printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 770


  آلمان
تظاهرات آلمانی
ها علیه ارسال سلاح به اوکراین: به دنبال موافقت دولت آلمان با کمک ۴۰۰ میلیون یورویی به اوکراین در قالب یک بسته تسلیحاتی جدید، صدها نفر از مردم در شهر «هیلبرون» در جنوب غربی آلمان دست به تظاهرات زدند.

  فرانسه
اعلام شکست رئیسجمهور فرانسه و عقبنشینی نیروهای فرانسوی از نیجر: ماکرون در گفت‌وگو با دو شبکه تلویزیونی «تی اف ۱» و «فرانس ۲»، تصریح کرد: «سفیر ما به‌همراه شماری از دیپلمات‌ها، به فرانسه بازخواهد گشت و ما به همکاری با مقامات کنونی نیجر، پایان خواهیم داد؛ چون آنها دیگر نمی‌خواهند، با تروریسم مبارزه شود». فرانسه حدود ۱۵۰۰ نظامی در نیجر دارد و ماکرون می‌گوید: عقب‌نشینی تدریجی این نیروها از این کشور واقع در غرب آفریقا، تا پایان سال جاری میلادی(۲۰۲۳)، به پایان خواهد رسید.
وتوی طرح فرانسه برای ممنوعیت حجاب در المپیک:
کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) چند روز پس از آنکه وزیر ورزش فرانسه، داشتن پوشش حجاب را برای ورزشکاران این کشور در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ممنوع کرد، اعلام کرد: ورزشکاران می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در دهکده ورزشکاران این رویداد مهم، حجاب داشته باشند.

  رژیم صهیونیستی
۷۰ هزار صفحه پرونده قضائی شامل اسناد فوق محرمانه رژیم صهیونیستی در اختیار ایران: بر اساس اطلاعات منابع آگاه بیش از ۷۰ هزار صفحه اسناد قضایی اسرائیل که برخی از آنها دارای مهرهای محرمانه و فوق محرمانه است، درز کرده و در حال بررسی و تحلیل است. نکته بسیار مهم آنکه اطلاعات فوق محرمانه‌ای که در اختیار ایران است، می‌تواند امنیت  این رژیم را به خطر اندازد.
نخستین سفر هیئت وزارتی از اسرائیل به عربستان:
در نخستین سفر یک هیئت وزارتی از رژیم صهیونیستی، قرار است، وزیر گردشگری این رژیم، در جریان رویداد سازمان جهانی گردشگری، به عربستان سعودی سفر کند. کاتص در این باره اعلام کرد: گردشگری می‌تواند دو طرف را به هم نزدیک‌تر کرده و باعث توسعه اقتصادی شود.

  عراق
سه دستور ویژه نخستوزیر عراق برای توسعه روابط با ایران: ستار جابر الجابری، معاون وزیر بازرگانی عراق: زمینی به مساحت ۵ هزار هکتار برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با ایران تخصیص پیدا کرد. ارتباط ریلی با ایران، ایجاد منطقه آزاد مشترک و همکاری در زمینه ساخت و ساز، در دستور کار دولت عراق برای همکاری با ایران قرار گرفته است.
تا ۱۸ ماه دیگر خطآهن به ایران متصل میشود:
مشاور نخست‌وزیر عراق: عراق برای تکمیل اتصال خط آهن خود به کشور همسایه ایران طی ۱۸ ماه آینده، برنامه‌ریزی کرده است تا از این طریق انتقال و سفر میلیون‌ها زائر تسهیل شود.

  آمریکا
پیوند قلب خوک به انسان برای دومینبار: مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام کرد: برای دومین بار در تاریخ، قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی‌شده را به یک گیرنده انسانی زنده پیوند زده است. نخستین پیوند قلب خوک به انسان در ژانویه ۲۰۲۲ با موفقیت انجام شد؛ اما بیمار بعد از چند ماه جان سپرد.
دولت آمریکا به تعطیلی نزدیک میشود: در میان مخالفت گروه کوچکی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با ادامه اختصاص بودجه برای تأمین هزینه‌‌ها، دولت فدرال آمریکا در آستانه اولین تعطیلی خود از سال ۲۰۱۹ قرار گرفته است. اگر توافقی در این زمینه به‌دست نیاید، هزاران کارمند دولت بدون حقوق خواهند بود و نهادهای دولتی با حداقل تعداد کارکنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

  روسیه
*کنار گذاشته شدن دلار در تجارت نفت روسیه: الکساندر دیوکوف، مدیر ارشد اجرایی شرکت «گازپروم نِفت»، شعبه‌ای از شرکت گازپروم اعلام کرد: این شرکت تقریباً استفاده دلار آمریکا و یورو را در مبادلات تجاری با شرکای خارجی به‌طور کامل کنار گذاشته و به ارزهای ملی روی آورده است.

  ترکیه
ادعای اردوغان درباره گذرگاهِ زنگزور: رئیس‌جمهور ترکیه: «سیگنال‌های مثبتی از ایران» در خصوص کریدور زنگزور وجود دارد. اگر ارمنستان از ایجاد این گذرگاه جلوگیری کند، امکان عبور گذرگاه از ایران وجود دارد. با این گذرگاه ترکیه به جمهوری آذربایجان وصل می‌شود.

  عربستان
سعودیها وارد کرانه باختری شدند: یک هیئت دیپلماتیک سعودی برای اولین‌‌بار بعد از ۳۰ سال، وارد کرانه باختری شد. حضور نمایندگان ریاض در کرانه باختری در شرایطی است که مذاکرات فشرده‌ای میان عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو در جریان است. موضوع فلسطین از اساسی‌ترین مسائل مورد اختلاف سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها به‌شمار می‌رود.

  انگلیس
بحران اقتصادی و معیشتی در انگلیس؛ از هر ۱۰ انگلیسی ۶ نفر مجبور به خرید کالای دست دوم هستند: گزارش شبکه اسکای‌نیوز از تشدید بحران اقتصادی و افزایش فشار هزینه‌ها: بنابر نظرسنجی پلتفرم trustpilot  در انگلستان، خرید و فروش اجناس دست دوم، طی سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته؛ وابستگی مردم به کالاهای دسته دوم، عمدتاً به‌دلیل هزینه‌های بالای زندگی است.

 ارمنستان
​​​​​​​۱۰۰ هزار ارمنی از قرهباغ به ارمنستان پناهنده شدند: ۱۰ روز از عملیات ضد تروریستی محلی آذربایجان در قره‌باغ می‌گذرد و سیل خروج ارامنه از این منطقه و ورود آن‌ها به ارمنستان ادامه دارد. تا به حال، حدود ۱۰۰ هزار ارمنی وارد ارمنستان شده‌اند.