printlogo


printlogo


در دومین همایش «فقیه کارگزار» ویژه بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مشکینی مطرح شد
نیروهای انقلابی پای منبر آیت‌الله مشکینی تربیت شدند
دومین همایش «فقیه کارگزار» ویژه‌برنامه بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مشکینی(ره)، از علمای نهضت امام خمینی(قد) و کارگزاران نظام اسلامی، با سخنرانی آیت‌الله سیفی مازندرانی و استاد رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۸مرداد در مؤسسه «معهد الاجتهاد الفعال» در قم برگزار شد.


  مدعیان اجتهاد و تحریف قرآن
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیفی مازندرانی در این همایش، ایشان را از فقهای بزرگ مکتب اهل‌بیت(ع) دانست و گفت: تعابیر پربار و پرمغز رهبر معظم انقلاب در خصوص شخصیت آیت‌الله مشکینی(ره) ایشان را به بهترین نحو توصیف کرده است.
این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به تعبیر «فقیه مجاهد و پارسا» در پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در خصوص درگذشت آیت‌الله مشکینی، اظهار کرد: در آیات قرآن آمده است که با منطق قرآن، با کفار و مشرکین «جهاد کبیر» داشته باشیم؛ آیت‌الله مشکینی در خطبه‌های نماز جمعه قم به‌طور مکرر از قرآن و عبارات کتاب الهی استفاده می‌کرد.
آیت‌الله سیفی مازندرانی، با اشاره به درس اخلاق آیت‌الله مشکینی(ره) در مسجد اعظم، بیان کرد: تکیه به آیات قرآن در کلمات آیت‌الله مشکینی برای من درس‌آموز بود و این‌گونه تسلط بر آیات قرآن، از آن‌مرحوم فقیهی منحصر به فرد ساخت بود.
وی جهاد اصغر را مبارزه با طاغوت دانست و گفت: آیت‌الله مشکینی(ره) در زندان‌های طاغوت متحمل حبس شدند و در میدان جهاد علیه رژیم ستمشاهی پیش‌قدم بودند؛ رسول اکرم(ص) خطاب به رزمندگانی که از جنگی سخت فاتحانه برگشته بودند، جهاد آنها را جهاد اصغر معرفی و جهاد با نفس را نیز به‌عنوان جهاد اکبر تعریف کرد.
این استاد حوزه علمیه، مبارزه با نفس را مبارزه با دشمنی نامرئی توصیف و اظهار کرد: انسان باید تمام عمر خود را با نفسی که نمی‌بیند، جهاد کند؛ آیت‌الله مشکینی در عرصه جهاد اکبر نیز، خوش درخشید که نیاز به توضیح ندارد.
وی آیت‌الله مشکینی(ره) را «اسوه اخلاق و عمل» معرفی کرد و گفت: آیت‌الله مشکینی از مجاهدان و پیشگامان نهضت امام خمینی(قد) و از انقلابی‌های باتقوا بود؛ انقلابی‌های زیادی را دیدم؛ اما کمتر دیدم کسی با روحیه انقلابی، تقوا را در خود حفظ کند.
آیت‌الله سیفی مازندرانی، آیت‌الله مشکینی را صاحب اخلاص دانست و اظهار کرد: رفتار و عمل آن مرحوم بیش از بیانش دعوت به رستگاری و عمل خیر می‌کرد؛ سخنانش طلاب را پرورش می‌داد و به‌تعبیر دیگر نفسش برحق بود. وقتی تعبیر عالم ربانی به‌کار برده می‌شود، به دو معنای تخلق به اخلاق الهی و یا معنای پرورش دادن به کردار و سخن است که هر دو ویژگی در مرحوم آیت‌الله مشکینی بود.
وی با اشاره به اینکه ائمه و روات آنها در حال مبارزه با طاغوت بوده و زندگی مخفیانه‌ای داشتند، اظهار کرد: گاهی ائمه(ع) از راویان خود بدگویی می‌کردند تا جان آنها را حفظ کنند؛ زیرا در زمان خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس به مبارزه می‌پرداختند و عوامل خلیفه برخورد می‌کردند.
آیت‌الله سیفی مازندرانی ادامه داد: پیش از انقلاب که مسجد جامع کرمان به آتش کشیده شده بود، به مازندران رفتم و به فردی به‌نام آیت‌الله روحانی که نمایندگی امام خمینی(قد) را در آن منطقه داشت، مسئله را توضیح دادم و با تلاش وی، علما و روحانیون منطقه جمع شدند؛ اما فردی که خود را شاگرد آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد) معرفی می‌کرد، مرا دعوا کرد که چرا چند وقت یکبار از قم به مازندران می‌آیم و با اجتماعات، جوانان را به کشتن می‌دهم؛ بعدها مشخص شد این آخوند ساواکی بوده است و از این‌رو مبارز بودن به هیچ‌وجه آسان نبود.
این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به اظهار نظر برخی افراد در خصوص اجبار مردم به احکام و یا تفسیر متفاوت از احکام الهی، تصریح کرد: قرآن مجید صریحاً از جلباب صحبت می‌کند و اینها عقائدی است که باید توسط فقیه بیان شود؛ آیت‌الله مشکینی(ره) چنین فردی بود که با تکیه بر آیات، حرف درست را بیان می‌کرد و راه صحیح را به کارگزاران جمهوری اسلامی نشان می‌داد.
وی با اشاره به اهمیت احیای علوم اهل‌بیت(ع) در کلام ائمه معصومین(ع) تصریح کرد: اگر آیت‌الله مشکینی(ره) و افرادی مانند ایشان نبودند، هیچ‌گاه معلوم نبود که انقلاب به این نحو صحیح شکل بگیرد؛ این افراد مانند زراره و محمدبن مسلم بودند که ارزش‌های ناب اسلامی را با استناد به آیات و روایات بیان می‌کردند. در روایات آمده: علما حافظان دین هستند و این افراد نان به‌نرخ روز نمی‌خورند و سیاسی‌کاری نمی‌کنند.
آیت‌الله سیفی مازندرانی، با بیان اینکه روات عصر معصومین(ع) بسیار محترم بودند و امام معصوم(ع) برای برخی از آنان گریه کرده است، اظهار کرد: فقهای زمانه ما نیز مانند روات ائمه(ع) گرد امام راحل(قد) جمع شدند و اولین حکومتی در تاریخ شیعه امامیه که عنان حکومت به دست فقیه جامع الشرایط افتاده است، در زمان ماست که باید از آن حفاظت کنیم.
وی با بیان اینکه در اغتشاشات خیابانی اخیر، عده‌ای عمامه‌به‌سر در صف مقابل با نیروی انتظامی واقع شدند و از اجبار نیروی انتظامی به حجاب انتقاد کردند، خاطرنشان کرد: این افراد که ادعای رساله دارند، قرآن را تحریف می‌کنند. احکام زیادی از ضروریات دین ماست؛ مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر بر حاکم شرع اسلامی واجب است و در خصوص این امر، اجماعی بسیار محکم وجود دارد.
این استاد حوزه علمیه قم در پایان، با اشاره به ویژگی‌های کارگزار تراز، خاطرنشان کرد: افرادی باید باشند که در مقام نوشتن عهدنامه با کشورهای دیگر قافیه را نبازند تا آن عهدنامه آلت دست استکبار قرار بگیرد که از آن علیه نظام اسلامی سوء استفاده کنند؛ کسانی در صدر مصادر قرار بگیرند که حقوق نجومی نگیرند.

