printlogo


printlogo


رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تبیین نمود
دستورات بهترین و کامل‌ترین اسوه راستین بشریت برای بهتر زیستن
در روزهای پایانی ماه صفر و با نزدیک شدن به سالروز رحلت طبیب و انیس دل‌ها، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص)، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در سخنانی به تبیین سیره رفتاری و اخلاقی ایشان پرداخت که در ادامه می‌آید.


  پیامبری برای تمام اعصار و نسلها
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در ابتدا، با اشاره به بخش‌هایی از سیره و سنت پیامبر(ص) بیان می‌کند: خدای بزرگ در آیه۲۱ سوره احزاب فرموده: [لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ‌اللَّهِ أُسوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَن کانَ یرجُو اللَّهَ وَالیومَ الآخر]؛ یعنی برای شما در وجود نازنین پیامبر اعظم(ص) اسوه حسنه قرار دادم. افرادی که به خدا، مبدأ و معاد امید دارند، باید به پیامبر(ص) تأسی و از او الگوبرداری کنند و در تمامی امور، او را اسوه خود قرار دهند. بنابراین رسول‌خدا(ص) هم برای حکم‌رانان، زمام‌داران و مدیران ما، در شیوه حکمرانی، تعامل با مردم و مسائل بیت‌المال الگو است و هم می‌تواند، برای عموم مردم، زنان و مردان در زندگی، معیشت، اخلاق و رفتار با دیگران الگو باشد.
وی ادامه ‌داد: خداوند در آیه۵۹ سوره نساء فرموده: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اطاعت کنید خدا و پیامبر خدا و اولی‌الامر اوصیای پیامبر(ص) را». در این آیه، اطاعت رسول(ص) در کنار اطاعت خداوند قرار داده شده است. اطاعت از سخنان پیامبر(ص) در طول اطاعت الهی است. پیامبر(ص) دارای شخصیتی خطاناپذیر و عصمت است؛ پس رفتار، گفتار و منش آن‌حضرت برای ما الگو و راه‌گشاست. از بعد کلامی بر مبنای آیات قرآن کریم و روایات دیگر، تمام حرکات، رفتار و سکنات پیامبر(ص) باید مورد مطالعه قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با شرح آیه۱۶۴ سوره آل‌عمران، عنوان ‌کرد: در این آیه آمده: «خداوند بر مؤمنان منت نهاد و نعمت بزرگی بخشید، هنگامی که در میان آن‌ها، پیامبری از خودشان برانگیخت که آیات او را بر آن‌ها بخواند و آن‌ها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد». به بیانی دیگر، پیامبر(ص) مبعوث از طرف خداوند است و برای راهنمایی و هدایت بشر آمده؛ درصورتی‌که تا پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند. تکیه انسان‌ها به یافته‌ها و داشته‌های بشری، مسیری به سمت حق و حقیقت و رستگاری ندارد. تبعیت از آداب، حرکات، سکنات، رفتار و منش پیامبر(ص) می‌تواند، ما را به سمت سعادت سوق داده و حکمت بیاموزاند تا در پرتو این حکمت، راه حقیقت را طی کنیم.

  مؤلفههای اجتماعی اخلاق پیامبر(ص)
رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی تشریح ‌کرد: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های الگوگیری از پیامبر(ص) اخلاق اوست؛ همچنان‌که در مورد فلسفه بعثت در منابع اهل‌سنت و شیعه، مانند کتاب الطبقات الکبری ابن‌سعد و مکارم‌الاخلاق شیخ طبرسی(ره) آمده: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاق»؛ به‌راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام. خداوند در آیه ۴ سوره قلم درباره پیامبر(ص) فرموده است: [وَإِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیم]؛ به‌راستی تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، در خصوص این اخلاص توضیح ‌داد: این اخلاق به‌گونه‌ای بود که با مطالعه تلاش‌های بی‌دریغ پیامبر(ص) در راستای دلسوزی و هدایت انسان‌ها شرمنده ایشان می‌شویم. هرچند ایشان، در جوانی به محمدامین شناخته می‌شد و مورد اعتماد همه بود؛ اما زمانی که مردم را به ترک بت‌پرستی دعوت کرد، طاغوت‌های زمان با او مقابله کرده و او را در تنگنا قرار دادند؛ جاهلان را علیه ایشان شورانده و سختی‌های زیادی را در راستای تبلیغ دین و هدایت انسان‌ها به پیامبر(ص) تحمیل کردند؛ اما پیامبر اسلام(ص) با تمام افراد توهین‌کننده با عطوفت، مهربانی و دلسوزی برخورد می‌کرد. زخم‌های متعددی که در جنگ‌ها و غزوات بر وجود نازنین پیامبر(ص) وارد می‌شد، در تاریخ ثبت شده و انسان شرمنده اوج عطوفت و دلسوزی پیامبر(ص) برای هدایت دیگران می‌شود.
این پژوهشگر دینی تصریح می‌کند: پیامبر گرامی اسلام(ص) اسوه‌ نیکویی برای مبلغان و افرادی است که در مسند هدایت جامعه و مردم هستند. آن‌ها باید از سر عطوفت، دلسوزی، تلاش و پشتکار حتی در برابر افرادی که با این دعوت همراهی نکرده و همراه نمی‌شوند، با اخلاق گشاده برخورد و آموزه‌های دینی را تبیین کنند.

