سعادت برسند؛ در‌حالی‌که غرب نهایت تلاش خود را کرد تا بگوید که اگر کسی به سراغ دین برود، به یک زندگی قرون وسطایی خواهد رسید.
وی با اشاره به تلاش غرب برای تبلیغ این باور که با اتکا به دین نمی‌توان پیشرفت کرد، اثبات این رویکرد در ایران اسلامی و بسیاری دیگر از بلاد اسلامی را خنثی‌کننده تلاش غربی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: عمیقا معتقدیم، همچنان که در گذشته افتخارات عرصه‌های علمی و فنی بر دوش چهره‌های مسلمان بوده، در عصر جدید نیز، این دانشمندان مسلمان هستند که می‌توانند، برای جهان اسلام و بشریت سخنی نو و تمدنی نوین را به ارمغان بیاورند.
 
آیت‌الله‌العظمی مظاهری در پیامی به همایش «سالک الی‌الله؛ تبیین سیره و اندیشه اخلاقی و مهدوی آیت‌الله ناصری»
 نیاز جدی امروز جامعه ما
اخلاق «قرآنمحور» و «عترتمحور» است
این مرجع تقلید بیان داشتند: سرّ محبوبیت آیت‌الله ناصری در میان همگان، همین بود که ایشان همگان را به خداوند مهربان و نه به خود و دیگران، فرا می‌خواند و از این جهت برنامه‌های اخلاقی و سلوکی این عالم متخلق، همگی بر محور تعالیم انسان‌ساز قرآن و متخذ از سیره والای تربیتی عترت طاهره(ع)‌ بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مظاهری، این مرجع تقلید، به همایش «سالک الی‌الله؛ تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی و مهدوی حضرت آیت‌الله ناصری(رض)» پیامی صادر کردند. متن پیام ایشان به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
قال الله سبحانه وتعالی: «وجاء من أقصا المدينة رجل يسعى قال يا قوم اتبعوا المرسلين* اتبعوا من لا يسألكم أجرًا وهم مهتدون* وما لي لا أعبد الذي فطرني وإليه ترجعون؟»
اکنون که یک سال از ارتحال عالم عامل و سالک الی‌الله، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری(رض) می‌گذرد، خداوند سبحان را سپاس‌گزاریم که با همت جمعی از شاگردان ایشان در بنیاد علمی‌ فرهنگی هاد، که از زمره باقیات صالحات آن عالم بزرگوار است، همایشی در تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی و مهدوی آن عالم وارسته برپا گشته و از آثار و تألیفات ایشان نیز رونمایی می‌گردد. از این اهتمام شایسته که مایه زنده نگاه داشتن ذکر و یاد آن عالم پارساست، تقدیر و تشکر می‌کنم و امید آن دارم که این همایش، مصداق«عند ذكر الصالحين تنزل الرحمة» بوده و به هدف خود نائل آید.
در این فرصت کوتاه، ضمن تکریم نام و مقام آن عالم جلیل، نکاتی را یادآور می‌شوم:
1) شخصیت علمی و عملی حضرت آیت‌الله ناصری«اعلی‌الله‌مقامه» در جوار مضجع مطهر و نورانی حضرت مولی‌الموالی، امیرالمؤمنین«علیه‌افضل‌صلوات‌المصلین» در حوزه علمیه مقدسه نجف اشرف و تحت تربیت اساتید عالی‌قدر و شامخ آن حوزه مبارکه شکل گرفته است.
جدا از مرتبت علمی آن عالم ربانی و حضور طولانی در محضر اساطین فقاهت در آن حوزه کهن، شاکله اخلاقی و معنوی آن معلم اخلاق، در محور مهذبان نفوس و مربیان بزرگی همچون مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید جمال‌الدین گلپایگانی و مرحوم آیت‌الله سیدمحمد کشمیری و جناب شیخ محمد کوفی و امثال این بزرگان«قدس‌الله ‌اسرارهم» ساخته شده است و این در کنار مصاحبت با دوستان و همراهانی نظیر فقیه نزیه و پارسا مرحوم حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ حسن صافی(رض) و امثال ایشان است.
این سرگذشت کوتاه که از الطاف بزرگ خداوند سبحان بر مرحوم آیت‌الله ناصری بوده است؛ اما درس آموزنده‌ای است که به‌ویژه جوانان عزیز و خصوصاً طلاب و روحانیون جوان باید بدان توجه نمایند. الله‌الله در انتخاب اساتید و معلمان و در گزینش دوستان و مصاحبان و همراهان! «يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله و كونوا مع‌الصادقين».
2) محور اصلی عمل و تلاش و مجاهدت مرحوم آیت‌الله ناصری(قد) پس از بازگشت از نجف اشرف و حضور در حوزه علمیه اصفهان، یکسره بر تربیت طلاب و ترویج اخلاق و معنویت در حوزه علمیه و در متن اجتماع بود؛ اما در این حرکت، هرچه بود دعوت الی‌الله و فراخواندن به سوی خداوند تعالی بود: «ومن أحسن قولًا ممن دعا إلى الله وعمل صالحًا وقال إنني من‌المسلمين» و این همان هدف مقدسی است که اساس دعوت همه انبیای الهی «صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین» بوده است: «ولقد بعثنا في كل أمة رسولًا أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت» و این همان راه روشن توحید و پرهیز از شرک است: «قل هذه سبيلي أدعو إلى الله على بصيرة أنا ومن اتبعني وسبحان الله وما أنا من المشركين».
