printlogo


printlogo


آیت‌الله کعبی تأکید کرد
وظیفه روحانیت ایجاد انسجام اجتماعی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وظیفه روحانیت ایجاد و تقویت انسجام اجتماعی و استحکام و اقتدار جوامع در برابر بحران‌ها، سختی‌ها، مشکلات و تنگناهای متفاوت و مهم است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله عباس کعبی، 3مهر در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علوم دینی آذربایجان شرقی که با حضور طلاب، اساتید علوم دینی، جمعی از علما و دانشوران و مسئولان استان و رئیس دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در مدرسه عالی علوم دینی حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز برگزار شد، اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی، مهد علم و ایمان، فضیلت و فرزانگی، مردانگی، غیرت و فداکاری در راه مکتب اسلام، اهل‌بیت(ع)، انقلاب و حافظ نظام اسلامی و دیار رزمندگان دفاع مقدس است.

وحدت و همدلی نیاز جامعه امروز
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تقدیر از حضور روحانیون و فضلا در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان، مسئله وحدت را مهم دانست و گفت: امیدواریم، با وحدت، همدلی و با هم‌افزایی بتوانیم رسالت سنگین خودمان را انجام بدهیم.
این مدرس حوزه‌های علمیه تأکید کرد: سلسله‌جنبان روحانیت، انبیای عظام الهی هستند. تاریخ روحانیت اسلام، با طلوع خورشید تابناک اسلام در آغاز بعثت شروع شد. اگر بخواهیم به‌عنوان مقدمه، ادوار تاریخ روحانیت را بر پایه سنت‌های الهی حاکم بر جامعه و تاریخ و با نگاهی به جامعه‌شناسی سیاسی و تحولات حاکم مرور بکنیم، درمی‌یابیم که روحانیت از آغاز اسلام تا الآن چند مقطع تاریخی را گذرانده است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به ادوار تاریخ روحانیت، از گذشته تاکنون، دوران بازتولید قدرت اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری معمار کبیر و بنیانگذار انقلاب اسلامی را از ادوار تاریخ روحانیت برشمرد و افزود: انقلاب اسلامی را باید قطعه تابناکی از تاریخ اسلام ناب و مکتب اهل‌بیت‌(ع) در تاریخ معاصر بدانیم که گویی خورشید تابناک اسلام دوباره طلوع کرد. این مقطعی است از تاریخ اسلام که نباید با انقلاب‌های شرقی و غربی مثل انقلاب فرانسه، شوروی و انقلاب‌های دیگر مقایسه شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  تأکید کرد: انقلاب اسلامی محلی و محصور در یک قطعه زمانی و مکانی نیست؛ بلکه انقلابی فطری، اصیل، احیاگر با مقیاس جهانی برای ایجاد تحولات جهانی و بسترسازی ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیةالله الاعظم(عج) است.
آیت‌الله کعبی افزود: این مقطع پنجم که 44 سال از آن می‌گذرد، مراحلی را در آن گذرانده؛ مرحله اول انقلاب کردن، مرحله دوم حفظ انقلاب و در این حفظ انقلاب، قطعه تابناک 8 سال دفاع مقدس می‌درخشد. در این بین، آذربایجان شرقی هم، در قطعه انقلاب با خیزش 29 بهمن 1356 و هم در دوران دفاع مقدس با سپاه عاشورا و حضور در میدان فداکاری خوش درخشید.
این استاده حوزه با اشاره به مرحله تمدن‌سازی انقلاب اسلامی، گفت: در این 44 سال با همه فرازها و فرودها و همه توطئه‌ها و سختی‌ها و پیچیدگی‌ها، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی قوی‌تر شده است؛ آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل و دشمنان انقلاب ضعیف‌تر شده‌اند و همان‌طور که رهبری فرمودند، ما داریم به قله نزدیک می‌شویم و در مسیر تحول هستیم؛ بلکه در متن این تحول تاریخی بزرگ هستیم.