  افزایش رزق و روزی با نسخهای از پیامبر اکرم(ص)
این استاد حوزه علمیه، با تأکید بر ضرورت الگوگیری از پیامبر(ص) در زندگی روزمره، اظهار کرد: انسان باید در مسیر تلاش و کسب معیشت و روزی گام بردارد. پیامبر(ص) اهل تلاش بود. در زمان جوانی از چوپانی تا تجارت، در زندگی ایشان ثبت شده است. در روایتی از مرحوم کلینی(ره) نقل شده: علی‌بن‌ ابی‌حمزه می‏گوید: امام کاظم(ع) را دیدم که در زمین کشاورزی خود کار می‏کرد و عرق می‏ریخت. عرض کردم: قربانت شوم! پس کارگران کجا هستند؟ حضرت فرمود: رسول‌خدا(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و پدرانم همه با دست خود کار می‏کردند. کشاورزی شغل پیامبران خدا و جانشینان آنان و مردان شایسته است. بنابراین اینکه گفته می‌شود، کار برای مرد عار نیست، در سیره پیامبر(ص) و معصومان ما(ع) وجود داشته است.
وی یادآور ‌شد: پیامبر(ص) به ما آموخت در کنار کار و تلاش برای جلب روزی، به خداوند توکل داشته باشیم. در روایتی که در منابع اهل سنت و شیعه آمده، داریم: پیامبر(ص) برای جلب روزی به خداوند توکل کرده و سبب‌الاسباب را فراموش نمی‌کرد. حرکت از تو و برکت از خدا به این نکته اشاره دارد. در روایتی از پیامبر(ص) داریم: اگر شما، چنان‌که شاید و باید به خدا توکل کنید، همچنان که پرنده را روزی می‌دهد، شما را نیز روزی خواهد داد.

  رهنمودهای پیامبر(ص) برای وسعت روزی
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، به راهکاری از رسول گرامی اسلام(ص) برای زیاد شدن روزی اشاره کرده و گفت: پیامبر(ص) فرمود: کسی که روزی او به تأخیر افتاده، زیاد تکبیر بگوید و آنکه هم و غم و مصائبش زیاد است، زیاد استغفار کند. در روایت دیگری در عیون اخبارالرضا(ع) آمده: کسی که روزی او عقب می‌افتد، از خداوند طلب مغفرت کند. همچنین هر که خداوند متعال به او نعمتی ارزانی دارد، باید خداوند متعال را حمد و سپاس گوید و هر که روزی‌اش به تأخیر افتد، از خداوند آمرزش بخواهد و استغفار کند. استغفار یکی از راه‌های مؤثر برای جلب و کثرت روزی است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، در ادامه به روایت دیگری از رسول گرامی اسلام(ص) برای زیاد شدن روزی اشاره و عنوان ‌کرد: رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «أَکْثِرُوا مِنَ الصَّدَقَهِ تُرْزَقُوا»؛ یعنی زیاد صدقه بدهید تا رزقتان زیاد شود. وقتی به فکر دیگران هستید، خداوند نیز به شما توجه خواهد کرد. در این راستا روایات و راهکارهای دیگری نیز در سیره پیامبر(ص) ذکر شده است.
رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نکته‌ای مهم در امر رزق و روزی اشاره کرده و می‌گوید: مهم‌ترین نکته در کسب معیشت و کار و تلاش، اهتمام به حلال بودن درآمد است. در روایتی داریم: عبادت ۱۰جزء دارد که ۹جزء آن، کار و کسب حلال است. اگر انسان به دنبال روزی حلال باشد، گویا عبادتی انجام داده و موجب تقرب به خداوند است. در روایت دیگری آمده: پیامبر(ص) فرمود: خداوند دوست دارد، بنده‌اش را در جست‌وجوی روزیِ حلال، خسته ببیند. از این‌رو امام حسین(ع) در روز عاشورا به کوفیان فرمود: «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ»؛ شکم‌هایتان پر از حرام است و چون لقمه حرام خورده‌اید، چیزی نمی‌فهمید و هیچ سخن حقی در شما اثر نمی‌کند و به حرف‌های من گوش نمی‌دهید.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در پایان، تأکید ‌کرد: باید با مطالعه کتبی که در مورد سیره و سنت پیامبر(ص) نوشته شده، ازجمله سنن‌النبی(ص) علامه طباطبایی(ره) و آثاری که فضلا و مورخان معاصر درباره سیره و سلوک فردی و اجتماعی ایشان نگاشته‌اند، از روش و سبک زندگی پیامبر(ص) الگو بگیریم و زندگی‌ شبیه‌تر و نزدیک‌تر به آن‌حضرت داشته باشیم.