printlogo


printlogo


کتاب «ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی» منتشر شد
کتاب «ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی، از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «ظرفیت‌های فقهی- اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی»، از جدیدترین آثار منتشره توسط انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) است. این کتاب که توسط حجت‌الاسلام ربانی مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ این مرکز، به نگارش درآمده، به‌خوبی توانسته، ضمن تبیین اهمیت تدوین و توسعه فقه اجتماعی، ظرفیت‌های اصولی و فقهی این عرصه را تشریح نماید.
حجت‌الاسلام ربانی، در حاشیه رونمایی از این کتاب، جهت آگاهی بیشتر محققان و پژوهشگران با محتوای کتاب، توضیحاتی ارائه داد:
کتاب «ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی»، با یک نگاه درجه دو، به ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی پرداخته و موضوعاتی را برای انتخاب پایان‌نامه و رساله‌های دکتری، پیش‌روی فرهیختگان و علاقه‌مندان به این رشته، مخصوصاً دانشجویان رشته فقه و حقوق و نیز طلاب و فضلای حوزه علمیه قرار داده است.
این کتاب دارای ۴ فصل می‌باشد که در فصل اول، بعد از بیان کلیات، به بررسی مفهوم فقه اجتماعی و روش اجتهادی فقه اجتماعی و بیان نظرات فقهی اجتماعی برخی از فقها اشاره شده است.
در فصل دوم کتاب، به منبع‌واره‌ها و ابزارهای کشف حکم پرداخته شده و به ابزارهای عام نظیر: عرف و سیره عقلا پرداخته و در ابزارهای خاص، به بررسی مذاق شریعت، ظن در موضوعات و مقاصد شریعت اشاره شده است.
در فصل سوم کتاب، به بیان ظرفیت‌ها بر اساس منابع فقهی پرداخته و به ظرفیت آیات و روایات، عقل و قواعد فقهی به‌عنوان منابع فقه اجتماعی اشاره شده است.
و در فصل چهارم کتاب، ظرفیت‌های فقهی و فرافقهی بیان شده و به مباحثی نظیر: فضای صدور و تجمیع ظنون و خطابات قانونیه به عنوان ظرفیت‌های فقهی و مباحثی نظیر: فهم اجتماعی از نص، زمان و مکان، مصلحت و نگاه سیستمی به فقه به‌عنوان مباحث فرافقهی اشاره شده است. از جمله نوآوری‌های این اثر، بیان روش‌شناسی در فقه اجتماعی و نیز صورت‌بندی در رابطه با آیات و روایات فقه اجتماعی است.