printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در جلسه شورای تبلیغ حوزه علمیه همدان
حوزه علمیه خود را مطالبه‌گر و پاسخگو می‌داند
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به اینکه سیاست ما در دوره جدید، واسپاری وظایف و اختیارات به استان‌ها و مدارس علمیه است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه‌ها توسعه خوبی داشته‌اند؛ اما کیفیت آن متناسب با زمان پیش نرفته و لذا ارتقای کیفیت و کادر‌سازی، از اهداف اصلی در دوره جدید حوزه علمیه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در همدان، آیت‌الله اعرافی، 27مرداد با استقبال رسمی نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، مدیر حوزه علمیه استان، مسئولان استانی و روحانیون وارد همدان شد و در جلسه شورای حوزه علمیه استان همدان شرکت کرد.
 وی با تقدیر از اقدامات و تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه علمیه استان همدان توسط مدیران و کادر و اساتید، یادآور شد: حوزه علمیه یک نهاد تاریخی است که در طول قرن‌های متمادی، تأمین‌کننده همه ابعادی نیاز بشر بوده است و بزرگان و علمای بزرگی همچون بوعلی‌سیناها در آن پرورش یافته‌اند و قافله علم را پیش برده‌اند.
مدیر حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اینکه اگر حمله مغول انجام نشده بود، امروز جهان چهره دیگری داشت، گفت: چند هجمه بزرگ نسبت به اسلام، باعث شد تا افت علمی و فروپاشی در بخشی‌هایی پیدا کنیم؛ اما باز هم با تمام این مشکلات، حوزه‌های علمیه سردمدار و پرچمدار علم و دانش در همه ابعاد بودند.
امام جمعه قم با بیان اینکه علی‌رغم همه مشکلات، حوزه‌های علمیه همان‌طور که در منشور روحانیت حضرت امام(قد) آمده است، به وظایف خود عمل کرده‌اند، اظهار کرد: معنای این حرف آن نیست که مشکلی در حوزه وجود ندارد؛ بلکه نیازمند نقد و بررسی مشکلات و نقاط ضعف و قدرت هستیم؛ اما اقدامات انجام‌شده قابل تقدیر است.
آیت‌الله اعرافی، با اشاره به اینکه حتی کسانی که مخالف حوزه هستند، باز هم بر نقش حوزه علمیه در ترویج علم تأکید دارند، یادآور شد: تاریخ کهن علم در دنیا، مدیون علم، دانش، ادب، فرهنگ و تلاش اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه است.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه در کشور و تاریخ اسلام یک‌ جایگاه بزرگ در همه ساحت‌ها دارد، خاطرنشان کرد: اوج قله آن در حوزه قم و در انقلاب اسلامی رقم خورد؛ اما این یک زنجیره به‌هم‌پیوسته است که دهه به دهه، توفیقات عظیم را در آن شاهد بوده‌ایم.
این استاد حوزه علمیه قم، با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه و روحانیت از دالان‌های سخت تاریخ عبور کرده و با برخی مشکلات و نقشه‌های دشمن این نهال ضربه نمی‌خورد؛ بلکه استوارتر می‌شود، گفت: این را معاندان بدانند که هم ملت ایران، ملت بزرگی است که از اسلام و تشیع با دل و جان استقبال کردند و از آن حمایت کرده و خواهند کرد و هم، نهاد حوزه نهادی تاریخی است که همه سختی‌ها را تحمل کرده و هیچ‌گاه از این مسیر عقب نخواهند نشست.
