printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران - شماره 766

  برای چهارمین بار در جهان، جراحی موفقیتآمیز پیوند سر در ایران انجام شد:
فانا: دکتر میترا حسامی‌مقدم متخصص جراحی عمومی و فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق گفت: در عمل بی‌سابقه‌ای در ایران و کم‌سابقه در جهان، ۲۵ مرداد امسال، بیمار ۲۸ ساله با قطع کامل عروق گردن و نای در دانشگاه علوم پزشکی ایران تحت عمل جراحی قرار گرفت. این عمل کم‌نظیر بدون استفاده از پمپ قلبی و عروقی و فقط با استفاده از شانت‌های نگهدارنده (تولید بومی) انجام شد. این جراحی در دنیا فقط سه بار به‌صورت موفقیت‌آمیز انجام شده که بیمار پس از به هوش آمدن تکلم نداشته؛ اما در ایران که برای نخستین بار این عمل انجام شده، بیمار پس از به هوش آمدن، در سلامت کامل همراه با تکلم است.

  افتتاح اولین خط تولید انسولین در ایران:
اولین خط تولید ماده اولیه انسولین در کشور افتتاح و ایران به یکی از ۷ کشور توانمند در تولید این ماده بایوتک تبدیل شد.

  رونمایی از جدیدترین پهپاد ایران:
طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور، از پهپاد «مهاجر ۱۰» با بیشینه مداومت پروازی ۲۴ ساعت در ارتقاع ۷ هزار متری و با شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتری رونمایی شد. همراه این پهپاد، بمب هواپرتاب هدایت‌شونده آرمان۱ نیز رونمایی شد. این بمب از سری بمب‌های گلاید‌کننده ساخت صنایع دفاع است.

  آغاز ساخت اولین نمونه از ماهوارهبر «سریر»:
سیداحمد حسینی‌مونس، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع: در ادامه نقشه فضایی کشور و در امتداد ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح، ماهواره‌بر سریر، یک تغییر لیگی در حوزه پرتاب ایجاد خواهد کرد و در ۳ سال آینده، پرتاب‌های اولیه این ماهواره‌بر آغاز می‌شود.

  خودکفاییِ ایران در حوزه تعمیرات هواپیما:
مهدی محمدبخش، رئیس هواپیمایی کشوری: از مهر ۱۴۰۰ هیچ هواپیما و موتوری را برای تعمیر به خارج اعزام نکردیم.۱۹۰ هواپیما در چرخه خدمت داریم که احتمالاً تا پایان سال به ۲۵۰ فروند برسد. با همکاریِ شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه‌ بر تأمین روغن موتور هواپیما، به صادرکننده تبدیل شدیم.

  موشک پرسهزن سینا هم عملیاتی شد:
موشک پرسه‌زن سینا از نوع انتحاری برای ضد اهدافی مانند تجمع نفرات و خودرو طراحی و تولید شده است. این موشک سبک‌وزن، تا ۵ کیلومتر برد عملیاتی دارد و از پرتاب‌گر زمینی شلیک می‌شود. مداومت پروازی آن ۸ دقیقه بوده و با هدایت دستی و خودکار، از سرجنگی نوع EFP و موتور الکتریکی برخوردار است.

  احیای ۵۴۰۰ کارخانه در دولت سیزدهم:
منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور: برای اولین‌‌بار صورت‌های مالی بیش از 1000 شرکت بزرگ منتشر شد. یکی از اقدامات در مبارزه با فساد تجمیع حساب‌ها در خزانه بود. در دوسالی که از دولت گذشته بیش از ۵۴۰۰ کارخانه در دولت سیزدهم احیا شده است.

