printlogo


printlogo


در سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی در ارومیه عنوان شد
طرح امت واحده اسلامی را از دیپلماسی نخبگانی به سطح دیپلماسی عمومی و مردمی برسانیم

به گزارش خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری در سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با عنوان «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک»، ضمن خیر مقدم به میهمانان و قدردانی از مسئولان آذربایجان غربی، اظهار کرد: سومین اجلاس منطقه‌ای در حالی برگزار می‌‌شود که ما دو کنفرانس قبلی را در استان‌های گلستان و کردستان پشت سر گذاشتیم تا بتوانیم، در خدمت میهمانان گسترده‌ای از استان‌ها باشیم که نمی‌توانستیم، پذیرای آنها در کنفرانس وحدت در تهران باشیم.
وی در ادامه، به تشریح طرح مفهومی امت واحده اسلامی در پنج لایه پرداخت و گفت: با محقق شدن مراحل این طرح، اتحادیه کشورهای اسلامی تأسیس خواهد شد.
شهریاری به موضوع کنفرانس جاری پرداخت و اظهار کرد: الآن زمان اقدام و برنامه عملیاتی برای دستیابی به طرح مفهومی امت واحده اسلامی است تا دیپلماسی نخبگانی را به سطح دیپلماسی مردمی و عمومی برسانیم و عموم مردم مطالبه‌کننده وحدت باشد.
وی گفت: ما نقائص و کاستی‌هایی در درون جامعه اسلامی داریم که دشمن از آن بهره‌برداری می‌‌کند و پروژه تفرقه خود را پیش می‌‌برد و از جمله این نقائص، افراط‌گرایی و تکفیر در بین مذاهب است و اختصاص به یک مذهب ندارد و باید جلوی آن را گرفت. این نقص در بدنه علمایی تولید می‌‌شود که باید تلاش کنیم، در چنین کنفرانس‌هایی، بطلان این نظریه را اثبات کنیم و بگوییم، ایمان به یگانگی خدا و محبت به اهل‌بیت(ع) برای مسلمان بودن کفایت می‌‌کند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مشکل دیگر، تعارض کشور-کشور بین مسلمانان هست و شاهد هستیم، برخی کشورهای اسلامی، داعیه‌دار رهبری جهان اسلام هستند. حال آنکه هدایت و راهبری کشورها توسط دولت‌ها صورت می‌‌گیرد و باید در این زمینه روشنگری کنیم.
وی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که مردم عموماً ملی‌گرا هستند؛ حال آنکه اسلام اجازه داده، به‌خاطر وطن قتال کنیم؛ اما با اینکه خلاف ارزش‌های دیگر، دست به ملی گرایی بزنیم و به کشور دیگری ظلم کنیم، مخالف است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اگر رقابت موجب تقویت کشورهای اسلامی شود، خوب است؛ اما رقابتی که موجب زدن یکدیگر شود، مذموم است‌.
وی به ارزش‌های اسلامی مشترک اشاره کرد و گفت: رقیب اصلی ما لیبرالسیم فردگرایی است که توسط آمریکا و اذنابش ترویج می‌‌شود و مفهوم آزادی را خلاف واقع و به‌طور افراطی رواج می‌دهند؛ حال آنکه اسلام، آزادی را در حد حدود الهی قبول دارد و باید با این تفکر لیبرالی مقابله کرد.

