printlogo


printlogo


تقدیر از خدمات علمی و فرهنگی و اجتماعی آیت‌الله سیدمحمدحسین مرتضوی لنگرودی

آیت‌الله سیدمحمدحسین مرتضوی لنگرودی، از علمای تهران و از شاگردان آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد) و امام خمینی، ۲۷ شهریور دارفانی را وداع گفت. در پی ارتحال این عالم دینی، آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیریت حوزه علمیه استان تهران، در پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت وی را تسلیت گفتند.     

  آیتالله حسینی بوشهری
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا للّه و انا الیه راجعون
ارتحال آیت‌الله سیدمحمدحسین مرتضوی لنگرودی، فرزند بزرگ آیت‌الله‌العظمی سیدمرتضی مرتضوی لنگرودی، موجب تألم و تأثر گردید. این فقیه جلیل‌القدر پس از هجرت به تهران به فعالیت در امور علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی پرداخت و با تدریس در حوزه علمیه تحت سرپرستی خود، به تربیت طلاب علوم دینی همت گماشت. تألیفات ایشان در فقه، اصول، تفسیر قرآن، فلسفه و کلام، گویای شمه‌ای از توانمندی‌های علمی و فقهی آن عالم بزرگوار است.
این‌جانب رحلت این عالم پرهیزکار و زاهد را به حوزه‌های علمیه، بیت شریف ایشان، بازماندگان و وابستگان، خاندان مکرم حضرت آیت‌الله‌العظمی مرتضوی لنگرودی و به‌ویژه عضو محترم جامعه مدرسین آیت‌الله حاج شیخ محسن فقیهی تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن دانشمند فرزانه علو درجات مسئلت دارم.
سید‌هاشم حسینی بوشهری/ رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

  مدیریت حوزه علمیه استان تهران
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
خبر ارتحال فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، آیت‌الله سید محمدحسین لنگرودی(ره) مایه تأسف و تألم گردید.
این استاد برجسته حوزه علمیه تهران در سال‌های قبل از انقلاب یکی از شاگردان و معتمدین حضرت امام خمینی(ره) محسوب شده و در تربیت طلاب و شاگردان مکتب امام صادق(ع) سعی کافی و وافی داشت و با تأسیس حوزه علمیه و تألیف آثار متعدد خدمات بزرگی از خود به یادگار گذاشت.
مدیریت حوزه علمیه استان تهران فقدان این فقیه و عالم وارسته و استاد حوزه علمیه را به محضر ولی عصر(عج)، حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت عرض نموده، و صبر و اجر و سلامتی برای بازماندگان خواستار است.

 شمهای از حیات علمی، فرهنگی و اجتماعی 
آیت‌الله سیدمحمدحسین مرتضوی لنگرودی فرزند ارشد فقیه عظیم‌الشأن آیت‌الله‌العظمی حاج سیّد مرتضی لنگرودی(ره) است که در سال 1345 قمری در نجف اشرف دیده به جهان گشود. وی پس از سپری نمودن دروس مقدماتی، سطوح معقول و منقول و تکمیل سطوح عالی معارف متداول در حوزه‌های علوم دینی و مقدار قابل توجهی از خارج فقه و اصول والد معظّمشان، در سال 1367 قمری، به حوزه علمیه قم عزیمت نمود و در دروس خارج فقه و اصول اساتیدی چون؛ آیت‌الله‌العظمی  بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی(قد) شرکت کرد و پس از چندی که پدر بزرگوارشان از تهران به قم هجرت نمودند، در درس خارج فقه و اصول ایشان در مسجد عشقعلی قم حضور یافت و در تمامی دروس به‌حدّی جدّیت داشت که در مدتی کوتاه به مراتب عالی و رتبه اجتهاد دست یافت و از آیات عظام خصوصاً والد گرامی‌شان و نیز علمایی چون؛ آیت‌الله‌العظمی  سیدمحسن حکیم، آیت‌الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی و حضرت آیت‌الله میلانی اجازات کتبی و شفاهی اجتهاد دریافت کرد.
این عالم دینی در سال 1380 قمری، بنا به اصرار اهالی محترم میدان قیام تهران و تأکید بسیاری از علمای اعلام و والد مکرّمشان، به امامت و سرپرستی مسجد و مدرسه حاج ابوالفتح مشغول، و درس و بحث را عهده‌دار گردید و بیش، از چهل سال در امور علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی فعالیت کرد.
در حوزه علمی تحت سرپرستی وی، دروس اصلی و جنبی مقدّمات و سطح تا خارج فقه تدریس می‌شد و خود وی نیز خارج فقه و اصول و سطوح عالی  را تدریس می کرد.
آیت‌الله لنگرودی(ره) جزو 8 نفر معتمدی بود که امام راحل در سال 53 در نامه‌ای نوشتند تا اشخاصی که در تهران هستند و می‌خواهند وجوهات برسانند به آدرس‌ آنها بفرستند.
وی، تألیفاتی در فقه، اصول، تفسیر قرآن، فلسفه و کلام دارد و بر برخی تألیفات درسی و غیردرسی حوزه حواشی ارزنده‌ای نوشته است.