printlogo


printlogo


حجت‌الاسلام والمسلمین عماد عنوان کرد
آمادگی مرکز امور نخبگان حوزه برای ساماندهی نخبگان رسانه و فضای مجازی
رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه گفت: شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان و توانمندسازی آنان در قلمروی استعداد و به‌کارگیری آنان برای نیازهای حوزه و نظام، چهار محور فعالیت‌های مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عماد در نشستی با حجت‌الاسلام رستمی سرپرست مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، با اشاره به محورهای فعالیت مرکز امور نخبگان حوزه، اظهار کرد: شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان، حمایت معیشتی از استعدادهای برتر و نخبگان، توانمندسازی آنان در قلمروی استعداد و به‌کارگیری آنان برای نیازهای حوزه و نظام، چهار محور فعالیت‌های مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه است.
وی با بیان اینکه جامعه مخاطب ما گروه‌های استعدادهای برتر، برگزیدگان و نخبگان هستند، مطرح کرد: استعدادهای برتر معمولاً زیر چهل سال بوده و بالقوه دارای استعداد نخبگی هستند که از آن‌ها فعلیت و اثرگذاری چندانی انتظار نمی‌رود؛ بلکه باید شرایطی فراهم شود تا استعداد آنان شکوفا شود.
رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه نخبگان کسانی هستند که در شاخه‌های مرتبط با حوزه توانسته‌اند، به فعلیت تام برسند، عنوان کرد: این افراد توانسته‌اند، در کشور و حتی بین‌الملل اثرگذار باشند؛ در بحث تبلیغ و یا در مباحث آموزشی و پژوهشی و... اثرگذار باشند.
وی با بیان اینکه مرتبه بعدی مفاخر حوزوی هستند؛ یعنی اساتید و بزرگانی که در حوزه‌ای خاص به درجات ویژه دست یافته‌اند؛ اما دون مرجعیت هستند، خاطرنشان کرد: عرصه‌های اصلی که استعدادهای برتر و نخبگان در آن شناسایی و حمایت می‌شوند، عبارت از آموزشی، پژوهشی، اخلاق و تربیت، تبلیغی و مدیریتی است که هر کدام شاخه‌های متعدد دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، با اشاره به اینکه هر فرد می‌تواند، با گذراندن مراحل شناسایی و جذب در هر عرصه که شامل شرط معدل در کنار مصاحبه عمومی و تخصصی است، از امتیاز آن بهره‌مند شود، تصریح کرد: در برخی موارد، سطح شرط معدل را کاهش دادیم که در این صورت، باید امتیاز تخصصی بیشتر باشد تا آن کسر معدل را جبران نماید.
وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف، شاخص‌های استعدادهای برتر و حتی نخبگان مشخص شده است، یادآور شد: در بخش رسانه و فضای مجازی لازم است، با همکاری مرکز رسانه حوزه، شاخص‌های ارزیابی دقیق و کارشناسی‌شده تعیین گردد تا بر اساس آن بتوانیم، استعدادهای برتر و نخبگان این حوزه را شناسایی و حمایت کنیم.

 
  ورود مرکز رسانه حوزه برای حمایت از نخبگان رسانه و فضای مجازیحجت‌الاسلام رضا رستمی نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت شناسایی و حمایت از جامعه نخبگانی رسانه‌ای و فضای مجازی، اظهار کرد: هر چند مباحث مربوط به رسانه و فضای مجازی نوپا هستند؛ اما به‌واسطه اهمیت بالایی که دارند لازم است، بخش‌های مختلف، نگاه مجزایی به آ‌نها داشته باشند.
وی با بیان اینکه امروز فضای مجازی از صرف رسانه بودن خارج شده و تبدیل به زیست‌بوم نوینی شده است، مطرح کرد: بخش زیادی از جامعه به‌خصوص نوجوانان و جوانان در این زیست‌بوم نوین زندگی می‌کنند و شخصیت آنها متأثر از فرهنگ مجازی شکل می‌گیرد.
سرپرست مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه ادامه داد: مباحث رسانه و فضای مجازی، باید از ذیل مباحث پژوهش و تبلیغ و... جدا شود و به‌صورت مجزا مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در رابطه با فضای مجازی باید ابعاد مختلفی مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: مباحث مربوط به فضای مجازی، به کنش‌گری در شبکه‌های اجتماعی و ساخت تولیدات رسانه‌ای محدود نمی‌شود.
حجت‌الاسلام رستمی اضافه کرد: امروز کلان‌روندهایی در فضای مجازی در حال توسعه هستند که آینده‌ای متفاوت را رقم خواهند زد و لازم است، حوزه علمیه در این رابطه آمادگی لازم را کسب کند.
وی با بیان اینکه مباحث مربوط به هوش مصنوعی، متاورس، بازی‌های مجازی، بلاکچین، تکنولوژی‌های شناختی و مباحث دیگر، از اموری است که نهایت تا ۲۰ سال دیگر، آینده جهان را متحول خواهند ساخت، خاطرنشان کرد: مباحث مربوط به فضای مجازی سه بخش اساسی دارد که شامل مباحث علمی، مباحث راهبری و کنش‌گری می‌شود.
سرپرست مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه، با اشاره به اینکه بر این اساس لازم است، حوزه علمیه با نگاهی همه‌جانبه در این رابطه سرمایه‌گذاری کرده و نیروهای توانمند تربیت نماید، تصریح کرد: بدون نگاه مجزا، جامع و عمیق به مباحث رسانه و فضای مجازی، امکان نیل به نقطه مطلوب را نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه باید برای رسانه و فضای مجازی عرصه‌ای مجزا در جامعه نخبگانی در نظر گرفته شود، یادآور شد: مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه آمادگی دارد، در رابطه با تدوین شاخص‌های اختصاصی این عرصه، شناسایی و معرفی استعدادهای برتر و نخبگان رسانه‌ای و فضای مجازی به مرکز امور نخبگان، قدمی در مسیر حمایت از فعالان این حوزه بردارد.
حجت‌الاسلام رستمی، با اشاره به اینکه اساساً وظیفه ماست که از نیروهای خودجوش و دغدغه‌مند در این عرصه حمایت کنیم، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین انحاء حمایت در این عرصه، معرفی فعالان موفق در رسانه و فضای مجازی است که مقدمات آن آماده شده و به‌زودی انجام خواهد شد.