  برگزاری اجلاس منطقه‌ای، وحدت و صمیمیت مسلمانان را تعمیق می‌بخشدبر پایه همین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی هم، در سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی، با اشاره به اینکه آذربایجان غربی قرن‌هاست، محل زندگی ادیان و مذاهب مختلف است، اظهار کرد: خوشبختانه این اقوام، ادیان و مذاهب از سالیان دور با یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز و مثال‌زدنی دارند و مقدس‌ترین مکان زرتشتیان و قدیمی‌ترین کلیسای جهان یعنی قره‌کلیسا در این استان قرار دارد که این، نشانه برقراری زندگی مسالمت‌آمیز در این استان است.
وی در ادامه تصریح کرد: در شهر ارومیه طی یک مسیر، چند مسجد برای شیعیان و اهل‌سنت وجود دارد و یک سمت دیگر نیز، کلیسای ننه‌مریم برای مسیحیان است. این نشان می‌‌دهد که همه مردم این شهر، با یکدیگر به‌صورت برادر و خواهر و در صلح و آرامش زندگی می‌کنند.
امام جمعه ارومیه گفت: امام خمینی(قد) بارها بر وجوب برقراری وحدت و دوری از تفرقه تأکید کرده است؛ ایشان واژه«وجوب» را به کار برده و وحدت را تکلیف شرعی تمام مسلمانان دانسته است؛ اگر مسلمانان با هم بودند، تمام مشکلات اجتماعی و اقتصادی‌شان رفع می‌شد و هیچ مشکلی نداشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز، بر وجوب برقراری وحدت و دوری از تفرقه تأکید کرده‌اند. امام علی(ع) نیز فرموده‌اند: در زندگانی مؤمنانی که پیش از شما بوده‌اند، بیندیشید و ببینید که چگونه با یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند؛ همچنین زمانی که میان آنان اختلاف ایجاد شد و شعبه‌شعبه شدند، چه اتفاقی برای‌شان افتاد؛ در نهایت خداوند لباس عزت را از آنها گرفت؛ بنابراین باید سرنوشت و قصه آنها عبرتی برای ما باشد.
وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرموده‌اند شما بنگرید که پیامبرزادگان چگونه شدند و از آنها عبرت بگیرید که به‌خاطر اختلاف و تشدد، دشمنان بر آنها مسلط شدند و در نتیجه آنها در جایگاه پایینی نشستند.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی گفت: بی‌تردید برگزاری این کنفرانس تأثیر بسیاری میان جوامع اسلامی داشته و صمیمیت بین آنها را تعمیق بخشیده و گسترش می‌دهد.

  صدای وحدت باید در کشورهای اسلامی طنین‌انداز شودبر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز نماینده مردم آذربایجان ‌غربی در خبرگان رهبری نیز در این اجلاس، با اشاره به اینکه برگزاری این همایش منطقه‌ای در کنار برگزاری همایش اصلی در هفته وحدت، ابتکار خوبی است، اظهار کرد: باید موج و طنین وحدت در کشور و سایر کشورها برقرار باشد تا تأثیرات مثبت آن در امت اسلامی نمایان شود و در این راستا، باید امکان‌سنجی شود تا در سایر کشورها و قاره‌ها نیز، چنین اجلاسیه‌هایی به‌عنوان وحدت اسلامی برگزار شود.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کمونیسم، امپریالیسم و لیبرالیسم، جزء مکتب‌هایی بودند که در دنیا جایگاه و پایگاهی داشتند؛ اما پس از آن با نامه امام خمینی(قد) به گورباچف و فروپاشی نظام کمونیستی، سُست‌بنیان بودن آنها نمایان شد.
وی خاطرنشان کرد: مخاطبان تقریب و اندیشمندان اسلامی، اگر بتوانند هم‌فکری با کشورهای مسلمان داشته و یک مسئله را مطرح و راه حل خوب ارائه دهند تا مقدمات اجرایی شدن آن فراهم می‌شود و گام‌های مهمی به سوی آموزه‌های اسلامی برداریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز تصریح کرد: هم‌اکنون هوش مصنوعی دغدغه‌ای برای بشر شده و ممکن است، مشکلات و مخاطراتی را برای کشورهای اسلامی به وجود آورد؛ اما کشورهای اسلامی می‌توانند، دور هم جمع شده و راه‌حلی برای این مشکل ارائه دهند و همین خود، می‌تواند وحدت را در امت اسلامی ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه در امت اسلامی و غیراسلامی، مشکلات مشترک بسیاری وجود دارد، یادآور شد: در این راستا نیز باید امت اسلامی پیش‌قدم شده و راهکار ارائه دهند که می‌تواند به وحدت امت اسلامی کمک کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، تأکید کرد: اگر مشکلات کشورهای اسلامی احصاء و برای آن مسائل، راهکار مبتنی بر آموزه‌های دینی ارائه شود، وحدت بین امت اسلامی تقویت خواهد شد.

