printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران

  تجارت خارجی ایران ۲۶.۵ میلیارد دلار شد:گمرک: ارزش تجارت خارجی ایران در بهار امسال به ۲۶.۵ میلیارد دلار رسید. در این مدت ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به‌استثنای نفت خام، نفت کوره ، نفت سفید و تجارت چمدانی، از کشور صادر و ۱۴ میلیارد دلار کالا وارد کشور شد. صادرات غیر نفتی به‌لحاظ وزن و ارزش، به‌ترتیب ۲۴/۴۲ درصد افزایش و ۸/۸۴ درصد کاهش داشت. واردات هم، به‌لحاظ وزن و ارزش به ترتیب یک درصد و ۵/۷۹ درصد افزایش یافته است..

  بیمه رایگان ۱۲ میلیون ایرانی در ۵ دهک درآمدی: وزیر بهداشت: با اضافه شدن دو دهک ۴ و ۵ به جمعیت بیمه‌شدگان رایگان کشور، از این پس ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این دهک‌ها، بیمه سلامت رایگان خواهند شد. جزئیات این طرح از طریق پیامک به افراد تحت پوشش بیمه ارائه خواهد شد.

  تردد ۷ میلیون موتورسوار بدون گواهینامه: هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور کشور: امروزه بیش از ۷ میلیون راکب موتورسیکلت در کشور ‌بدون گواهینامه تردد می‌کنند. ‌آن‌چه امروزه مایه نگرانی ماست، ‌تصادفات رانندگی است. هر هم‌وطنی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهد، ۸.۳ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود که همه‌ساله حدود ۱۱ درصد بودجه کشور، به خسارت‌های ناشی از تصادفات اختصاص می‌یابد.

  ناوگروه ۹۰ ارتش پس از ۸۴ روز دریانوردی به کشور بازگشت: تسنیم: آیین استقبال از کارکنان ناوگروه ۹۰ نیروی دریایی ارتش که پس از ۸۴ روز دریانوردی به کشور بازگشتند، با حضور معاون هماهنگ‌کننده این نیرو در بندرعباس برگزار شد.

  پهلوگیری ناو موشک‌انداز روسیه در بندر انزلی: یک فروند ناو موشک‌انداز کشور روسیه با عنوان ماخاچ کالا (ماهاچ قله) با حضور در منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش در بندر شماره ۱۳ اداره بندر و کشتیرانی استان گیلان، واقع در بندرانزلی پهلو گرفت. هدف از این سفر، اجرای مصوبات کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، مذاکرات ستادی نیروهای دریایی، توسعه دیپلماسی دریایی و... است.

  هواپیمای ترابری سیمرغ وارد مدار خدمت‌رسانی شد: وزیر راه و شهرسازی: در روزهای گذشته اولین پرواز موفق هواپیمای سیمرغ، انجام و به مدار خدمت‌رسانی اضافه شد. در این زمینه، به نقطه قابل قبولی رسیده‌ایم و توافق شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اولین هواپیمای مسافری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها، به شبکه حمل و نقل مسافری کشور اضافه شود.

  دادگاه بین‌المللی منافقین به‌زودی برگزار می‌شود: منتظری دادستان کل کشور: ۷۰۰ کیفرخواست علیه منافقین همراه با لیستی از اسامی تروریست‌های این سازمان در دستگاه قضایی تشکیل و به دادگاه فرستاده شد و به‌زودی دادگاه بین‌المللی برای مجازات این جانیان برگزار خواهد شد.

  قوه‌ قضائیه اموال تمام نمایندگان مجلس را ثبت کرد: «سنگدوینی» نماینده گلستان در مجلس شورای اسلامی: با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس، از دو هفته گذشته بازرس قوه ‌قضائیه در مجلس مستقر شد تا اموال و دارایی‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی را ثبت کند. نماینده‌ها موظف شدند تا به‌صورت شفاف دارایی‌های خود را اعلام کنند.