  نیروهای انقلابی پای منبر آیت‌الله مشکینی تربیت شدندبر اساس این گزارش، استاد رشاد هم  در این همایش، با اشاره به شخصیت علمی، اخلاقی و عرفانی آیت‌الله مشکینی(ره)، گفت: حوزه با روحیه روحانیت در بین مردم شناخته می‌شود؛ اما متأسفانه اسیر شئوناتی شده‌ایم که با روحانی بودن در تعارض بوده و ما را جسمانی کرده است؛ درحالی‌که شخصیتی همچون آیت‌الله مشکینی(ره) با آن وزانت علمی، همواره روحانی ماند و امروز خلأ حضور این شخصیت عظیم را درک می‌کنیم.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه خلأ حضور آیت‌الله مشکینی به‌دلیل وزانت علمی و فعالیت‌های سیاسی او نیست؛ چراکه دیگرانی جای او همان کارها را انجام می‌دهند، ابراز کرد: اگرچه آیت‌الله مشکینی(ره) از نظر علمی نیز بی‌نظیر بودند؛ اما علم ایشان در پرتو معنویت و اخلاق ایشان کمتر دیده می‌شد و خلأ ایشان نیز، از منظر معونیت و اخلاق بی‌مثال‌شان می‌باشد که از ایشان اوتاد ساخته بود.
این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان خاطره‌ای از طراحی حوزه آزاد تهران در سال 1365، اظهار کرد: در آن سال 700 طلبه از زن و مرد داشتیم که در یک جلسه درس و اخلاق که توسط آیت‌الله مشکینی برگزار شد، پس از جلسه طلاب چنان آتش معنویت‌شان برانگیخته شده بود که تا مدت‌ها در روحیه و رفتار آنان دیده می‌شد.
وی افزود: آیت‌الله مشکینی نعمتی برای حوزه بود که مع‌الأسف جای‌شان خالی شده است و باید دعا کنیم، در نسل حاضر افرادی رشد کنند و آیت‌الله مشکینی(ره) را الگوی خودشان قرار دهند.
استاد رشاد، با بیان اینکه نیروهای انقلابی از پای منبر آیت‌الله مشکینی(ره) تربیت شدند، اذعان کرد: آیت‌الله مشکینی چنان در اخلاق و عرفان اسلامی ذوب شده بود که با تمام شرایط، حاضر به قبول مرجعیت و دادن رساله نشد و این سیره و منش علمایی، درسی برای تمام حوزویان است.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، با بیان اینکه حوزه باید آیت‌الله مشکینی‌ها تربیت کند، یادآور شد: آیت‌الله مشکینی از سمت‌ها و عناوین بسیاری گذشتند و این‌گونه ماندگار شدند؛ بیش از جهت علمی، از نبود چنین اوتاد روحانی متأثر هستیم.

