printlogo


printlogo


آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی
 رفع فقر و ریشه‌کنی ظلم از شاخصه‌های مهم حرکت‌های انقلابی است
این مرجع تقلید سه عامل رفع فقر، ریشه‌کنی ظلم و بی‌عدالتی و اعتلای فرهنگ ایرانی و اسلامی را از شاخصه‌های مهم حرکت‌های انقلابی و جهادی دانستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از اعضای کنگره هشت هزار شهید استان همدان به‌مناسبت برگزاری مراسم اختتامیه این کنگره به‌همراه حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، قاسمی‌فرزاد استاندار و حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، با حضرت آیت‌الله نوری همدانی دیدار کردند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی، ضمن خیرمقدم به مسئولان و حضار و تجلیل از دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره، روز آغاز امامت امام عصر(عج)  را تبریک و تهنیت گفتند.
ایشان در ادامه به وجود جریانات آخرالزمانی اشاره کرده و با بیان حدیثی از امام صادق(ع)، انقلاب اسلامی را در زمره آن جریانات قرار داده و آن را زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) خواند و خاطرنشان کردند استکبار جهانی هر لحظه با تمام توان در حال دسیسه‌چینی برای ضربه زدن به دنیای اسلام و وحدت مسلمین است و همواره در تلاش است تا اثری از یاد و نام مجاهدت‌ها و رشادت‌های شهدا باقی نماند.
این مرجع تقلید هوشیاری مردم شهیدپرور ایران و مسئولان را در دفع این شرارت‌ها و زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت را حائز اهمیت دانستند و افزودند: با زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل جوان منتقل کنید. باید توجه داشت که رشد و تقویت فرهنگ جامعه، وظیفه مسئولان است.
وی با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) که فرمودند؛ هر پیامبری که مبعوث شد، در یک دست کتاب هدایت و در دست دیگر ابزار جنگ و جهاد به‌همراه داشت، از مردم و به‌خصوص مسئولان کشوری و لشکری خواستند تا هر کسی به‌اندازه خود و با تمام توان در رفع حوائج اسلام و مسلمین تلاشی جهادی کند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی سه عامل رفع فقر، ریشه‌کنی ظلم و بی‌عدالتی و اعتلای فرهنگ ایرانی و اسلامی را، از شاخصه‌های مهم حرکت‌های انقلابی و جهادی دانستند و آن را از نیازهای جامعه امروز ایران اسلامی برشمردند.
این مرجع تقلید بر لزوم مطالعه صحیفه نور امام(قد) و توجه هر چه بیشتر به فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید کرده و آن را کلید حل بسیاری از مشکلات امروز ایران و دنیای اسلام دانستند و از مسئولان خواستند که به مسئولیت‌ها و امکانات خود به‌عنوان یک امانتی از جانب پروردگار عالم نگاه کنند؛ نه وسیله امرار معاش.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به آیات و روایات، مشکلات و مصائب زندگی را جزء لاینفک دنیا و صبر و استقامت را لازمه رسیدن به موفقیت‌ها و پیروزی‌ها دانسته و اظهار کردند: در جریان جنگ بدر، برخی از مسلمین تصور کردند، کاروانی از شام در حال عزیمت به مدینه است که قرار است، غنائم زیادی به‌دست آورند؛ خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به آنان می‌فرماید: ولی خداوند چیز دیگری مقدر کرده بود؛ پس همان‌طور که می‌دانید، جنگ رخ داد که در نتیجه آن ابوجهل‌ها کشته شدند.
این مرجع تقلید در ادامه به جان‌فشانی‌های مردم غیور ایران اسلامی علی‌الخصوص مردم شهیدپرور استان همدان در انقلاب و دوره هشت سال دفاع مقدس اشاره و تأکید کردند: همدان مردمی مجاهد و مقاوم دارد و بنده به همدانی بودن خود افتخار می‌کنم. افتخار ماست که از همدان عزیز، هشت هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کردیم. سلام من را به مردم عزیز استان همدان برسانید.
ایشان با اشاره به سابقه و هویت تاریخی، دینی و علمی استان همدان، این استان را از گنجینه‌های تاریخ ایران اسلامی برشمردند که ستاره‌های درخشان علمی، معنوی و معرفتی فراوانی را تقدیم این مرز و بوم کرده است که همگی، شناسنامه و هویت تاریخی این استان هستند، و در ادامه خاطرنشان کردند: باید دانشمندان برجسته و نخبگان علمی به نسل جوان معرفی شوند.

  مرجعیت، ملجأ مردم هستند
​​​​​​​
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی نیز در دیدار مسئولان استان همدان با حضرت  آیت‌الله‌ نوری همدانی، با تأکید بر اینکه مرجعیت، ملجأ و پناهگاه مردم بوده و هستند، اظهار کرد: مردم استان همدان بی‌صبرانه منتظر دیدار با آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی هستند و امیدواریم، هرچه زودتر شاهد حضور حضرت‌عالی در این استان باشیم.
وی با اشاره به برگزاری دومین کنگره ملی ۸ هزار شهید استان همدان، خاطرنشان کرد: این کنگره قرار است، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه به‌مدت ۴ روز، با برنامه‌های بسیار مفصلی در همدان برگزار شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، افزود: در راستای برگزاری کنگره، در کنار خدمات بسیاری که برای محرومین ارائه شد، یادواره‌های بسیاری نیز برای شهدا در سطح استان برگزار و استفاده از هنر در جهت انتقال معارف اسلام و دفاع‌مقدس برای نسل حاضر به‌صورت ویژه مد نظر بود.
وی با بیان اینکه استان همدان، با ۸ هزار شهید برجستگی‌های ارزشمندی دارد، افزود: شهدای برجسته‌ای از جمله شهید همدانی‌ها و چیت‌سازیان، تأکیدی بر شهیدپروری استان همدان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی، با تأکید بر اهمیت استفاده از هنر برای انتقال مفاهیم دوران دفاع مقدس به نسل جوان، اظهار کرد: نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از برنامه‌ فصل شیدایی که نمایشی از آغاز خلقت تا دوران دفاع‌مقدس بود، استقبال کردند که در نوع خود آماری قابل توجه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی، با تأکید بر اینکه در طول تاریخ انقلاب اسلامی، این روحانیون بودند که پیشاپیش اقشار مختلف در میدان‌های گوناگون حضور داشتند، یادآور شد: استان همدان افتخار دارد، ۱۱۰ طلبه شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده که نشان از حضور طلاب در عرصه‌های جهاد و شهادت در این خطه دارد.