 برای ایجاد وحدت به قرآن، سنت و مراجع رجوع کنیمماموستا کریمی مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب هم، در این اجلاس، ضمن خیر مقدم به مهمانان داخلی و خارجی کنفرانس، بر ضرورت وحدت مسلمان تأکید کرد و گفت: رفتار، حرکات و استنتاجات علما باید مبتنی بر تبیین و تحقیق باشد تا جهالت و عداوت از بین برود. اگر باورها را اصلاح کنیم، اعمال ما درست می‌‌شود.
وی ادامه داد: ما باید به جوهر دین بپردازیم که در اصول آن مشترک هستیم؛ همه ما اهل محبت، دین، تحقیق و پژوهش هستیم. دین ما، دین تشخیص است که باید آن را علنی و همگانی کنیم.
ماموستا کریمی افزود: ما احتیاج به یک راهبرد جدید داریم که مصالح کل عالم اسلام را در نظر بگیرد و مبتنی بر مسائل روز باشد. باید یکصدا باشیم و یک عمل را از خود نشان دهیم؛ چراکه مشترکات زیادی داریم.
وی تأکید کرد: برای ایجاد وحدت باید به قرآن، سنت و مراجع رجوع کنیم و بذر اختلافات را بخشکانیم. در حقانیت خود متحد باشیم و در مقابل دشمن بایستیم.
مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب تصریح کرد: تقابل، عامل فنا و تفاوت راز بقاست. باید بر مشترکات تأکید کنیم و نقد و رفتار ما نباید به‌گونه‌ای باشد که موجب شادی دشمن شود.

  امامین انقلاب، بنیانگذار وحدت در عصر حاضر هستندمولوی اسحاق مدنی نیز در این اجلاس، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان اجلاس، اظهار کرد: اولین بنیان‌گذار وحدت، رسول گرامی اسلام(ص) بودند. ایشان وحدتی بین دو طایفه مدینه ایجاد کردند که سال‌ها از هم کشته داده بودند.
رئیس شورای‌عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، با ذکر خاطره‌ای از ارتباط خوب امام راحل(قد) با اهل سنت، ادامه داد: امام خمینی(قد) هم بنیان‌گذار وحدت در عصر ما بودند و اهمیت ویژه‌ای برای بحث وحدت قائل بودند تا جایی که در تمام جلساتی که خدمت ایشان می‌رسیدیم، حتی یک کلمه راجع به تفرقه نشنیدم. مقام معظم رهبری هم، همان مسیر امام خمینی(قد) را ادامه دادند.
مولوی اسحاق مدنی تصریح کرد: امروز تبلیغ وحدت در جمهوری اسلامی به همه مسلمانان رسیده است و هیچ مسلمانی نمی‌تواند، بهانه‌ای داشته باشد که چیزی از وحدت نشنیده است؛ صدای وحدت به گوش تمام دنیا رسیده و خیلی از مسلمانان متأثر شده و به وحدت روی آورده‌اند.
وی اظهار کرد: دشمنان اسلام به اختلافات دامن زده‌اند و تندروهایی را به جان امت انداخته‌اند و هر عمل در عرصه تحقق وحدت را می‌خواهند از بین ببرند؛ زیرا می‌دانند اگر این کار را نکنند، شیر خوابیده امت اسلام بیدار می‌شود. وی در ادامه به اهمیت مسئله حجاب پرداخت و گفت: این مسئله از اول اسلام بوده و هست و در قرآن هم، بارها بر آن تأکید شده و قابل انکار نیست.