  حذف شرط فرم (ج) سبز برای وام مسکن فرزند سوم: بانک مرکزی: طبق قانون بودجه امسال مقرر شده بود، به متقاضیانی که فرزند سوم یا بیشتر آنها از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد متولد می‌شود، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه، خرید یا ساخت مسکن تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شود. شرط پرداخت این وام، سبز بودن فرم (ج) متقاضی بود؛ اما با توجه به اینکه روح حاکم بر قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، بر فرزندآوری تشویق و تأکید دارد؛ لذا بانک مرکزی این بند را حذف و برای اجرا به پنج بانک عامل مسکن، صادرات ایران، ملت، تجارت و پست بانک ابلاغ کرد.

  تولید غلات کشور ۲۲ درصد رشد کرد: بر اساس آمارها، میزان تولید غلات شامل گندم، جو، برنج سفید و ذرت دانه‌ای، در سال زراعی «۱۴۰۰-۱۳۹۹» ۱۵.۷ میلیون تن بود؛ اما در سال زراعی «۱۴۰۲-۱۴۰۱» به ۲۱ میلیون تن افزایش یافته است.

  درآمد نفتی ایران به ۱۹ میلیارد دلار رسید: اداره اطلاعات انرژی آمریکا، از افزایش ۱۷ میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد: ایران در ۵ ماهه نخست ۲۰۲۳ نیز، ۱۹ میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کرده است.

  دستور رئیس‌جمهور برای اختصاص ۳۲۰ سامانه خورشیدی قابل حمل به عشایر: در جریان سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان کرمان، ضمن افتتاح پروژه‌های توسعه و اصلاح شبکه‌های برق‌رسانی روستایی، طرح‌های بهسازی شبکه‌های برق و طرح‌های تبدیل سیم به کابل خودنگهدار و غیره در شمال و جنوب استان کرمان به‌صورت برخط، توزیع بیش از ۳۲۰ سامانه قابل حمل خورشیدی بین عشایر کوچ‌روی استان کرمان صورت گرفت.

  واحد گازی نیروگاه فولاد بوتیای کرمان افتتاح شد: همزمان با سفر رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به استان کرمان، واحد گازی نیروگاه سیکل‌ ترکیبی فولادی بوتیا به ظرفیت ۳۱۲ مگاوات افتتاح شد. نیروگاه سیکل ‌ترکیبی فولاد بوتیای کرمان، با برخورداری از یک واحد گازی ۳۱۲ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۳۸ مگاواتی در حال ساخت است که براساس قرارداد منعقد ‌شده، قرار است، ۱۵۰ مگاوات از ظرفیت تولیدی بخش گاز این نیروگاه در روزهای اوج مصرف پیک برق تابستان امسال به شبکه برق سراسری کشور تزریق شود.

  رکورد تحویل گاز به نیروگاه‌های کشور شکست: مدیرعامل شرکت ملی گاز: طی روزهای اخیر، تحویل ۳۰۹ میلیون مترمکعب گاز در روز را به نیروگاه‌ها ثبت کرده‌ایم که این مقدار رکورد جدیدی در ارسال گاز به نیروگاه‌هاست. بیش از ۹۰ درصد تولید برق کشور در ساعات پیک، به نیروگاه‌های حرارتی وابسته است که با گاز طبیعی کار می‌کنند. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، میانگین گاز تحویلی روسیه به کل اروپا در سال ۲۰۲۱، روزانه حدود ۳۰۸ میلیون مترمکعب در روز بوده است.

 ۱۰ کیلومتر شهربازی در جشن عید غدیر: دبیر ستاد جشن ده کیلومتری عید غدیر: بیش از دو هزار دستگاه بازی در قالب یک شهربازی ده کیلومتری از مسیر میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی به‌صورت ادامه‌دار و منسجم تدارک دیده شده است. این اتفاق نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا بی‌نظیر است و حتی در بزرگ‌ترین جشن‌های دنیا چنین تدارکی دیده نشده است.