printlogo


printlogo


عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
زیارت اربعین اثر تمدنی، فرهنگی و تاریخی دارد
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه زیارت اربعین دارای ابعاد تمدنی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی است، گفت: کشتار‌ها و تخریب‌ها در مسئله زیارت اربعین که در دوران صدام به‌شدت صورت می‌گرفت، به این دلیل بود که صدام نتایج این حرکت را خوب می‌فهمید و از آن نگران بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و‌المسلمین پارسانیا عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در نشست هم‌اندیشی بین‌المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی، با اشاره به تلاش تشیع جهت حقوق اجتماعی بخشیدن به اسلام و دغدغه حفظ هویت فرهنگی و تمدنی جهان اسلام در طول تاریخ، افزود: هیچ موقع تشیع، فرصت ابراز صورت اجتماعی خود را نداشت و بحث‌هایی مانند ولایت فقیه، در حاشیه بحث‌هایی که به زندگی خصوصی اشاره می‌کرد، مطرح می‌شد و جوانه می‌زد و در سطح نظامات سیاسی، اندیشه‌هایی که هویت مدرن داشتند، در دستور کار برنامه‌ریزانی قرار گرفتند که هویت اجتماعی را در دست داشتند.
وی با اشاره به مواجه بودن انقلاب با چالش‌های تمدنی در جهان مدرن، اظهار کرد: در آغاز قرن ۲۱ بحث حضور تمدن‌ها در سطح بین‌المللی، به رسمیت شناخته می‌شد و اسلام خود در رسمیت بخشیدن به این مسئله نقش بزرگی دارد و نقطه عطف آن نیز، انقلاب اسلامی است.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد: مسئله زیارت، سطوح مختلفی دارد و برخی از احکام در عین آن‌که فردی است، لایه‌های اجتماعی نیز دارد؛ مانند نماز که هم فردی است و هم به‌جماعت یا به‌صورت نماز جمعه و نماز عید درمی‌آید و هویت اجتماعی نیز دارد و زیارت نیز، از طرفی به‌شدت با هویت فردی شخص مرتبط است و در خصوصی‌ترین حالات نیز نقش دارد.
وی اضافه کرد: اما به‌تدریج ابعاد اجتماعی زیارت نیز مطرح می‌شود؛ ولو اینکه زائر خود از آن غافل باشد؛ اما سیاست‌مدار می‌فهمد که آمدن به این مجموعه، چه پیامد‌هایی دارد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین پارسانیا گفت: این کشتار‌ها و تخریب‌ها که در دوران صدام به‌شدت صورت می‌گرفت، به این دلیل بود که صدام نتایج این حرکت را خوب می‌فهمید و نگران بود؛ زیرا این حرکت برای حکومت او نقش سیاسی و اجتماعی داشت؛ در عین اینکه ممکن بود، خود زائران اصلاً ندانند که چه حرکت مهمی در حال انجام است.
وی تأکید کرد: خود زیارت نقش فرهنگی و تاریخی دارد و گویی، هم برای زندگی فردی، هم برای زندگی تاریخی و هم برای تعامل‌های زندگی فرهنگی و اجتماعی انسان، مانند علم هدایت است.