معاون آموزش حوزههای علمیه مطرح کرد
آخرین تغییرات و ملاحظات در برنامه درسی جدید سطوح عالی برای سال تحصیلی جدید
حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد گفت: «برنامه آموزشی و درسی جدید سطوح عالی حوزههای علمیه» که در سال گذشته اجرا شد، با حضور و مشارکت بسیاری از اساتید طی جلسات کارشناسی، مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و تغییراتی در آن اعمال شد.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستمنژاد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به تغییرات صورت گرفته در این برنامه آموزشی اشاره کرد و گفت: از آنجا که برنامه اصلاحی سطوح عالی در سال گذشته تحصیلی به صورت آزمایشی بوده، پس از اجرا و بازخوردگیری و تجمیع پیشنهادات و بررسی گزارشهای میدانی، مشخص شد که ثقل اشکالات در محدودههای رسائل است؛ لذا مجددا محدودههای مطالعاتی کتاب رسائل، مورد بازبینی قرار گرفت و پیشنهاد شد یک عنوان درس به آن افزوده شود که پس از تأیید و تصویب در شورای عالی حوزههای علمیه، عناوین اصول در سطح دو جمعا به ۷ عنوان درس رسید.
وی افزود: در این بازنگری ابتدا از کلیه بخشهای حوزوی اعم از تشکلهای مختلف اساتید، انجمنها و گروههای علمی، اساتید شهرستانها نظرخواهی شد، سپس طی ۲۰ جلسه جمعا با حضور بیش از ۲۵۰ استاد از حوزه علمیه قم و جلسات متعدد دیگر با حضور اساتید شهرستانها، تشکیل گردید، مطالب شنیده شد، مشروح مذاکرات نیز پیادهسازی شده و در مجلداتی گردآوری شده است.
معاون آموزش حوزههای علمیه ادامه داد: نکات و پیشنهادات اساتید پس از جمعبندی خدمت اعضای شورای عالی حوزههای علمیه ارائه شد. شورای عالی نیز هیئتی از اساتید را مشخص کرده، پیشنهادات را مورد بررسی قرار دادند سپس برای تصمیمگیری نهایی، در شورای عالی مورد بحث قرار گرفت و نهایتا با افزودن یک عنوان دیگر به رسائل مصوب شد.
حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد در جمعبندی خود در این بخش بیان داشت: دروس اصول در سطح دو، هفت عنوان شده که پنج عنوان آن اختصاصاً برای رسائل و یک عنوان مشترک بین رسائل و الفائق و یک عنوان نیز اختصاص به الفائق دارد. با توجه به اینکه مبحث تعادل و تراجیح ( اصول ۶) هم در سنوات گذشته خوانده شده و هم در سطح سه مجدداً خوانده میشود، در این بخش( اصول ۶) به طلاب اختیار داده شده در صورت تمایل با انتخاب الفائق با مباحث دیگری از اصول نیز آشنا شوند. این کار ضمن توجه به تنوع سلایق و علاقههای علمی، راه را برای آشنایی بیشتر با سایر مباحث اصول باز میکند. نسبت به کتاب مکاسب هم، نیاز به کم یا زیاد کردن عنوان جدید نبود ولی برابر پیشنهادات رسیده، به محدودههای الزامی آن، مقداری از مباحث افزوده شد.
وی به یکی دیگر از تصمیمات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در ابتدای سال تحصیلی گذشته، موضوع تخییر در انتخاب نوع برنامه عملا دچار اشکالاتی در مقام اجرا شد، برای سال پیش رو بحمدالله با تلاش گروه فنی، موضوع امکان اعمال تخییر در انتخاب برنامههای سهگانه، در سامانه قرار گرفت تا اساتید و طلاب بتوانند در انتخاب برنامه اعمال اختیار کنند؛ یعنی در کنار برنامه جدید، اساتید و طلاب، میتوانند دو برنامه سابق قم و قدیم شهرستانها را در سامانه ببینند و انتخاب کنند. البته برای اساتید این انتخاب بهگونهای است که میتوانند در قالب همه این برنامهها و طرحها به انتخاب درس بپردازند ولی طلاب باید یکی از این سه برنامه را انتخاب کنند.
معاون آموزش حوزههای علمیه به مسئله مباحث جدید فقهی و تحقیقاتی که در زمینه موضوعات جدید از منظر فقه شده اشاره و بیان کرد: امسال با جدیت بیشتری آموزش دروس فقه معاصر در قالب دروس تمهیدیه در سطح عالی و خارج فقه معاصر در سطح خارج، ارائه میشود.
وی در پایان با بیان اینکه دروس تمهیدیه با توجه به شرایطی که ابلاغ شده، در برخی از مدارس شهرستانها نیز قابل ارائه است، از همکاری، همیاری و بردباری همه اساتید، مدیران و صاحبنظران، تشکر و قدردانی کرد.