  آیت‌الله مشکینی مطیع محض امام راحل و رهبر انقلاب بود
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر اجاق‌نژاد نماینده مقام معظم رهبری در جمهوری آذربایجان و از دوستان دیرینه آیت‌الله مشکینی(ره) نیز در این همایش، اظهار کرد: آیت‌الله مشکینی مطیع امام راحل(قد) بود و برای نهضت بسیار زحمت کشید؛ آن‌مرحوم تسلیم محض امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بود.
وی با اشاره به حضور آیت‌الله مشکینی(ره) در سنگر امامت جمعه قم، گفت: برای تأمین امنیت، سه بنز در اختیار آیت‌الله مشکینی بود تا به نماز جمعه برود و نماز را اقامه کند؛ اما آن‌مرحوم از این امکانات و رویه بسیار اذیت بود؛ از این‌رو سه هفته نماز جمعه نرفت؛ امام خمینی(قد) ایشان را خواسته بود تا در خصوص عدم حضور در نماز جمعه سؤال کند و آن‌مرحوم به حضرت امام پاسخ داده بود که با این سه بنز احساس می‌کنم، پهلوی شده‌ام و اصلاً خوشایند نیست که امام دستور داده بود، در هر صورت نماز را اقامه کند؛ من تعبیر کردم که آیت‌الله مشکینی(ره) برای ادای تکلیف در بنز می‌نشیند و حقیقتاً با اکراه فراوان با آن ماشین تردد می‌کرد.
نماینده ولی‌فقیه در جمهوری آذربایجان در ادامه، با اشاره به اینکه آیت‌الله مشکینی(ره) ارادتی ویژه به حضرت امام خمینی(قد) داشت، افزود: آیت‌الله مشکینی اظهار داشته بود که دست امام را می‌بوسد و با جملات کوتاه صحبت می‌کند که وقت امام را نگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد با بیان ارادت آیت‌الله مشکینی به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تصریح کرد: پیش از انقلاب آیت‌الله مشکینی آزاد و از کاشمر به مشهد رفته و طی آن سفر با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کرده بود؛ آن مرحوم پس از دیدن درس و صحبت با ایشان گفته بود: اگر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای بخواهد، با زمان مسابقه بدهد، 100 سال جلوتر است و این جمله مربوط به سال 55 است.
وی با تأکید بر اینکه آیت‌الله مشکینی(ره) همان‌طور که در مقابل امام تسلیم بود، در مقابل رهبر معظم انقلاب نیز تسلیم بود، اظهار کرد: ایشان در مبنای فقهی خود اعتقاد داشت، در زمان حاکم بودن ولی‌فقیه هیچ‌کس حق اخذ وجوهات ندارد و بقیه افراد غیر از ولی‌فقیه باید به درس بپردازند و بیان می‌داشت، نمی‌شود که ولی‌فقیه جنگ کند و بقیه پول بگیرند؛ این عالم گران‌قدر که وجوهات را اخذ می‌کرد، از امام اجازه گرفته بود و همچنین از رهبری معظم نیز، اجازه اخذ وجوهات را گرفت.
نماینده ولی‌فقیه در جمهوری آذربایجان در پایان، با اشاره به آخرین ملاقات خود با مرحوم آیت‌الله مشکینی(ره) در بیمارستان، خاطرنشان کرد: نماز عشاء را در تخت خواند و پس از آن دکترها آمدند که سرم بزنند، متوجه شد که می‌تواند، نماز را ایستاده بخواند که نماز خود را اعاده کرد؛ آیت‌الله ری‌شهری از او پرسید: دنیا را چگونه می‌بینی که با تبسم مختصر پاسخ داد و گفت: «انسان از دنیا می‌رود و سختی‌هایی را متحمل می‌شود؛ اما خیلی وقت است که امام خمینی، شهید مطهری(ره) و شهید بهشتی(ره) را ندیدم و انتظار دیدن آنها را دارم. »