سرّ محبوبیت آیت‌الله ناصری در میان همگان، همین بود که ایشان همگان را به خداوند مهربان و نه به خود و دیگران، فرا می‌خواند و از این جهت، برنامه‌های اخلاقی و سلوکی این عالم متخلق، همگی بر محور تعالیم انسان‌ساز قرآن و متخذ از سیره والای تربیتی عترت طاهره(ع) بود.
نیاز جدی امروز جامعه ما و علی‌الخصوص حوزه‌های علمیه نیز، همین اخلاق «قرآن‌محور» و «عترت‌محور» است؛ اخلاقی که به‌تعبیر والای پیامبر اکرم(ص) رشته اتصال بندگان به خداوند است: «جعل الله سبحانه مكارم الأخلاق صلةً بينه وبين عباده، فحسب أحدكم أن‌يتمسك بخلق متصل بالله» و به‌تعبیر بلند امیر مؤمنان(ع): حتی اگر امید به ثواب الهی و خشیت از عقاب الهی هم در میان نبود؛ ولی همچنان در پی اخلاق بودن، شایسته و بایسته بود؛ چراکه بهروزی و کامیابی انسان در گروی اخلاقی زیستن است: «لو كنا لا نرجو جنةً ولا نخشى نارا ولا ثوابا ولا عقابا لكان ینبغى لنا ان نطالب بمكارم الاخلاق فانها مما تدل على سبیل النجاح» و به‌همین سبب آنچه آدمی را از حضیض مرتبه حیوانیت به اوج مقام انسانیت، ارتقا می‌بخشد، تخلق به اخلاق است؛ چنانکه در سخن حکمت‌آمیز دیگری از امیر بیان(ع) آمده است: «من تخلق بالاخلاق النفسانیة فقد صار موجوداً بما هو انسان دون أن یکون موجوداً بما هو حیوان».
عمر شریف مرحوم آیت‌الله ناصری در این مسیر والا و نورانی سپری شد و به‌حق باید گفت: عاش سعیداً ومات سعیداً.
3) این عالم واصل، چنانکه همگان می‌دانند، یکی از شیفتگان دلباخته حضرت ولی‌عصر و صاحب امر، بقیة‌الله‌الأعظم «ارواحنا وارواح‌العالمین لتراب مقدمه‌الفداء» بودند و در این عرصه، عاشق صادقی بود که گواهش در دل سوخته و چشم اشک‌بار و بیان همواره آمیخته با ذکر یار و مهم‌تر از این‌ها، عمل خالصانه ایشان نمایان گشته بود. این روح عطش‌ناک انتظار و این شیوه مرضیه ایشان نیز، برای همه منتظران مهدی موعود(عج) سازنده و آموزنده بود و شیفتگی و انتظار آنان را می‌افزود.
انتظار فرج در معنای حقیقی آن، التزام به راه و سیره و مسیره امام زمان(ع) و اولیای معصومین(ع) است: «من كان لله مطيعاً فهو لنا ولي ومن كان لله عاصياً فهو لنا عدو وما تنال ولايتنا إلا بالعمل والورع».
خلاصه، اینکه حضرت ولی‌عصر «ارواحنا‌فداه» از ما انتظار معطوف به عمل و تقوا و پرواپیشگی و تسلیم را مطالبه فرموده‌اند: «فاتقوا الله وسلموا لنا وردوا الأمر إلينا».
4) مرحوم آیت‌الله ناصری(قد)، عالم منعزل و بریده از اجتماع نبود و درد مردم داشت. اخلاق و سیر و سلوک، او را از جامعه و مردم و دردها و رنج‌ها و مشکلات آنان جدا نساخته بود؛ بلکه ایشان را به مردم و نیز به متن حوزه‌ها و طلاب و روحانیون، نزدیک‌تر ساخته بود و فکر و اهتمام ایشان را در گره‌گشایی و خدمت به خلق خدا قرار داده بود و در این عرصه نیز، یادگارهایی از این عالم فقید، چه در تأسیس مدارس علمیه و مؤسسات آموزشی و فرهنگی در حوزه‌های علمیه قم و اصفهان و چه در بنیان‌گذاری بنیادهای اجتماعی و مردمی باقی مانده است که به امید خداوند متعال و با همت والای شاگردان و ارادتمندان ایشان و خصوصاً فرزندان و آقازادگان مکرمشان به‌نحو شایسته و بهتر از گذشته، استمرار و استدام خواهد یافت. «ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء والله ذو الفضل العظيم».
آنچه در این مجال، در طی چهار نکته بیان شد، چارچوب شخصیت برجسته و سیره روشن مرحوم آیت‌الله ناصری(قد) بود که ان‌شاء‌الله‌تعالی برای همگان، سرمشق آموزنده‌ای خواهد بود که مایه رحمت و تعالی است.
از پیشگاه خداوند تعالی، علو درجات آن عالم ربانی را مسألت کرده و توفیقات و سعادت همه شما شرکت‌کنندگان در همایش تبیین سیره این عالم درس‌آموز را خواستارم.
والسلام علیه وعلیکم ورحمة‌الله وبرکاته.
حسين المظاهرى
11 / ربیع‌الأول / ١٤٤5- 5 / مهرماه / ١٤٠2