  اسلام رقیب بلامنازع اندیشه غربی استهمچنین دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل‌سنت نیز در این اجلاس، با اشاره به سخنی از فردریش هگل که در رابطه با ایران بیان کرده است اظهار کرد: به نظر وی، تاریخ با ایرانیان آغاز شده؛ چون برای جهان آغازی قائل شدند و پرچم‌دار حق هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم لطفیان گفت: هم‌اکنون رقابتی بین مذهب و سکولاریسم ایجاد شده است و از سوی دیگر گرایش به معنویت در جهان فراوان بوده و بی‌تردید اگر شرح صدر وجود نداشته باشد، همبستگی بین امت اسلامی اتفاق نمی‌افتد.
وی با بیان اینکه بی‌تردید با همبستگی کشورهای اسلامی، نور علم و عقل و معنویت به وجود می‌آید، افزود: باید به ارزش‌های مشترک امت اسلامی پایبند بود؛ در این راستا وحدت، وفاداری، تعاون و رایزنی و مشورت، جزء ارزش‌های مشترک امت اسلامی هستند. وحدت به‌معنای رنگ الهی گرفتن بوده و جامعه اسلامی باید رنگ الهی به خود بگیرد؛ چون رنگ‌ها در پرتو رنگ الهی از بین رود.
دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل‌سنت با تأکید بر اینکه اگر امت اسلامی خواهان ماندگاری در صحنه تاریخ باشد، باید وارد وادی وفاداری و خیرخواهی شود، گفت: علاوه بر عقد اخوت و برادری، امامت و ولایت هم باید در امت اسلامی به وجود آید؛ چون به غیر از آن، امت اسلامی دچار مشکل می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین لطفیان با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی باید به استقلال برسد، تصریح کرد: انگلیسی‌ها برخی کشورهای دنیا مانند هندوستان را سال‌ها مورد مستعمره قرار دادند؛ بنابراین استقلال امت اسلامی به‌پهنای جهان اسلام اهمیت دارد و ما به دنبال تأثیرگذاری امت اسلامی هستیم. اسلام امروز برای رویارویی غرب انتخاب شده و هزار سال است که رقیب بلامنازع در برابر اندیشه غربی به‌شمار می‌رود.

  عاشورا چراغ هدایت استماموستا مامد کلشی‌نژاد، امام جمعه اهل‌سنت ارومیه نیز در این اجلاس، به موضوع فلسطین به‌عنوان محور وحدت اشاره کرد و گفت: وقتی در سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی علی‌رغم قدرت‌نمایی‌های خود از حزب‌الله و جبهه مقاومت شکست خورد، به فکر ایجاد تشتت و تفرقه بین کشورهای اسلامی افتاد و جنگ‌های نیابتی، تحت عنوان مبارزه با تروریسم راه‌اندازی کرد تا حضور خود را در منطقه مشروع جلوه دهد.
امام جمعه اهل‌سنت ارومیه ادامه داد: صهیونیست‌ها با وجود سردارانی چون شهید سلیمانی و اتحاد گروه‌های مقاومت نتوانستند، به جایی برسند و به این فکر افتادند که با ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای، جریان افراط را به‌گونه‌ای دیگر از جمله توهین به مقدسات و قرآن‌سوزی پیش ببرند؛ اما امروز ما خوشبختانه در حال عبور از یکی از گردنه‌های سخت هستیم.
ماموستا کلشی نژاد تصریح کرد: امروز مردم مسلمان جهان و ایران به تماشای عاشورا و کسانی ایستاده اند که چراغ هدایت هستند. غرب با قرآن‌سوزی به اقدامی توطئه‌آمیز علیه مسلمانان روی آورده که ان‌شاء‌الله شکست خواهد خورد.

  وحدت، مسلمانان را به یک بلوک قدرتمند سیاسی تبدیل می‌کندماموستا عبدالسلام امامی امام جمعه مهاباد هم در این اجلاس، ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این نشست، با قرائت اشعاری از اقبال لاهوری در رثای امام حسین(ع)، اظهار کرد: مسلمانان با حفظ اخوت و برادری در ابعاد مختلف قابلیت و ظرفیت تبدیل شدن به یک بلوک قدرتمند سیاسی در جهان را دارا هستند.
امام جمعه مهاباد افزود: امروز مسلمانان جمعیت کثیری از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. قرآن کریم همواره از مسلمانان می‌خواهد تا با همدلی و برادری کنار یکدیگر زندگی کنند تا بتوانند، دسیسه‌های شوم دشمنان را خنثی سازند.
وی تصریح کرد: مسلمانان می‌توانند، ضمن حفظ وحدت و تحمل مشکلات، به هدف اصلی یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی برسند؛ بنابراین هر آنچه باعث پیشرفت مسلمانان در جهان می‌شود، می‌طلبد تا مسلمانان به سمت و سوی آن توجه کنند. و سکوت در برابر توهین به مقدسات اسلامی و مسلمانان از هیچ کشور اسلامی پذیرفتنی نیست.

