printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در بیانیه و نامه‌هایی خواستار شد
تحریم کشورهای هتاک از سوی کشورهای اسلامی
آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور با صدور بیانیه‌ای، اهانت مجدد به قرآن کریم در سوئد را که با حمایت پلیس این کشور انجام شد، محکوم کرد. وی همچنین در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، ضمن تقدیر از مواضع وی و وزارت امور خارجه در پی محکومیت اهانت به قرآن کریم، خواستار پیگیری تصویب قانونی بین‌المللی در برخورد قاطع در صورت تکرار این جسارت شد. آیت‌الله اعرافی همچنین با ارسال نامه‌ای به نخست‌وزیر عراق، خواستار تحریم کالاهای کشورهای هتاک و بازنگری در روابط با آنها از سوی این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در بیانیه وی آمده است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم / انا لله و انا الیه راجعون
در ادامه اهانت‌های زنجیره‌ای هدفمند به قرآن کریم و مقدس‌ترین کتاب الهی، هتک مجدد به این کتاب نجات‌بخش بشریت با مجوز دولت هتاک سوئد، مایه خشم مقدس و سراسری مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان و جمهوری اسلامی ایران و حوزه‌های علمیه گشت. ضمن ابراز محکومیت شدید این اقدام ضداسلامی و آزادی، حوزه‌های علمیه و حوزه علمیه قم موحدان، مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان را به اعلام موضع قاطع و روشن فرا می‌خواند و از مردم شریف ایران و سوگواران سالار‌شهیدان(ع) برای ابراز انزجار و حضور در مراسم اعتراض سراسری پس از نماز جمعه ۳۰تیرماه دعوت به‌عمل می‌آورد.
از دولت‌های جهان و دولت‌ها و مجامع علمی و مردمی عالم اسلام و جمهوری اسلامی ایران، برخورد قاطع و متناسب با اقدام سخیف دستگاه حاکمه سوئد انتظار می‌رود.
دولت سوئد بداند، اکنون از منفورترین دولت‌ها در میان مسلمانان و جهان اسلام است و همه عالم اسلام از آن متنفر و بر اصلاح مواضع و جبران این اقدام بی‌شرمانه اصرار دارند. از مجامع بین‌المللی و سازمان ملل انتظار می‌رود، برنامه‌ای اساسی برای حل این مشکل مهم جهانی بیندیشند. امید است، مسئولان محترم جمهوری اسلامی ایران، تدابیر لازم را اندیشیده، اقدامات جدی و سریع در این زمینه به عمل آورند.
قرآن کریم چشمه زلال معارف الهی و راهبر بشر به سعادت ابدی و لبریز از حکمت‌های آسمانی و مورد احترام و عشق میلیاردها انسان در طول تاریخ بوده است و هر تعرضی به آستان باشکوه آن به هر بهانه‌ای، سخیف، سست و محکوم و جنایتی افراطی و برانگیزاننده نفرت و ناامنی است و همگان در این زمینه مسؤلیت دارند.
علی‌رضا اعرافی / ۲ محرم الحرام ۱۴۴۵/ ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲

  متن نامه آیتالله اعرافی به حجتالاسلام والمسلمین رئیسی نیز به این شرح است:
جناب آیت‌الله رئیسی (دام عزه العالی)
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
با احترام و عرض تسلیت ایام سوگواری سرور شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، با توجه به تکرار وقیحانه زمینه‌سازی، حمایت و همراهی دولت سوئد با اهانت به قرآن کریم از سوی فرد هتاک عراقی ـ سوئدی، ضمن تقدیر از مواضع جناب‌عالی، دولت محترم و وزارت محترم امور خارجه و نیز تقدیر از مواضع ارزشمند دولت عراق و بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های غیرت‌مندانه شخصیت‌ها و عالمان مسلمان دنیای اسلام، پیشنهاد می‌شود، دستور فرمایید در محورهای ذیل اقدامات مقتضی به‌عمل آید:
- پیگیری از همه کشورهای اسلامی، برای تحریم کشورهای هتاک و بازنگری در روابط با آنها در صورت تکرار اهانت به قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص)؛
- پیگیری مطالبه هماهنگ همه کشورها از مجامع بین‌المللی، مبنی بر برخورد جدی با کشور سوئد و کشورهای مشابه؛
- اهتمام و پیگیری تنظیم و تصویب طرح یا قانونی بین‌المللی از سوی مجامع بین‌المللی و دولت‌های اسلامی برای جلوگیری از موارد مشابه؛
- اهتمام به شکل‌گیری گفتمان مشترک الهی و توحیدی بر اساس آموزه‌های اسلام و ادیان الهی.
بدیهی است، حوزه‌های علمیه آماده هرگونه همکاری و همراهی مناسب در این محورها می‌باشد.
دوام توفیقات جناب‌عالی را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
با سپاس

  نامه به نخستوزیر عراق برای بازنگری در روابط با کشورهای هتاک
​​​​​​​
همچنین در پی هتک حرمت قرآن کریم در روزهای اخیر، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، با ارسال نامه‌ای به محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، ضمن قدردانی از موضع وی، خواستار استمرار پیگیری‌ها شده و همراهی همه دولت‌مردان، شخصیت‌ها و عالمان دنیای اسلام را مطالبه کرد.
وی در این نامه تصریح کرد: تحریم کالاهای کشورهای هتاک و بازنگری در روابط با آنها، اقدام هماهنگ و قاطع همه کشورها برای برخورد جدی با کشور سوئد و کشورهای مشابه، اهتمام به تنظیم و تصویب طرح یا قانونی بین‌المللی از سوی مجامع بین‌الملی و دولت‌های اسلامی برای جلوگیری از موارد مشابه و اهتمام به شکل‌گیری گفتمان مشترک الهی و توحیدی بر اساس آموزه‌های اسلام و ادیان الهی، باید از جمله اولویت‌های همه دولت‌ها، مجامع علمی دینی و ملت‌های مسلمان باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه، نوشت: جایگاه برجسته کشور عزیز و برادر، عراق و حوزه علمیه نجف اشرف در این میان، جایگاهی فاخر و تعیین‌کننده و الهام‌بخش خواهد بود.