printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 762


  دانمارک□ اهانت به قرآن کریم اینبار در دانمارک:
تسنیم: گروه افراطی و ضد اسلام‌ Danske Patrioter در دانمارک، مقابل سفارت عراق در کپنهاگ، در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید. وزارت خارجه دانمارک نیز، ضمن محکوم کردن اهانت به ساحت قرآن کریم در کپنهاگ، اعلام کرد: سوزاندن متون مقدس و سایر نماد‌های دینی اقدامی شرم‌آور است که به دین دیگران بی‌احترامی می‌کند.

  عراق□ کاردار عراق، سوئد را ترک کرد:
تسنیم: به‌دنبال تکرار اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، کاردار عراق در سوئد، به‌عنوان عالی‌ترین مقام سفارت، 31تیر، این کشور را ترک کرد. این اقدام بنا به دستور نخست‌وزیر عراق و در اعتراض به اهانت به قرآن کریم انجام گرفته است.

  رژیم صهیونیستی□ موساد در پس حوادث سوئد ایستاده است:
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان: اقدام عراق مهمترین اقدام رسمی در بین کشورها بود و کاردار خود را از سوئد فراخواند. در صورتی که سوئد به این رویکرد خود ادامه دهد، در شرع اسلامی به‌عنوان کشوری محارب اسلام و مسلمین دسته‌بندی خواهد شد. ارزیابی‌‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، موساد در پس حوادث سوئد ایستاده است.

قطع همکاری ۱۰ هزار نظامی ذخیره با ارتش اسرائیل:
درحالی که قرار است، لایحه اصلاحات قضایی تا دوشنبه به تصویب کنست برسد، ۱۰ هزار نیروی ذخیره ارتش رژیم اسرائیل، از تعلیق همکاری خود خبر داده و در نامه-ای، خواستار توقف «اقدامات دیکتاتورمأبانه» دولت نتانیاهو شدند. این سطح از نافرمانی در میان نظامیان اسرائیلی بی‌سابقه است و رژیم صهیونسیتی را در آستانه بحران جدیدی قرار داده است.

طرح جنجالی نتانیاهو تصویب شد:
منابع عبری گزارش دادند: قانون اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو با ۶۴ رأی مثبت از سوی نمایندگان کنست به‌طور نهایی تصویب شد. در زمان برگزاری رأی‌گیری، نمایندگان مخالف از صحن کنست خارج شدند و تنها نمایندگان ائتلاف حاکمیتی نتانیاهو در این جلسه حضور داشتند.

  آمریکا عضویت اوکراین در ناتو جنون محض است: ت
رامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا: اینکه گفته می‌شود، آمریکا هم‌اکنون به‌سادگی در حال بررسی پیوستن اوکراین به ناتو هست، جنون محض است. دولت «بایدن» آمریکا را به جنگ جهانی سوم می‌کشاند. دولت آمریکا صلاحیت ندارد و نباید خطر شروع جنگ با روسیه یا چین را به جان بخرد.

تیم ملی فوتبال زنان سرود ملی آمریکا را نخواندند:
در مسابقات جام جهانی فوتبال زنان که در نیوزیلند برگزار شد، اعضای تیم ملی فوتبال زنان آمریکا، در دیدار با تیم ملی زنان ویتنام، سرود ملی این کشور را نخواندند.

اولین واکنش سازمان ملل به هتک حرمت قرآن:
مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: قطعنامه مجمع به اتفاق آرا صادر و خواستار توسعه گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و مقابله با گفتمان تنفرآمیز شده است.

طرح استیضاح رئیسجمهور آمریکا کلید خورد:
مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۹ رأی موافق جمهوری‌خواهان در مقابل ۲۰۸ رأی مخالف دموکرات‌ها، طرح استیضاح جو بایدن را به‌دلیل فساد مالی و اخلاقی خانواده وی به کمیته قضایی و امنیت داخلی منتقل کردند.

وجوه مسدودی ایران در عراق به عمان منتقل میشود:
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: می‌توانم علاقه‌مندی و تمایل عمان برای دریافت بخشی از بدهی‌های ایران از سوی عراق را تأیید کنم و ما انتظار داریم، این انتقال انجام شود. از این پول تنها در اهداف غیرتحریمی و بشردوستانه می‌شود استفاده کرد و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تأیید شود.

فایل صوتی محرمانه رابرت مالی درباره احیای برجام:
روزنامه انگلیسی‌زبان ایرانی تهران‌تایمز، با انتشار فایل صوتی محرمانه‌ای از نماینده ویژه تعلیق‌شده آمریکا در امور ایران، افشا کرده: «ایالات متحده به دنبال احیای برجام و سپس استفاده از این توافق، به‌عنوان نقطه شروع برای اعمال فشار بیشتر بر ایران است».

  روسیه توافق غلات، برای مقاصد بشردوستانه اجرا نمیشد: پوتین رئیس‌جمهور روسیه: توافق غلات، به‌طرز بی‌شرمانه‌ای، با فروش دوباره غلات صادراتی اوکراین، برای مقاصد بشردوستانه اجرا نمی‌شد و صرفاً به‌منظور ثروتمند کردن آمریکا و اروپا استفاده می‌شد. هیچ‌کدام از بندهای توافق غلات در زمینه صادرات کودهای شیمیایی و غلات روسیه به بازارهای جهانی محقق نشده و دیگر ادامه آن هیچ فایده‌ای ندارد؛ زیرا نتوانست برای مقاصد بشردوستانه به‌کار برود.

  فرانسه ماکرون به نشست گروه بریکس دعوت نشد:
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به‌رغم تمایل، از آفریقای جنوبی دعوت‌نامه‌ای برای حضور در نشست ماه آتی گروه بریکس دریافت نکرده است. وزیر امور خارجه فرانسه تأیید کرده بود که ماکرون از رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی درخواست کرده است تا به وی فرصت شرکت در نشست گروه بریکس در ژوهانسبورگ را بدهد.

  امارات آزادی و بازگشت ۲۱ زندانی ایرانی از امارات به کشور:
پیرو سفر امیرعبداللهیان به امارات و موافقت حکام و رئیس امارات، افزون بر ۱۵ زندانی ایرانی که چند هفته پیش مشمول عفو شده و آزاد شده بودند، تعداد ۲۱ نفر دیگر از اتباع ایرانی زندانی در امارت رأس‌الخیمه نیز عفو شدند که به‌زودی پس از طی مراحل اداری، به میهن باز خواهند گشت.

  عربستان درآمد ۱۵۰ میلیارد دلاری عربستان از حج ۱۴۰۲:
​​​​​​​
تسنیم: درآمد عربستان از محل حج، میانگین سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود، این رقم تا سال ۲۰۳۲ میلادی به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد.