printlogo


printlogo


آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار جمعی از مدیران و رایزنان فرهنگی کشور
رایزنان فرهنگی، سفیران فرهنگ اسلامی در خارج از کشور هستند
جمعی از مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی کشور، با حضور در شهر مقدس قم، با آیات حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور به صورت جداگانه دیدار کردند. آیت‌الله  حسینی بوشهری، مأموریت رایزنان فرهنگی را، پاسداری از فرهنگ و تمدن ایران و معرفی انقلاب و اسلام به جوامع خارج از کشور عنوان کرد و گفت: کسی می‌تواند ایران اسلامی را به دنیا معرفی کند که ایران و تاریخچه انقلاب را به‌خوبی بشناسد و به آن معتقد باشد.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را یک مجموعه فاخر فرهنگی و رایزنان فرهنگی را سفیران فرهنگ اسلامی در خارج از کشور توصیف کرد و گفت: بخشی از مأموریت شما، معرفی و پاسداری از فرهنگ و تمدن ایران است؛ اما رویکرد دیگری نیز از شما مورد انتظار است و آن، معرفی انقلاب و اسلام به جوامع خارج از کشور است.
آیت‌الله حسینی بوشهری  خطاب به رایزنان فرهنگی کشور افزود: اولین مأموریت کلیدی شما دیده‌بانی است. باید کشور مقصد، ظرفیت‌های آن و میزان شناخت آن‌ها نسبت به فرهنگ ما را به‌خوبی بشناسید و حتی قبل از اعزام، دوره‌هایی را برای شناخت کشور مقصد خود پشت سر بگذارید.

لزوم ایجاد ارتباط و تعامل با شخصیتها و رسانههای تأثیرگذار کشورهای مقصد
امام جمعه قم، ایجاد ارتباط و تعامل با شخصیت‌ها و رسانه‌های تأثیرگذار کشور مقصد را به‌عنوان دومین مأموریت کلیدی رایزنان فرهنگی عنوان و ابراز کرد: باید با شخصیت‌ها و رسانه‌های تأثیرگذار تعامل و ارتباط داشته باشید تا مواضع شما را با ادبیات خاص خود به مردم آن کشور منتقل کنند.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: خیلی از کارها با ارتباط و تعامل قابل حل است؛ نه با دنبال کردن روندهای رسمی. در ارتباطی که برقرار می‌کنید باید تأثیرگذار باشید؛ نه تأثیرپذیر. باید برنامه‌های خود را به‌صورت جهادی و همراه با تدبیر پیش ببرید.
نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، انجام فعالیت‌های فرهنگی تأثیرگذار را سومین مأموریت کلیدی رایزنان فرهنگی معرفی و اظهار کرد: اقدام ریاست محترم جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد و دفاع ایشان از ساحت مقدس قرآن کریم که حرکت بسیار ارزشمندی بود، نمونه‌ای از فعالیت فرهنگی تأثیرگذار است که مرزهای دیپلماسی معمول دنیا را شکست و افق جدیدی را پیش‌ روی دولت‌ها و ملت‌ها قرار داد.
وی معرفی ظرفیت‌های بومی کشور را چهارمین مأموریت کلیدی رایزنان فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: کسی می‌تواند ایران اسلامی را به دنیا معرفی کند که ایران و تاریخچه انقلاب را به‌خوبی بشناسد و به آن معتقد باشد.

لزوم تسلط بر زبان کشور مقصد
عضو هیئت امنای جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به لزوم تسلط بر زبان کشور مقصد، افزود: باید به عنوان یک اولویت مهم، با زبان کشور مقصد آشنا شوید؛ چرا که انتقال احساس تنها زمانی امکان‌پذیر است که زبان مخاطب را بدانید و زبان واسطه چندان کارساز نیست.
آیت‌الله حسینی بوشهری از رایزنان فرهنگی خواست تا اقدامات خود را در برگزاری همایش‌ها و سمینارها خلاصه نکنند و تا جایی که ممکن است، نسبت به نقش و توجه انقلاب اسلامی در همدلی و همراهی با سایر کشورها توجه کنند تا بدین‌وسیله دل‌ها به هم نزدیک شود و سایر فعالیت‌های فرهنگی تأثیر بیشتری داشته باشد.
لزوم استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد، مراکز دانشگاهی، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و جامعة المصطفی، توجه به پیشبرد اقتصاد از رهگذر فرهنگ و مطالبه نیازهای محتوایی مانند پاسخ به شبهات از حوزه علمیه، از دیگر مواردی بود که رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر آن‌ها تأکید کرد.
گفتنی است، در ابتدای این جلسه، دکتر محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را از مصادیق پیشتازی حوزه علمیه در عرصه بین‌الملل عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت حوزه علمیه در تبیین اندیشه‌های اسلامی و مطالبه فراوان آن از جانب تشنگان این معارف از سراسر دنیا، خواستار تقویت کنشگری حوزه و روحانیت در این عرصه شد. 

