حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی، ۱۹تیر در دومین روز از سلسلهنشستهای راویان مکتب حسینی ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم که بههمت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن همایشهای غدیر برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب جامعه کنونی ایران را درگیر یک نوع جنگ پیچیده و همهجانه میدانند که این جنگ، بهتعبیر ایشان «جنگ تبلیغاتی» بوده که تنها علاج آن، جهاد تبیین میباشد. و پیشقراولان و سرمداران جهاد تبیین مبلغان دینی هستند.
وی مناسک و محافل مذهبی و همچنین عمل به دستورات اسلام را عامل وحدت در کشور برشمرد و گفت: اینکه گفته میشود، عمل به تمامی دستورات الهی و برگزاری محافل دینی، باعث تفرقه در کشور میشود، حرف ناصحیحی بوده و این موارد نهتنها ایجاد تفرقه نمیکند؛ بلکه عامل وحدت در کشور میباشد.
حجتالاسلام والمسلمین قمی، در ادامه بر ضرورت موضوع مخاطبشناسی در امر تبلیغ اشاره کرد و افزود: مخاطبشناسی در امر تبلیغ، یکی از عوامل موفقیت در عرصه تبلیغ میباشد. تمام هجمههای دشمن در ایام اخیر این بوده که در قالب ایجاد شایعه و دروغ، به مسئولان کشور القا کند که مردم دیگر پای کار انقلاب و اسلام نخواهند بود؛ اما با توجه و شناخت از مردم عزیز کشور ایران اسلامی درمییابیم که عموم افراد جامعه همچنان پایبند به آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران میباشند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، ناامید کردن افراد جامعه را مهمترین اقدام دشمن در جنگ ترکیبی پیشرو دانست و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، ایجاد و تقویت امید در جامعه را، اصلیترین راه حل در مواجهه با اقدامات دشمن در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کردهاند.
حجتالاسلام والمسلمین قمی گفت: یک مبلغ موفق کسی است که جریان تبلیغ را توسعه و تعمیق دهد؛ بدینمعنا که امر تبلیغ منحصر در قشر روحانیت نباشد؛ بلکه مدیریت تبلیغ در دست مبلّغ بوده و از ظرفیت و نیروهای مردمی برای فعالیتهای تبلیغی خود استفاده کند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان اظهار کرد: محصولات بسیاری در راستای نشر معارف دینی و فرهنگی تولید شده است؛ اما این محصولات در جریان تبلیغ قرار نگرفته و عموم مردم از آن خبر ندارند.
دشمن میخواهد روحانیت را در برابر افراد تأثیرگذار جامعه قرار داده و دو قطبی کاذب ایجاد کند
معاون اول قوه قضائیه نیز، 20تیر در سومین جلسه از این سلسله نشستها، به ارکان موفقیت در عرصه تبلیغ اشاره کرد و گفت: در عرصه تبلیغ توجه به سه رکن «افزایش معلومات»، «اخلاص» و «استفاده از روشهای مناسب»، از ضروریات عرصه تبلیغ بوده و میتواند، نقش بسزایی در موفقیت مبلغ داشته باشد.
حجتالاسلام مصدق بیان کرد: ایام تبلیغ ماه محرم سال جاری، با توجه به اتفاقات رخداده در یک سال اخیر و هجمههای بسیار دشمن در انحراف افکار عمومی که بهدلیل ضعف و کمبودهای اقتصادی و نارساییهای اجتماعی رخ داده است، بهطور قطع متفاوتتر از سالهای گذشته خواهد بود و ضروری است که مبلغان آمادگی جامع و کامل برای جواب دادن به انواع شبهات و سؤالات مخاطبان را داشته باشند.
وی ادامه داد: فعالیتهای شبانهروزی دشمن در جهت تخریب وجهه روحانیت، بیانگر تأثیر حضور این قشر بر جامعه دارد و دشمن از این تأثیرگذاری، بهشدت هراسان میباشد؛ البته باید مبلغان توجه نمایند که هرچقدر تأثیرگذاری زیاد باشد، بههمان نسبت مسئولیتها نیز سنگینتر خواهد شد و باید توجه داشت، دشمن در صدد این است که قشر روحانیت را در برابر افراد تأثیرگذار در جامعه قرار داده و دو قطبی کاذب به وجود آورد.
معاون اول قوه قضائیه، به بیان معیارهای صحیح در سخنرانیهای تبلیغی پرداخت و اظهار کرد: از جمله مواردی که میتواند در سخنرانی مبلغان در ایام تبلیغی ماه محرم کمک شایانی داشته باشد، بیان دستاوردها و پیشرفتهای کشور در نظام جمهوری اسلامی و مقایسه آن، با پیشرفتها در رژیم پهلوی است.
عضو شورای پژوهش پژوهشکده حقوق و قانون بیان کرد: مبلغان در سخنرانی خود توجه کنند، نیاز نیست که بیجهت از فلان وزیر یا فلان مسئول حمایت نمایند. آنچه که مورد حمایت قشر روحانیت است، مسئولانی هستند که برای خدمت به مردم از هیچ فعالیتی دریغ نمیکنند.
گزارش: سیدامیر سجادی