printlogo


printlogo


آیت‌الله خاتمی مطرح کرد
تفقه، انذار و اقامه دین مهمترین رسالت طلاب و متدینین است
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، به موضوع بی‌حجابی‌ها در کشور اشاره نمود و اظهار کرد: تمام مقصد ما مکتب ماست و قله را باید اقامه دین در تمام سطوح قرار دهیم. دنیای استکبار با دین ما مخالفت دارد و هدفش تضعیف دین در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، ۲۸ شهریور در مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش‌عالی فقه، المصطفائیان را پیام‌آوران گفتمان اسلام ناب در گستره بین‌المللی دانست.
وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه در تمام سطوح خود، یک سخن دارد و آن کلمه دین است، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه رسالت پاسداری از دین در سطوح مختلف، اعم از آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و... را بر عهده دارند.
آیت‌الله خاتمی، فقاهت در دین و پژوهش در آموزه‌های دینی را نخستین وظیفه و رسالت تمام متدینین دانست و با بیان اینکه واژه تفقه به‌معنای فهم عمیق است، گفت: آموزه دینی، مجموعه‌ای از علوم دینی اعم از اعتقادات، اخلاق، تفسیر قرآن، فقه، اصول و... است؛ لذا مراد آیات الهی در رابطه با تفقه، تفقه در تمام علوم دینی است.
عضو خبرگان رهبری، فقه را وادی ترسیم سبک زندگی دینی تفسیر نمود و با تأکید بر اینکه طلاب المصطفی، باید بیش از دیگر طلاب، از فرصت‌ها و ظرفیت‌های تفقه در دین استفاده نمایند، ابراز کرد: ماندن بزرگان حوزه‌های علمیه در قم مطلوب نیست؛ لذا حضور طلاب فرهیخته در میان آحاد مردم و نشر معارف ناب الهی در سطوح مختلف اجتماعی، از مهمترین رسالت‌های طلاب است.
وی به نقش تبیینی حوزه‌های علمیه در گستره بین‌المللی اشاره و حضور در متن مردم و بیان شیرینی‌های معارف دینی، اخلاقی و اعتقادی را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: امام صادق(ع) به‌خوبی بیان نموده‌اند که مردم اگر زیبایی‌های کلام ما را درک کنند، از ما تبعیت خواهند نمود.
آیت‌الله خاتمی ضمن اشاره به فرازهایی از آیات سوره شورا، اقامه دین را رسالت سنگین تمام متدینان توصیف و اظهار کرد: تفقه در دین به‌معنای تبیین و تفسیر و انذار است، تا دین در جامعه اقامه شود.
عضور شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، در بخش پایانی سخنان خود، به موضوع بی‌حجابی‌ها در کشور اشاره نمود و با بیان اینکه امیدواریم، بساط بی‌حجابی از کشور جمع شود، افزود: تمام مقصد ما مکتب ماست و قله را باید اقامه دین در تمام سطوح قرار دهیم. دنیای استکبار با دین ما مخالفت دارد و هدفش تضعیف دین در جامعه است.
آیت‌الله خاتمی استقامت و پایداری را مهمترین کلیدواژه دین در انجام رسالت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: صبر از دیگر کلیدواژه‌های قرآنی است که تأکیدات بسیاری بدان صورت گرفته است.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین تلخابی نیز در این مراسم، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ۱۰۲ تشکل فرهنگی مجتمع آموزش‌عالی فقه، برگزاری همایش بین‌المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را از افتخارات این مجموعه دانست و اظهار کرد: تشکل‌های علمی و فرهنگی مجتمع آموزش‌عالی فقه در عرصه آموزش‌ها و پژوهش‌های فضای مجازی، فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز نموده است.
رئیس مجتمع آموزش‌عالی فقه، فعالیت ۱۷ انجمن علمی پژوهشی با ۱۷ مجله علمی تخصصی را از دیگر دستاوردهای دانشی مجتمع آموزش‌عالی فقه عنوان و ابراز کرد: طلاب و دانش‌پژوهان مجتمع آموزش‌عالی فقه، به‌صورت شبانه‌روزی در مسیر تحصیل، تدریس و تبیین آموزه‌های معارف ناب الهی فعال هستند.