printlogo


printlogo


آیت‌الله سعیدی
اگر روی یک «معروف یا منکر» تمرکز کنیم، به انحراف مبتلا می‌شویم
تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: در مسئله امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر، اگر روی یک معروف و یا منکر تمرکز کنیم و معروف‌ها و منکرهای دیگر را فراموش کنیم، به انحراف مبتلا خواهیم شد؛ زیرا همه واجبات و مستحبات از مصادیق معروف و همه محرمات و مکروهات از مصادیق منکر هستند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا، آیت‌الله سعیدی، ۱۷مرداد در نشست شورای زکات استان قم که در سالن محراب حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: تکرار کلمه زکات در کنار نماز در آیات قرآن کریم، علاوه بر اینکه می‌گوید: زکات هم مانند نماز از واجبات است، به این هم دلالت دارد که خداوند علاوه بر معنویت، بر معیشت و گره‌گشایی از مسائل اقتصادی مردم هم اهتمام دارد.
وی با بیان اینکه جامعه اسلامی و دینی، باید از نظر اقتصادی هم توانمند باشد، افزود: اینکه مصارف زکات را به چه کسانی بدهند و چگونه مصرف شود، نکات درس‌آموز زیادی دارد و ابعاد مختلفی از نیازهای جامعه از جمله نیازهای فرهنگی و متمایل کردن قلوب برخی از اقشار به اسلام را در نظر گرفته است.
امام جمعه قم، با بیان اینکه باید یک نگاه فراگیر و گسترده نسبت به مصرف زکات داشت و زکات را در همه موارد مصرف آن هزینه کرد، گفت: اگر در مصرف زکات روی برخی مصادیق زیاد تمرکز کنیم و برخی از مصارف زکات را به‌کلی کنار بگذاریم، به‌تدریج به انحراف و حتی بدعت مبتلا خواهیم شد.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) اظهار کرد: در مسئله امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر هم، اگر روی یک معروف و یا منکر تمرکز کنیم و معروف‌ها و منکرهای دیگر را فراموش کنیم، به انحراف مبتلا خواهیم شد؛ زیرا همه واجبات و مستحبات، از مصادیق معروف و همه محرمات و مکروهات، از مصادیق منکر هستند و نباید طوری رفتار کنیم که تا اسم امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر به میان بیاید، ذهن‌ها به سمت یک معروف و منکر کشیده شود.
وی تضعیف نظام را از منکرات بزرگ دانست و افزود: متأسفانه در جامعه امروز معروف و منکر مصداق خاصی پیدا کرده که نوعی انحراف است و باید اصلاح شود.
آیت‌الله سعیدی، دلیل انحراف از مصادیق متعدد یک واجب را، ورود افراد غیرمتخصص به این امور عنوان کرد و گفت: مثلاً در مصرف زکات فطره، تهیه گندم و دادن عین آن به فقرا ملاک است و اگر گفته‌اند: جایز است پول گندم را به فقرا بدهید، به‌خاطر این است که فقیر از آن پول، گندم و یا نان تهیه کند؛ ولی برخی افراد غیرمتخصص که به‌گمان خود می‌خواهند، کار بهتری را انجام دهند، این پول را از مسیر درستی که شرع تعیین کرده است، خارج می‌کنند و این، نوعی انحراف است.