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه، سه ضلع اساسی پیشرفت یک ملت هستند، افزود: مسئولانی هوشمند هستند که علم، دانش و فرهنگ را در صدر کارهای خود قرار دهند؛ اگر این سه ضلع همانند یک زنجیر منسجم باشند، جامعه سعادت‌مند می‌شود؛ چه در ساحت دنیوی و چه ساحت اخروی.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه به تشریح اقدامات و اهداف موجود در حرکت جدید حوزه پرداخت و اظهار کرد: از ابعاد مهم حوزه متأخر قم، می‌توان به بین‌المللی‌سازی نهاد دین و معارف اهل‌بیت(ع) اشاره کرد که به‌برکت انقلاب اسلامی و پرچم‌داری قم در این دهه‌های اخیر رقم خورده است.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه به‌برکت انقلاب اسلامی و خون‌های شهدا و ایثار ایثارگران، معارف اسلام و اهل‌بیت(ع) در عالم ترویج پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: قم، پیشاهنگ این جهانی‌سازی گفتمان اسلام و انقلاب و عمق بخشیدن در جهان است.
وی با بیان اینکه برای اولین‌بار است که حوزه علمیه قم و سراسر کشور، از یک منظومه راهبردی برخوردار هستند، یادآور شد: در مقام عمل، مقداری فعالیت‌ها پیش رفته و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم؛ چراکه در این بین، برخی مشکلات همچون شیوع کرونا موانعی را ایجاد کرد.
آیت‌الله اعرافی، با اشاره به اینکه برنامه پنج‌ساله حوزه علمیه، برش استانی دارد، گفت: در عمل توفیقاتی به دست آورده‌ایم؛ اما لازم است، این برنامه بازخوانی و تکمیل شود.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: از شورای حوزه استان می‌خواهیم، ضمن اجرای این سند، به نقد آن بپردازند تا اگر مشکلاتی وجود دارد، به اصلاح آن بپردازیم؛ اما مبنا و اساس عمل در مدارس برای دستیابی به اهداف، این سند و برنامه باشد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، خواستار بازخوانی برنامه ۵ ساله و برش استانی در مدارس علمیه شد و گفت: این برنامه از یک منظر، به دو محور تقسیم می‌شود. برنامه‌های درون‌حوزوی و برون‌حوزوی که با مسائل اجتماعی سر و کار دارد.
وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی و برون‌حوزوی، باید از ظرفیت چند نهاد دیگر در کنار حوزه استفاده شود، خاطرنشان کرد: در عرصه نهاد دین و تبلیغ، حوزه جایگاه پایه دارد؛ اما نهادهای دیگری نیز، در این عرصه دارای وظیفه هستند که می‌توان از ظرفیت آنها به‌نحو احسن استفاده کرد.
آیت‌الله اعرافی، با اشاره به اینکه سیاست ما در دوره جدید، واسپاری وظایف و اختیارات به استان‌ها و مدارس است، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه‌ها توسعه خوبی داشته‌اند؛ اما کیفیت آن متناسب با زمان پیش نرفته و لذا ارتقای کیفیت و کادر‌سازی، از اهداف اصلی در دوره جدید حوزه علمیه است.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه، درس خارج آیت‌الله موسوی اصفهانی، جزء اولین‌های کشور بود و لذا باید در داخل استان، قدر این ظرفیت را بدانند، خاطرنشان کرد: در طرح‌های بزرگ تحولی، بر طرح امین تأکید داریم و باید موانع آن برطرف شود؛ این رسالت بزرگ ماست که پیام انقلاب اسلامی را به‌شکل درست به دانش‌آموزان در آموزش و پرورش منتقل کنیم.
آیت‌الله اعرافی، با تأکید بر اینکه کسی باید وارد طرح امین شود که توانایی برقراری ارتباط با دانش‌آموزان را داشته باشد، گفت: طرح امین باید جدی گرفته شود و از نظر کمی، کیفی و محتوایی برای ارتقای آن تلاش شود.
وی با بیان اینکه ارتباط و وحدت بین دانشگاه و حوزه، هرچه بیشتر از شعار خارج شود، بر جامعه اثر می‌گذارد، اظهار کرد: مراکز پژوهشی می‌توانند، قدرت اجتماعی و اثرگذاری را در جامعه بالا ببرند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، در ادامه با بیان اینکه ما به‌عنوان حوزه خودمان را مسئول می‌دانیم که هم مطالبه‌گر باشیم و هم پاسخگو، گفت: لازم است همه این مسائل مطرح شده را در قالب برنامه ۵ ساله بیاوریم؛ البته برای موفقیت در این عرصه، نیازمند همراهی و همکاری همه مجموعه‌ها هستیم.  