  راه عبور از بحران سوم جهانی، دوری مسلمانان از اختلافات و تنش‌هاستمحی‌الدین ییلدیریم هم در این اجلاس، اظهار کرد: علما و بزرگان ترکیه اهمیت فراوانی به برادری و برابری مسلمانان دارند؛ چراکه وحدت و اتحاد، راه سعادت بشری است.
عالم دینی ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای ترکیه، ایران، مصر و پاکستان هر کدام دروازه اروپا، آسیا و آفریقا هستند و اگر این چهار کشور در کنار هم نباشند، نمی‌توان با امپریالیزم مبارزه کرد و این در حالی است که دشمن به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی است.
وی تصریح کرد: با بیان اینکه مسلمانان باید بیدار باشند و اختلافات و تنش‌ها را کنار گذارند، ابراز کرد: امام خمینی(قد) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، پیشروی مسیر وحدت و اتحاد مسلمانان بوده؛ چراکه وحدت، مایه رحمت و جدایی، مایه ظلم و ستم است و به‌همین سبب از دولت و حکومت ایران تقدیر می‌کنیم.

  تفرقه امت اسلامی مقدمه نابودی استدکتر صباح برزنجی استاد الهیات از اقلیم کردستان عراق نیز در این اجلاس، گفت: بی‌تردید اگر امت اسلامی متفرق شده و بر اختلافات تکیه کنند، توسط دشمن نابود خواهند شد.
استاد الهیات از اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: متأسفانه امروز امت اسلامی بین خود دچار اختلافات داخلی بوده و با دشمنان خارجی درگیر هستند؛ بنابراین باید بیدار شده و علما و نخبگان نیز امت اسلامی را به تقریب مذاهب تشویق کنند.
برزنجی در ادامه بیان کرد: برگزاری چنین کنفرانس‌هایی، بسیار مطلوب و تأثیرگذار است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران نیز، مسائل وحدتی را به‌خوبی درک کرده است.
وی افزود: امت اسلامی باید همکاری‌های فکری، سیاسی، ورزشی، امنیتی، فرهنگی و فردی با یکدیگر داشته باشد تا اتحادیه کشورهای اسلامی شک بگیرد و بتوانند، از تفرقه و اختلاف دوری کنند.
بیانیه سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی
بخش‌هایی از متن بیانیه سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی به این شرح است:
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که نهادی فرهنگی و بین‌المللی است، در راستای ایجاد اخوت و وحدت اسلامی، به‌صورت مستمر با شخصیت‌های علمی، مذهبی و اندیشمندان و عالمان دینی جهان اسلام در ارتباط بوده و برگزاری همایش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، یکی از مؤثرترین و ارزشمندترین راه‌های ارتباطی با علمای جهان اسلام است.
این مجمع با افتخار سومین اجلاس بین‌المللی منطقه‌ای وحدت اسلامی را در استان آذربایجان غربی که مهد فرهنگ و تمدن ایرانی‌اسلامی و خاستگاه تعامل سازنده میان پیروان مذاهب اسلامی و سایر ادیان آسمانی و بستر تحقق وحدت امت اسلامی است، برگزار نموده و عالمان و اندیشمندان مذاهب اسلامی شرکت‌کننده در این اجلاس بین‌المللی، در جلسه اختتامیه، با تدوین بیانیه‌ای بر نکات ذیل تأکید نمودند:
۱. لزوم حفظ و استمرار تعامل سازنده میان پیروان مذاهب اسلامی به‌خصوص عالمان و اندیشمندان دینی؛
۲. تلاش در جهت تحقق وحدت اسلامی و احیای امت واحده اسلامی و حرکت به سوی شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و حیات عزت‌مندانه امت مسلمان؛
۳. توجه به جهاد تبیین به‌خصوص در زمینه افشای ماهیت گروه‌های تندروی تکفیری برای امت اسلامی؛
۴. تلاش همگانی برای تبیین معارف اصیل اسلامی و جلوگیری از اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی؛
۵. تأکید بر حمایت همه جانبه از جبهه مقاومت اسلامی در برابر تجاوز ظالمانه دشمنان اسلام؛
۶. توجه به آرمان مقدس آزادسازی سرزمین‌های اسلامی، خصوصاً فلسطین عزیز به‌عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام؛
