printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران - شماره 761
اخبار کوتاه ایران


  مذاکره ایران با کشورهای عضو اکو برای صادرات  محصولات فضایی: دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران: در حاشیه اجلاس وزرای ارتباطات اکو که به‌میزبانی وزیر ارتباطات ایران برگزار شد، با حضور رئیس سازمان فضایی ایران، مذاکرات خوبی در زمینه همکاری‌های فضایی انجام شد.
  افتتاح سد چمشیر بهعنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا: خبرگزاری تسنیم: سد چمشیر به‌‌عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا 26 تیر با حضور رئیس جمهور افتتاح و به بهره‌برداری رسید. این سد با ارتفاع 151 متر و مخزن 2.3  میلیارد متر مکعبی در 25 کیلومتری شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و پنجمین سد بزرگ کشور است.
  ساخت سامانه شبیهساز جنگ الکترونیک برای هواپیماهای مختلف: امیر واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: سامانه شبیه‌ساز جنگ الکترونیک برای هواپیماهای مختلف اعم از هواپیماهای اف۴، سوخو۲۴ و سایر جنگنده‌ها در دانشگاه هوایی شهید ستاری ساخته و تحویل پایگاه‌ها شده است.
  صدور گذرنامه زیارتی در ایام محرم با یک هشتم قیمت: سردار منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا: اعتبار گذرنامه زیارتی ۵ ساله است و صرفاً برای سفر به عتبات عالیات در محرم و صفر است. هزینه صدور گذرنامه زیارتی حدود ۵۰ هزار تومان می‌باشد و حدود ۳ تا ۵ روز کاری به دست متقاضیان خواهد رسید.
  آغاز عملیات اجرایی ذخیرهسازی میدان گازی مختار: اوجی، وزیر نفت: میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره‌شده، پس از ۱۱ سال انتظار در دولت‌سیزدهم اجرایی شد.
  فاز ۱۱ پارس جنوبی ‌‌بهزودی به بهرهبرداری میرسد: اوجی، وزیر نفت: امسال ۶۸ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش به بهره‌برداری می‌رسد. با راه‌اندازی این پروژه‌ها، میزان تولید نفت به ۱۳۰ هزار بشکه و گاز ۴۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد. فاز ۱۱ پارس جنوبی که صفر تا ۱۰۰ آن در دولت سیزدهم انجام شده، ‌به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
  خرید گندم از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت: سیدسعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران: خرید تضمینی گندم از کشاورزان کشور، از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد و این مبلغ، بابت خرید ۶ میلیون و ۸۷۸ هزار تن گندم، به گندم‌کاران پرداخت می‌شود. خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته در همین مدت، از رشدی بیش از ۲۵ درصد برخوردار است.
  کاهش رشد نقدینگی در اسفند ۱۴۰۱ به ۳۱.۱ درصد: بانک مرکزی: حجم نقدینگی در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به ۶ هزار و ۳۳۷ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مقطع مشابه سال قبل از آن، ۷.۹ واحد درصد کاهش داشت.
  دانش هستهای به کتابهای درسی میآید: اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: کارهای عملی و اجرایی در سازمان انرژی اتمی در دستور کار داریم که دانش و فناوری هسته‌ای و نقش آن در زندگی مردم، در کتاب‌های درسی از مقطع دبستان به بالا بیاید تا بچه‌ها با این علم بیشتر و اصولی‌تر آشنا شوند.
  تزریق ۱۰۰ هزار میلیارد به نهضت ملی مسکن:  محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن: روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تزریق ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق ملی مسکن سرعت می‌گیرد. در انتظار واریز ۵۹ هزار میلیارد تومان تکلیف بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به حساب صندوق هستیم.
 دزدی و قاچاق از خط لولههای گاز پرفشار: مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس: قاچاقچی‌ها با ابزارهای بسیار پیشرفته‌ای که در اختیار دارند، خط لوله‌های پرفشار گاز را در حین گازرسانی سوراخ می‌کنند و به یک لوله جدید متصل می‌کنند.
  طرح هوشمند حجاب بدون بازگشت است: سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور: همکاران ما در فراجا مقتدرانه و هوشمندانه موضوع عفاف و حجاب را که خواست مردم، تکلیف شرعی و وظیفه قانونی بود، دنبال کردند که جای تقدیر دارد. همه بدانند این مأموریت خیرخواهانه است و آن را بی‌بازگشت می‌دانیم.
  قطع ۶ هزار اصله درخت برای ساخت جاده شیراز - بوشهر: در حالی سال گذشته محور برگشت شیراز  بوشهر در محدوده دشت ارژن، تنگ بوالحیات به‌عنوان محور ترانزیتی به بهره‌برداری رسید که به‌گفته فعالان محیط زیست و مسئولان محیط زیست استان در این پروژه، این اساس مجوز‌های زیست محیطی صادرشده، بنا بود، تنها ۶۰۰ درخت قطع شود؛ ولی در نهایت ۶ هزار درخت قطع شد.
  افزایش ۵۵ درصدی کمکهای مردمی به کمیته امداد: سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(قد): کمک‌های مردمی به کمیته امداد در سال جاری، ۵۵ درصد افزایش داشته است‌.۱۰ هزار مرکز نیکوکاری در سطح کشور فعالیت می‌کنند. سال گذشته ۸۵۰۰ میلیارد تومان کمک مردمی در این مراکز جمع‌آوری و در اختیار نیازمندان قرار گرفت.
 ذخیره آب سدهای ایران ۲۰ درصد زیاد شد: در ۲۹۶ روز ابتدایی سال آبی جاری، در مجموع ۳۶ میلیارد و ۵۳۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به سال آبی گذشته، رشدی ۲۸ درصدی داشته است. میزان ذخایر آبی سدها، بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب است که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۲۰ درصدی است.
​​​​​​​   تجارت ایران رکورد ۴۰ ساله را زد: علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: در سال گذشته، ۱۱۲ میلیارد دلار تجارت خارجی در دولت سیزدهم رقم خورده که این میزان، در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. این میزان صادرات بدون احتساب فروش نفت است. در واقع صادرات در دولت سیزدهم، بیشتر از واردات بوده است. کشور در زمان استقرار دولت سیزدهم معطل غرب نماند و مبادلات تجاری خود را با برخی کشور‌های منطقه تا پنج برابر افزایش داد.