  اخلاق و معرفت اساس گسترش اسلام
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی نیز در دیدار جمعی از رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه پیوست بین‌المللی و رویکرد جهانی، از ابتدای روزهای آغازین رسالت رسول‌خدا(ص) آغاز شد، مطرح کرد: همان‌طور که در طبع رسالت رسول‌خدا(ص) و دین اسلام جهانی بودن وجود داشت، راهبردهای دعوت رسول‌خدا(ص) نیز، بر اساس نگاه جهانی تنظیم شد.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه حتی در سخت‌ترین شرایط سال‌های آغازین بعثت نگاه و افق فعالیت رسول‌خدا(ص) جهانی بود، عنوان کرد: اگر بخواهیم وارد ریز کار عملیات بین‌المللی رسول‌خدا(ص) شویم، می‌توانیم فهرستی را آماده کنیم.
وی با اشاره به اینکه هجرت‌های متوالی و مکرر پیامبر(ص)، یکی از راهبردهای اساسی است، خاطرنشان کرد: هجرت یک راهبرد کلان و سرشار از نتایج اثرگذار و عظیم بود.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه رویکرد دوم در صدر اسلام، اعزام افراد و اصحاب به نقاط مختلف بوده است، ابراز کرد: گاهی این اعزام‌ها همراه با پیام مکتوبی بوده است و ارسال نامه وجه خاصی داشته است.
وی با اشاره به اینکه پذیرش مهمان، نماینده و سفیران را نیز در سنت رسول‌خدا(ص) شاهد هستیم، بیان کرد: در نهایت تمام این اقدامات، جهاد و دفاع است که اوج آن را در مکه شاهد بوده‌ایم.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه باید به پیوست بین‌المللی اسلام و انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم، اظهار کرد: پیوست روایت‌گری بین‌المللی اسلام، از ابتدای رسالت پیامبر(ص) آغاز شد و این رشته هیچ‌گاه قطع نشد.
وی با اشاره به اینکه گسترش اسلام بر اساس اخلاق و معرفت بوده است، انقلاب اسلامی را نیز نیازمند به این نگاه دانست و عنوان کرد: اگرچه تمام سازمان‌ها و مراکز باید به این نکات توجه داشته باشند؛ ولی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در صدر و محور این موضوع قرار دارند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه رایزنان فرهنگی، باید از خصوصیاتی از جمله باور، امید، شور و هیجان برخوردار باشند، تصریح کرد: اگر بخواهیم رساندن پیام، اثرگذار باشد، باید از این خصوصیات برخوردار باشیم.
وی با اشاره به اینکه باید این باور وجود داشته باشد که می‌توانیم، در دنیا خریدار پیام الهی را داشته باشیم، یادآور شد: حوزه نفوذ فکری و معرفتی عظیمی در دنیا داریم که زیر پوسته موانع و محدودیت‌ها قرار گرفته‌اند.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه داشتن نقشه برای شبکه‌های اجتماعی فرهنگی که باید تحت تأثیر پیام‌های انقلاب اسلامی قرار بگیرند، اهمیت بسیاری دارد، ابراز کرد: پس از تدوین نقشه، کادرسازی و شبکه‌سازی باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه تعامل میان دستگاهی و یک دست شدن در میدان بسیار مهم است، داشتن منطق متعادل متناسب با شرایط منطقه را بسیار مهم و ضروری دانست و عنوان کرد: گاهی در میدان نمی‌توان همان‌طور که در کشور خود سخنرانی می‌کنیم، صحبت کنیم و همچنین نیز، نمی‌توان از تمام اصول گذشت و جمع این دو موضوع، کار بسیار دشواری است.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به تنوع مخاطبان در مناطق مختلف، نوع برخوردها در هر منطقه‌ای را متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: در مناطقی که دین، تشیع و اسلام در آنها سابقه داشته، بازسازی نهاد دین و حوزه اهمیت بسیاری دارد.
وی ادامه داد: در کشوری مانند هند، حوزه‌های بسیار قوی داشته‌ایم؛ ولی متأسفانه از نظر کیفی، این موضوع کاهش پیدا کرده است که با پشتیبانی مناسب، باید به دنبال تقویت آن باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه ارتباط رایزن‌ها با نظام حوزه و اندیشه اسلامی، فوق‌العاده مهم است، تصریح کرد: حوزه برای پاسخ‌گویی به نیازهای عرصه بین‌الملل کاستی‌های شدیدی دارد که باید تمام آن‌ها رفع شود.
وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد علوم تولید شده در قم در زبان و ادب فارسی محدود شده است، یادآور شد: نهاد حوزه نیز باید در این عرصه فعال‌تر شود.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، ظرفیت‌های جدیدی در حوزه شکل گرفته است، ابراز کرد: همچنین در زمینه فقه معاصر و نظامات اسلام، اقدامات بزرگی شکل گرفته که مورد تأیید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه فقه معاصر می‌تواند به نیازهای بین‌الملل پاسخ دهد، بیان کرد: در نظام رشته‌ای حوزه نیز، رشته‌های متعددی وجود دارند که می‌تواند، با مباحث بین‌المللی مرتبط باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به طراحی‌های انجام‌شده در فضای مجازی، مطرح کرد: همچنین به این طراحی‌ها نیز می‌توان نگاه بین‌المللی داشت.
آیت‌الله اعرافی، از طرح نگاه جامع اندیشه اسلامی یاد کرد و گفت: به این طرح نیز، می‌توان صبغه بین‌المللی داد و از ظرفیت آن استفاده کرد.
همچنین حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دیدار، با اشاره به اینکه تمام این رایزنان فرهنگی، دو ماه آموزش مفصل داشته‌اند، مطرح کرد: این افراد برای عملکرد موفق به یک شبکه پشتیبان قوی نیازمند هستند و حوزه در این مسیر می‌تواند، خاستگاه و تکیه‌گاه مطمئنی باشد.