  بمبهای هوشمند «آرمان ۱» و «آرمان ۲» در نمایشگاه تجهیزات دفاعی ۱۴۰۲ رونمایی شد:
آرمان 1 با وزن ۳۵ کیلوگرم،۲۰ کیلومتر برد عملیاتی دارد. آرمان ۲هم  با وزن ۴۰ کیلوگرم، به برد عملیاتی ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. این بمب هوشمند از پیشران الکتریکی استفاده می‌کند. هردو آنها قادرند، در انواع پهپادهای عملیاتی در نیروهای مسلح به-کارگیری شوند و سیستم هدایت هردو آنها، از طریق GPS/INS است. این بمب‌ها بر روی پهپاد مهاجر10 نصب شده است.

  گامی بلند در مردمیسازی اقتصاد دانشبنیان:
با امضای توافق‎نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری ریاست‌جمهوری و استانداران ۵ استان، برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان آغاز شد. در این برنامه با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، برخی از چالش‌های استان‌های هدف رفع شده و در نهایت منجر به توسعه استان و افزایش اشتغال نیروهای انسانی تحصیل‌کرده بومی می‌شود.

  زیرساخت برقیسازی تهران انجام شده است:
زاکانی، شهردار تهران: ۴۰۰هزار موتور برقی و ۵۰ هزار تاکسی برقی و هزار اتوبوس برقی، برای تهران هدف‌گذاری شده است تا در جهت برقی‌سازی تهران به‌عنوان اولین مجموعه گام برداریم. بخشی از زیرساخت‌های این کار در تهران مستقر شده است و این کار بزرگ انجام خواهد شد.

  بانکهای دولتی از زیاندهی خارج شدند:
خاندوزی، وزیر اقتصاد: برای اولین‌بار پس از سال‌ها، بانک‌های دولتی به غیر از بانک سپه، از زیان‌دهی خارج شدند. با تدابیر ما در سال ۱۴۰۱، از عدد ۵۰۰ میلیارد تومان زیان بانک‌های دولتی، به ۷۰ هزار میلیارد تومان سود بانک‌ها رسیدیم که در انضباط مالی بی‌سابقه است.

  احتمال تغییر دهکبندیها در آزمون وسع:
مرتضوی، وزیر رفاه: کسانی که به هر طریقی برای یارانه ثبت‌نام نکردند یا در دهک ۱۰ قرار گرفتند و یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد، اگر نسبت به دهک‌بندی اعتراض دارند، می‌توانند در سامانه اعتراض کنند. همکاران ما به استناد تکلیف قانونی،‌ آزمون وسع را در حال بررسی و انجام هستند و احتمال تغییر در دهک‌بندی‌ها هست و ارزیابی آن اعلام می‌شود. هرکسی که در ۵ دهک اول قرار بگیرد، مشمول دریافت یارانه تشویقی می‌شود. ظرف ۱۰ الی ۱۵ روز آینده نتیجه آزمون وسع اعلام خواهد شد.

  کاهش ساعت کاری به ۴۰ ساعت:
«گودرزی» سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس اکثریت آرا و اعمال تغییراتی با لایحه سامان‌دهی تعطیلات آخر هفته، موافقت کردند و لایحه جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده است. اعضای کمسیون با تعطیلی ۲ روز آخر هفته موافقت کردند و نظر کمیسیون تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌هاست. همچنین ساعت کاری پیشنهادی دولت، ۴۲.۵ ساعت بود که با مصوبه اعضای کمیسیون اجتماعی، به ۴۰ ساعت کاهش می‌یابد.

  ۴۸میلیون ایرانی مشمول افزایش ۱۲۰هزارتومانی یارانه:
​​​​​​​
معاون وزیر رفاه:  در مجموع ۴۸ میلیون نفر از یارانه‌بگیران مشمول طرح افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه نقدی شدند. براین اساس، چنانچه این افراد، ۲۰۰ هزار تومان از یارانه نقدی خود را صرف خرید ۱۱ کالای اساسی اعلام‌شده بکنند، ۱۲۰ هزار تومان به اعتبار یارانه نقدی آنها اضافه می‌شود.