printlogo


printlogo


اخبارکوتاه ایران - شماره 768

  تجارتِ ١١٣ میلیارد دلاری  رکورد ٤٠ ساله را شکست:
رئیس‌جمهور در دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب:  بر اساس آمار تجارت کشور، عدد ١١٣ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد؛ این یعنی ٥٣ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که در این چهل سال یک رکورد محسوب می‌شود. دلیل این رکوردشکنی دولت سیزدهم، عمل به فرمایشات رهبر انقلاب در مسئله رونق تولید بود.

  ماهواره طلوع ۳ تحویل سازمان فضایی ایران شد:
ماهواره سنجش از دور طلوع ۳ که به‌سفارش سازمان فضایی ایران و توسط صنایع الکترونیک ایران (صاایران) ساخته شده بود، پس از گذراندن آخرین آزمایش‌ها، تحویل سازمان فضایی ایران شد. این ماهواره با دقت تصویربرداری ۵ متر تک-طیفی و ۱۰ متر رنگی، دارای وزنی بیش از ۱۰۰ کیلوگرم بوده و با تکیه بر توان داخلی و توسط متخصصان کشورمان طراحی و ساخته شده است.

  ۵ تن شمش طلا وارد کشور شد: مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت:
مکانیزم واردات شمش طلا با هدف بازگشت ارز به کشور تسهیل شده و ۵ تن شمش طلا در هفته‌های اخیر وارد کشور شده است.

  صادرات یک میلیارد دلاری دارو و تجهیزات پزشکی:
سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو: با حذف ارز ترجیحی دارو، صادرات در پنج ماهه نخست سال، به ۵۰ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۳۰۰ درصد رشد داشته است. طبق برنامه هفتم، صادرات دارو و تجهیزات پزشکی، سالانه به یک میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

  ربات ساخت ایران در پیاده‌روی اربعین:
نتیجه تلاش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این است که محصولی می‌سازند که در دنیا جزء اولین‌هاست و یک مورد آن امسال توسط خانمی که از پا توان حرکت ندارد، مورد استفاده قرار گرفت.

  رکورد تولید ۶ساله خودرو شکست:
براساس آمارهای عملکرد ۵ ماهه گروه سایپا و ایران‌خودرو، دو خودروساز بزرگ کشور در ۵ ماهه نخست امسال ۴۱۶ هزار و ۷۷۸ دستگاه خورو تولید کرده‌اند این آمار، بالاترین تعداد تولید در ۶ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۹۷ تاکنون بوده است.

  وام‌های خرد زیر ۱۰۰ میلیون نیاز به ضامن ندارد:
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: وام‌های خرد زیر ۱۰۰ میلیون تومان، نیاز به ضامن ندارد. اگر برای چنین وام‌هایی بانک‌ها ضامن خواستند، مشکل را به معاونت نظارت بانک مرکزی گزارش دهید. اگر وام قانوناً، به شما تعلق می‌گیرد و در نحوه پرداخت سخت‌گیری می‌کنند، حتماً باید به بانک مرکزی گزارش کنید.

  تلفیق عملیاتی سامانه موشکی ۳۰۰S- و باور ۳۷۳: جانشین پدافند هوایی ارتش در گفت‌وگو با تسنیم:
امروز از تلفیق کاربردی سامانه ۳۰۰S- با سامانه باور ۳۷۳ در میدان شبکه یکپارچه پدافند هوایی استفاده می‌کنیم. اخیراً رادار را روی پهپاد نصب کردیم و رادار پرنده و محمول بر پهپاد داریم. در حال مسلح کردن کرار به موشک هوا به هوا هستیم و آخرین تست‌ها و مراحل تحویل‌گیری را در میدان دنبال می‌کنیم.

  یارانه دارو به بیماران تعلق می‌گیرد: رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها:
قرار است از مهرماه یارانه دارو به جای نهاد‌های بیمه‌گر به مصرف‌کننده نهایی اختصاص پیدا کند؛ چراکه گلایه زیادی شده که مبلغ یارانه دارو با تأخیر و یا کم به دست افراد می‌رسد.

  بدهیِ دولت به بانک مرکزی منفی شد: ‌بانک مرکزی:
​​​​​​​خالص بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان فروردین امسال، منفی ۱۳۳ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان بوده است. این به آن معناست که سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی، از بدهی‌هایش بیشتر است. بنابراین رابطه مالی هر دو تأثیر کاهنده بر رشد پایه پولی داشته است. نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به تیر هم، ۲۷.۵ درصد کاهش یافته که کمترین نرخ رشد نقدینگی ۱۲ ماهه در ۴۵ ماه قبل از خود بوده است.

  ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت سیار ایران ۳ برابر شد: یکتانت:
ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت سیار طی ۷ سال اخیر، ۳ برابر شده است و در پایان سال ۱۴۰۱، این عدد به بیش از ۱۲۵ درصد رسیده است. این بدان معناست که به‌ازای هر ۱۰۰ نفر ایرانی، ۱۲۵ دستگاه به اینترنت پرسرعت سیار متصل هستند. این در حالی است که بنا بر گزارش  وبگاه استاتیستا (statista)، تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، میانگین ضریب نفوذ در کشورهای اروپایی کمتر از ۱۰۰ درصد است.

  امکان شارژ کردن خودروها در خانه نیز میسر است:
علی‌آبادی، وزیر صمت در آئین افتتاح  ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی: امروز حدود ۱۰۰ دستگاه شارژر در سطح کشور داریم که به‌صورت پایلوت نصب شدند که همه فست‌شارژ هستند. امکان شارژ کردن خودروها در خانه نیز میسر است. شارژرهای خیابانی فقط برای مواقع اضطراری است. این فناوری در داخل کشور بومی شده است. خودروها می‌توانند با شارژ شدن تا ۵۰۰ کیلومتر طی کنند.

  هندی‌ها در چابهار فعالیت را از سر گرفتند:
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی: جرثقیل‌های ساحلی هندی‌ها چندین سال، راکد مانده بود که اخیراً با رفع مشکلات، شروع به فعالیت کردند. آنها تاکنون ۲۵ میلیون‌ دلار در فاز یک بندر چابهار سرمایه‌گذاری کردند. برای فاز دو بندر چابهار هم با شرکت‌های خارجی مذاکره می‌کنیم.

  استرداد متهم ۶۰۰ میلیاردی به کشور: جانشین رئیس پلیس بین‌الملل فراجا:
متهم کلاهبرداری که به‌همراه همسرش اقدام به دایر کردن ۲ شرکت مهاجرتی کرده و از این طریق با وعده اخذ اقامت و مجوز کار در خارج از کشور، از بیش از ۵۰۰ نفر از ایرانیان، مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده و متواری شده بود، در یکی از کشورهای منطقه ردیابی، شناسایی و حکم جلب بین‌المللی علیه وی صادر و توسط پلیس اینترپل کشور محل اختفا، در کمتر از ۷ ماه دستگیر شد.

  تحقق وعده دولت درباره مولدسازی دارایی‌های دولتی:
​​​​​​​ با تصویب آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولتی، بالغ بر ۵۴٫۷۶۱ میلیارد ریال اموال و دارایی بانک‌ها از رکود خارج شد و همچنین ۹۹۰ ملک و دارایی راکد دولت در مسیر مولدسازی به حرکت درآمد. این وعده‌‌ای بود که دولت در ابتدای کارش داده بود.