printlogo


printlogo


خبار کوتاه ایران - شماره 762


  دارایی بانکهای ایران ۲.۵ برابر نقدینگی کشور شد:
بر اساس آمار بانک مرکزی، دارایی بانک‌های ایران در سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۳۵۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۵ هزار و ۳۹۳ هزار میلیارد تومان رسید که حدود ۲.۵ برابر نقدینگی کل کشور است. نقدینگی کشور در پایان سال قبل، ۶۳۳۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. دارایی بانک‌های ایران در پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱هزار هزار میلیارد تومان بوده که طی یک سال ۳۹.۵ درصد معادل ۴۳۵۶ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از دو سوم نقدینگی رشد داشته است.

  خرید تسلیحات با رعایت تمامی جوانب انجام میشود:
سخنگوی وزارت دفاع: جمهوری اسلامی ایران، در بخش‌های هوایی، موشکی، پهپادی، الکترونیک، راداری و رزم زمینی، جزء کشورهای صاحب فناوری است که در بومی‌سازی دارای توانمندی‌های راهبردی است. نیازمندی‌های دفاعی در وهله اول از طریق امکانات داخلی تهیه می‌شود و در صورت نیاز به خرید تسلیحات و تجهیزات، این اقدام با برنامه‌ریزی و رعایت تمامی جوانب و نکات قانونی و شرایط حقوقی و بین‌المللی در دستور کار قرار می‌گیرد.

  بهبود نرخ بیکاری در ۱۷ استان:
در حالی نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۰.۲ درصدی به ۹ درصد رسید که بررسی نرخ بیکاری در استان‌های کشور حاکی است، نرخ بیکاری در ۲۳ استان کشور تک‌رقمی است. طی سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری در ۱۷ استان کشور نزولی شده، در خوزستان ثابت مانده و در ۱۳ استان هم افزایش داشته است.
  قرص سقط جنین مانند استامینوفن در دسترس است:
محسن ذاکریان، رئیس مرکز نفس (نجات فرزندان سقط): امروزه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط جنایی در کشور صورت می‌گیرد. قرص سقط جنین باید حتماً در بیمارستان‌ استعمال شود تا اگر مشکلی برای مادر پیش بیاید، بتوانند مادر را احیا کنند؛ ولی این قرص امروزه مثل قرص استامینوفن و حتی بیشتر از آن در دسترس است.

  ۳۰ هزار حساب بانکی مرتبط با قمار مسدود شد:
منتظری دادستان کل کشور، با بیان اینکه سامانه برخط بین پلیس تخصصی جهت دریافت احکام و دستورات قضایی مرتبط با قماربازی آنلاین راه‌اندازی شده است، گفت: بیش از ۳۰ هزار حساب بانکی مرتبط با قمار و شرط‌بندی کشف و مسدودسازی شده است.

  کار هست، کارگر نیست!
دبیر کانون صنفی کارگران: شرایط بازار کار به‌ویژه در حوزه صنعت و کارخانه‌ها به‌گونه‌ای شده که کار هست؛ اما کارگر نیست. به‌دلایلی مانند سطح حقوق، نیروی کار تمایلی به کار کردن ندارد. بارها از سوی کارفرما درخواست نیرو داده‌اند؛ اما نیروی کار قبول نمی‌کند. نیروی کار فعال این روزها ترجیح می‌دهد، به سمت مشاغل نوین مانند مشاغل مجازی و اینترنتی برود؛ نه حوزه صنعت.

  گوشتهای وارداتی ۵ بار آزمایش میشود:
امین اسدی، سخنگوی سازمان دامپزشکی: واردات گوشت منجمد یا گرم به کشور، بر اساس پروتکل‌هایی که داریم، همراه با بازرسی‌های شرعی و بهداشتی انجام می‌شود؛ نظارت بهداشتی و شرعی در کشور مبدأ که در حین ذبح، ۳ مرحله ویزیت داریم: مرحله چهارم، بعد از ورود به مرز‌های ایران در اداره‌کل قرنطینه و امنیت زیستی و پنجم در میادین عرضه توسط ناظرین بهداشتی.

  گشت مرزی پهپادهای ایران و عراق در ایام اربعین:
سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا: در ایام اربعین به‌صورت مشترک با عراق، به‌وسیله جایروپلن، پهپاد و هلی‌شات در مرزها گشت می‌زنیم تا هم از ورود و خروج غیرمجاز جلوگیری شود و هم، امنیت مرزهای دو کشور حفظ شود. همچنین گیت‌های بیشتری در مرزهای ایران ایجاد شده است تا معطلی زائران در مرز برای خروج از کشور و البته بعد از مأموریت اربعین برای ورود به کشور به حداقل برسد.

  چک برگشتی ۶۰ درصد کم شد:
تسنیم: تعداد چک برگشتی در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به ۳ سال پیش ۶۰ درصد کاهش داشته و ارزش چک برگشتی هم، ۵۰ درصد افت داشته است. این در حالی است که استفاده از چک در طی این ۳ سال، بیش از ۴۰ درصد رشد داشته و از ۶.۱ میلیون فقره در فروردین ۹۹ به ۸.۶ میلیون فقره در اسفند ۱۴۰۱ رسید.

  ذخایر اورانیوم قابل مقایسه با گذشته نیست:
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: امروز ذخایر اورانیوم کشور، قابل مقایسه با گذشته نیست و هدف تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای با جدیت دنبال خواهد شد.

  مسمومیت دستهجمعی تیم کشتی جوانان در اردن:
بیشتر اعضای تیم ملی جوانان کشورمان از کشتی‌گیران گرفته تا کادر فنی، در حین برگزاری مسابقات جوانان جهان در اردن دچار مسمومیت و علائمی چون: سردرد، اسهال و استفراغ شدند که به‌شدت منجر به تحلیل بدنی کشتی‌گیران روی تشک شد. برخی از ورزشکاران تیم‌های دیگر که در هتل ایران حضور داشتند، نیز با این علائم به پزشک مراجعه کرده‌اند.

  مرزهای خسروی و تمرچین ۲۴ ساعته میشوند:
سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین: در سال گذشته مرز خسروی و تمرچین ۲۴ ساعته نبود و به‌دلیل مسائل امنیتی از ۶ عصر تا ۶ صبح محدودیت تردد وجود داشت؛ اما امسال این مرزها ۲۴ ساعته می‌شود.

  موشک کروز «ابومهدی» قاتل ناوشکنهای متخاصم:
موشک کروز ابومهدی قاتل ناوشکن‌های متخاصم مثل ناوهای ناوگان پنجم آمریکا خواهد بود. برای انهدام این ناوها در خلیج فارس موشک کروز ابومهدی می‌تواند از حوالی تهران شلیک شود. بهره‌مندی موشک از فناوری هوش مصنوعی و تغییر جهت حمله به هدف، توانایی فرمانده برای انتخاب هدف جدید در مسیر حرکت موشک و قابلیت حمله به یک هدف با چند موشک از جهات مختلف و شلیک آن از عمق کشور به سمت اهداف دریایی، از قابلیت‌های موشک ابومهدی ذکر شده است.

  فروش بلیت چارتری از ۱۰ مرداد ممنوع است:
​​​​​​​جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری: فروش بلیت چارتری در کلیه مسیرها توسط سایت‌های فروش بلیت، از ۱۰ مرداد به‌صورت رسمی ممنوع خواهد شد.