  بهترین راه‌حل برای مقابله با مشکلات فرهنگی توسعه حوزه‌های علمیه استآیت‌الله سید‌مصطفی موسوی اصفهانی نیز در این جلسه، با تأکید بر اهمیت توجه به حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: بهترین راه‌حل برای جلوگیری از مشکلات فرهنگی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، توسعه حوزه‌های علمیه از نظر کمی و کیفی است.
مدیر حوزه علمیه استان همدان، با اشاره به برگزاری دوره‌های تخصصی تفسیر، مشاوره، مهدویت، کلام جدید و قضاوت در همدان، یادآور شد: این دوره‌ها در استان همدان در حد توان تأسیس شده و با پشتیبانی‌های مرکز در حال فعالیت و پیشرفت است.
وی با تأکید بر اینکه مسئولان به حوزه باید حداکثر اهمیت را قائل باشند، گفت: نه در مقام حرف و شعار که در مقام اجرا باید شاهد این حمایت‌ها باشیم.

  شورای تبلیغ همدان در راستای رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب فعال استحجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی نیز در این جلسه با تقدیر از تلاش‌ها و اقدامات جهادی آیت‌الله اعرافی و تلاش‌های آیت‌الله موسوی اصفهانی، به وحدت و یکپارچگی موجود در استان همدان اشاره و خاطرنشان کرد: در عرصه تبلیغ به‌عنوان یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، در استان همدان، شورای تبلیغ فعال است و کارهای خوبی در این شورا انجام شده است.
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، به تشریح وضعیت فرهنگی استان پرداخت و گفت: با برخی از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی که گاهی در سطح ملی با آن روبه‌رو هستیم، در استان همدان نیز برخورد داریم؛ اما در این بین، متأسفانه در مسئله جمعیت، استان همدان، از استان‌های پیر محسوب می‌شود.
وی افزود: در بحث فرق و مذاهب، مؤسسه کلامی احیاء، با حضور طلاب و اساتید حوزه به‌صورت تخصصی در این عرصه فعالیت می‌کند و به موفقیت‌هایی هم دست یافته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی، با اشاره به حضور و فعالیت ۲۴ گروه جهادی در عرصه تبلیغی در استان همدان، خاطرنشان کرد: خاک همدان عالم‌پرور است و این ظرفیت عظیم فرهنگی در این استان وجود دارد که باید به‌نحو احسن برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
امام جمعه همدان، با بیان اینکه جلسات شورای حوزه استان در راستای مشکلات مدارس و دغدغه‌ اساتید و طلاب برگزار می‌شود، یادآور شد: باید در این بین، از همراهی‌های دولت نیز تقدیر کنیم؛ البته در بعضی از موارد، با نواقصی نیز روبه‌رو بودیم که باید در راستای رفع آن قدم برداریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه تعداد شهدای روحانی استان همدان، نسبت به جمعیت موجود آن آمار بالایی است، گفت: طلاب همدان به‌صورت تشکیلاتی وارد عرصه جهاد شدند و این نشان‌دهنده ایثارگری و تلاش روحانیت در عرصه دفاع از اسلام و کشور است.
یادآوری می‌شود، در جلسه شورای حوزه علمیه استان همدان که با حضور آیت‌الله اعرافی، استاندار همدان، جمعی از مدیران و ائمه جمعه استان همدان برگزار شد، احکام اعضای شورا توسط مدیر حوزه‌های علمیه کشور به آنها اعطا شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی رئیس شورای حوزه استان همدان، حجج‌اسلام مصباح، ارزنده، جوادی، فاضلیان و زارعی به‌عنوان اعضای شورا، احکام خود را از دستان آیت‌الله اعرافی دریافت کردند.