۷. حاضران در این اجلاس بین‌المللی، یاد و خاطره طلایه‌داران و پرچمداران وحدت امت اسلامی به‌ویژه شهدا و عالمانی همچون حضرت امام خمینی(قد)، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی، شهید ماموستا سیدمحمد شیخ‌الاسلام، شهید رمضان البوطی، شهید ملااحمد احمدی، شهید ملارضا شیخ‌رشیدی، مرحوم ماموستا عبدالقادر بیضاوی، مرحوم ماموستا دکتر مصطفی محمودی و سردار سرافراز شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سایر طلایه‌داران تقریب را گرامی داشته و بر ادامه راه آن عزیزان عهد بستند؛
۸. شرکت‌کنندگان در این اجلاس، یاد و خاطره۱۲هزار شهید شیعه و اهل‌سنت و عالمان راحل متوفی از اهل‌سنت و شیعه در سالهای اخیر از این استان را گرامی داشتند؛
۹. دشمنان اسلام که ضربه‌های مهلکی از نیروهای مقاومت خورده و از پاسخ درمانده شده‌اند، جهت تغییر در مسیر امت اسلامی و ایجاد انحراف در خط مبارزات اصیل مستضعفان و جبهه مقاومت با هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم، می‌خواهند فرافکنی نموده و جهان اسلام را از اهداف و برنامه‌های اصلی خویش که مبارزه با جهان‌خواران و خصوصاً رژیم منحوس صهیونیستی است، باز دارند؛
شرکت‌کنندگان در این اجلاس بین‌المللی اهانت به قرآن کریم را نشانه درماندگی و استیصال دشمنان اسلام در برابر گروه‌های مقاومت و جبهه اسلام دانسته و ضمن تقبیح و محکوم نمودن اهانت به ساحت قرآن کریم در برخی از کشورهای اروپایی، واکنش جدی، مؤثر و بازدارنده سازمان کنفرانس اسلامی و سایر مجامع قانونی بین‌المللی را در برابر این اعمال شوم خواستار شدند؛
۱۰. استان آذربایجان غربی از دیر بازمهد دانش، معارف دینی و بستر تحقق تقریب و وحدت امت اسلامی بوده و هست و در این میان، شخصیت‌هایی در این خطه مقاومت و غیرت، ظهور و بروز داشته‌اند که از سرآمدان و طلایه‌داران این عرصه‌ها محسوب می‌‌گردند و آنان از جمله شخصیت‌های ارزشمندی هستند که نقش برجسته‌ای در نشر معارف دینی و اعتلای معنویت در خطه آذربایجان از خود بر جای نهاده‌اند که از آن میان، می‌‌توان به محقق و مؤلف گران‌سنگ و استاد علم و اخلاق، حضرت آیت‌الله حاج سید علی‌اکبر قرشی دامت برکاته و نیز به مرحوم ماموستا عبدالقادر بیضاوی و همچنین مرحوم ماموستا دکتر مصطفی محمودی به‌عنوان خادمان بااخلاص نظام جمهوری اسلامی و طلایه‌داران نشر فرهنگ تقریب در استان آذربایجان غربی اشاره نمود. مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و شرکت‌کنندگان در سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی، مقام این بزرگواران را پاس داشته و از خدمات ارزشمند آنان در طول دوران گذشته تجلیل و تقدیر می‌‌نماید؛
۱۱. شرکت‌کنندگان از حمایت و پشتیبانی‌های همه‌جانبه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده معزز ولی‌فقیه، جناب آقای محمدصادق معتمدیان استاندار محترم و پرتلاش و همه مسئولان فرهنگی و اجرایی استان آذربایجان غربی که در جهت باشکوه برگزار شدن این کنفرانس بین‌المللی، خالصانه و مجدانه اقدامات ارزشمندی را به انجام رساندند، سپاس و تقدیر نمودند؛
۱۲. حاضران در اجلاس، از تلاش‌های وافر و چشم‌گیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل محترم مجمع که در راستای اتحاد امت اسلامی و تقریب پیروان مذاهب اسلامی اقدامات شایسته‌ای را به انجام رسانده‌اند، سپاس و تقدیر می‌نمایند.
گفتنی است، مراد سویدان عالم دینی اهل ترکیه، جلال الکبیسری از علمای دینی عراق و دکتر عمل سونتر پژوهشگر ترکیه‌ای، در این اجلاس، به ارائه نظر در مورد راهکارها و تقویت اتحاد برای پیشرفت و ترقی جهان اسلام پرداختند.