دولت سیزدهم مرزهای تهدید و تحریم را شکست
وی با برشمردن موفقیت‌های مهم دولت سیزدهم در شکستن مرزهای تهدید و تحریم و روابط با دولت‌های خارجی و فراهم کردن زیرساخت‌های پیشرفت، رشد اقتصادی و لزوم توجه بیشتر دولت به امور معیشتی و گسترش خدمات اجتماعی، گفت: ما چه کار باید بکنیم، حوزه در چه شرایطی است، حوزه‌های آذربایجان چه کارهایی باید انجام بدهند؛ همه مأموریت‌های حوزه و روحانیت متوقف بر فهم عمیق دین در همه ابعاد و قلمروها و شناخت نقشه راه زندگی و نظامات مختلف اسلام برای اداره جوامع بشری است.

تبلیغ رسالت اصلی حوزههاست
این استاد حوزه تأکید کرد: در شرایط کنونی، هم به مبلغان سطح عمومی، هم به محققان و هم به نظریه‌پردازان و مجتهدان درجه یک حوزه‌ها نیاز داریم. البته این به این معنا نیست که مجتهدین تبلیغ نکنند؛ تبلیغ رسالت اصلی همه حوزه‌هاست و محور اصلی مأموریت حوزه‌های علمیه و روحانیت است و در این زمینه، تبیین صحیح اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) و راه و روش زندگی پاک و سبک زندگی معنوی و هشدار نسبت به راهزنان و بشارت و امید به مردم، رسالت تبیین و تبلیغ حوزه است.
آیت‌الله کعبی در پایان با تصریح به اینکه وظیفه روحانیت ایجاد و تقویت انسجام اجتماعی و استحکام و اقتدار جوامع در برابر بحران‌ها، سختی‌ها، مشکلات و تنگناهای متفاوت و مهم و است، گفت: یک روحانی هر جا که هست، باید محور وحدت باشد؛ صبر و استقامت و مقاومت جزء رسالت روحانیت است که هر جا که باشند، باید وصل و صبر ایجاد بکنند و آلام بشری را کاهش بدهند.

  برای پاسخ به شبهات فلسفی و کلامی باید به عرصههای جدید ورود کرد
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین  آل‌هاشم نیز در این مراسم،  با اشاره به تحصیل بیش از 4000 طلبه از خواهران و برادران در حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی و با تقدیر از تلاش و برنامه‌ریزی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین روشن‌تن، مدیر حوزه علمیه استان و مدیران مدارس علمیه، افزود: در این زمان حساس که از یک سو دنیا در سایه انقلاب اسلامی بیش از پیش به اسلام و معارف و احکام آن توجه پیدا کرده و از سوی دیگر دشمنان اسلام می‌خواهند، جلوی پیشرفت اسلام را بگیرند، وظیفه ما حوزویان بسیار سنگین است. امروزه از هر سو سیل شبهات، مشکلات و گرفتاری‌ها رو آورده است. امروز بر حوزه‌های علمیه است که با فکر بیشتر و آینده‌نگری، قبل از طرح شبهه توسط دیگران، شبهات را مطرح کرده و پاسخ صحیح آنها را بدهند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی   گفت: علاوه بر حوزه فقه، امروز در حوزه کلام و فلسفه نیز، با پرسش‌ها و شبهات مهم و جدیدی مواجه هستیم که باید علاوه بر صیانت از مبانی کلامی پیشین و تعمیق آن به کلام نو و ناظر به عرصه‌های جدید ورود پیدا کنیم؛ چرا‌که چرخ تحول علوم فلسفی و کلامی دائماً در حال حرکت است و از حوزه‌های علمیه انتظار است که تمامی تفکرات و جریان‌های فکری و فلسفی را دائما رصد کنند و به‌عنوان نظرهایی که باید مورد توجه قرار بگیرند، به آنها بپردازند.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف مهم حوزه و حوزویان دشمن‌شناسی است، گفت: حوزویان باید بسیار هوشیار باشند و نظام را از گزند دشمنان و بدخواهان حفظ کنند. این تفکر که ما در حوزه با سیاست چه کار داریم، تفکر غلطی است، حوزویان باید با مسائل سیاسی کاملاً آشنا باشند؛ اما سیاسی‌باز نباشند، جناح‌های مختلف را وارد حوزه نکنند و فقط یک خط یعنی خط ولایت، باید در حوزه‌های علمیه حاکم باشد.