printlogo


printlogo


واکنش  مراجع عظام تقلید، جامعه مدرسین و نهادهای حوزوی به هتک حرمت قرآن کریم در کشور سوئد
 اهانت به قرآن، هتک انسانیت، اخلاق و فضیلت
در پی هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در سرزمین‌های اشغالی و سوئد، آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، بشیر نجفی، دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیات حسینی بوشهری امام جمعه قم، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، جامع الازهر مصر، حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة الزهرا(س)، سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور، با صدور  بیانیه‌ها و پیام‌های جداگانه و یا سخنرانی، ضمن محکوم کردن و ابراز انزجار از این عمل شنیع، خواستار برائت از عاملان آن و اتخاذ یک موضع جدی و یکپارچه اسلامی در قبال آن شدند.

   آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی
 بسم‌الله الرحمن الرحیم
و ننزّل من‌القرآن ما هو شفاءٌ و رحمةٌ لّلمؤمنین ولا یزید الظّالمین إلّا خسارًا
بار دیگر کردارِ زشتِ توهین به مقدسات مسلمانان با سوزاندن قرآن کریم در یکی از کشورهای اروپایی تکرار گردید و همچون گذشته با نام آزادی بیان و با مجوز رسمی دولتی که در قلمرو آن مسلمانان زندگی می‌کنند به وقوع پیوست.
نتیجه چنین نمایش ننگینی، اطمینان به دوگانگی معیارهای کشورهای غربی در دفاع از آزادی و احترام به مقدسات همنوعان و دروغ‌گویی آنان در رعایت حقوق مسلمانان است که چگونه حقوق نزدیک به دو میلیارد مسلمان توسط تعدادی اندک و با حمایت دولتی کوچک پایمال می‌شود و مدعیان آن دم برنمی‌آورند؟!
مسلماً با چنین کارهای سخیف و زشتی نه‌تنها آسیبی به ساحت مقدس قرآن کریم و دین نورانی اسلام وارد نمی‌شود، که بر ابراز ارادت مسلمانان به این کتاب آسمانی افزوده، اتحاد آنان را در مقابل دشمنان اسلام، پایدارتر و منسجم‌تر می‌سازد و قلوب انسان‌های پاک و پی‌جوی حقیقت را به آشنایی با اسلام متوجه می‌نماید.
همین هراس، از رشد و گسترش اسلام در میان جوامع انسانی است که این بیچارگان را به چنین کارهایی واداشته است.
اینجانب ضمن محکومیت این جنایت، از بزرگان همه ادیان و مذاهب و نهادهای بین‌المللی خواستارم تا این حرکت را محکوم کرده و برای جلوگیری از تکرار چنین اعمالی تلاش جدی نمایند و از مسئولین کشورهایی که فضای اینگونه جسارت‌ها را مهیا می‌کنند، می‌خواهم با احترام به حقوق مسلمانان و همه ادیان و التزام به قوانین انسانی، عاملان این کردار زشت را مؤاخذه نمایند والا طولی نخواهد کشید که دود این اعمال در چشم خود آن‌ها خواهد رفت و در آن هنگام دیگر فرصتی برای چاره‌جویی نخواهد بود.

   آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار عده‌ای از فضلای حوزه علمیه قم، ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم، گفتند: امروز دنیای استکبار بیش از هر زمان دیگری مشغول اسلام‌ستیزی است و به‌گمان خود با اهانت به مقدسات، می‌تواند به مقصود خود دست بیابد و در این بین، سازمان‌های مدعی آزادی و حقوق بشری، با سکوت خود فضا را برای این جریان فراهم‌ می‌کنند. سران کشورهای اسلامی و مردم مسلمان به هر نحو ممکن باید انزجار خود را نسبت به اهانت به قرآن کریم اعلام بدارند.

   آیت‌الله‌العظمی بشیر نجفی
ما عمل ننگین یکی از عصیانگران ملعون را که جسارت به کتاب آسمانی خداست، به شدت محکوم می‌کنیم و آنچه خشم ما را برمی انگیزد، اجازه دادن به چنین اعمالی است که دلیلی بر غضب خداوند بر شما و کسانی است که چنین کردند.
مایه تأسف است که چند روز پیش سفیر کشور شما در عراق را به حضور پذیرفتیم و خواسته‌های ما از شما احترام به ادیان و مقدسات بود.
همانطور که شما را از نزول غضب الهی هشدار می‌دهیم، باید به آنچه از جانب خداوند (عز و جل) آمده است، احترام بگذارید و مراقب احساسات نزدیک به یک میلیارد و نیم مسلمان نسبت به مقدساتشان باشید.
ما از دولت سوئد می‌خواهیم:
اول: اینکه دولت قبل از اینکه یک فقیه مسلمان اعلام کند کشور شما پناهگاه و لانه دشمنان اسلام و مسلمین است از تمامی امت اسلامی عذرخواهی کند.
ثانیاً: فرد هتاک را که تا کنون سلب تابعیت نشده است به دستگاه عدالت در کشور خود تحویل دهد.
این هشدار و انذار است و آن که انذار شد معذور شد.

  دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی
جناب آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل محترم سازمان ملل متحد!
با سلام و احترام و قدردانی؛
رسانه‌ها گزارش دادند که شخصی در سوئد با هدف توهین به دین اسلام، به یک نسخه از قرآن کریم متعرض شده و تعدادی از اوراق آن را سوزانده است.
این رفتار ناپسند در سال‌های اخیر، بار‌ها در کشورهای مختلف رخ داده است؛ اما قابل توجه است که این‌بار با مجوز رسمی از پلیس سوئد و با ادعای احترام به آزادی بیان صورت گرفته است!
با این حال، مسلم است که احترام به آزادی بیان، مجوز چنین اقدام شرم‌آور را که نشان‌دهنده حمله آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و منجر به ایجاد فضایی مساعد برای گسترش افکار افراطی و اعمال نادرست می‌شود، توجیه نمی‌کند.
مرجعیت عالی دینی، ضمن محکوم نمودن و نکوهش آنچه رخ داده است، از سازمان ملل متحد می‌خواهند که گام‌های موثری برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه بردارد و کشورها را به بازنگری در قوانینی که وقوع آنها را مجاز می‌داند، وادار کند و خواستار ایجاد ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان مختلف و رویکردهای فکری مبتنی بر توجه به حقوق و احترام متقابل برای همه هستند.

   جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی هتک حرمت قرآن کریم در سرزمین‌های اشغالی و سوئد بیانیه‌های جداگانه‌ای صادر کرد که در ادامه به هر دو آنها اشاره می‌شود.
هتک حرمت قرآن کریم در سرزمین‌های اشغالی
بسم‌الله الرحمن الرحیم
[لا یأتیه الباطل من بین یدیه ولا من خلفه تنزیل من حکیم حمید] (فصلت، ۴۲)
اقدام انزجار‌برانگیز صهیونیست‌های کودک‌کش در هتک حرمت قرآن مجید و اهانت به مقدسات اسلامی، بار دیگر اوج فساد و خباثت این شیاطین را آشکار کرد.
سکوت در برابر این جرثومه‌ها جایز نیست و امت اسلامی و آزادگان جهان، باید به این مفسده‌انگیزی‌ها پاسخی کوبنده بدهند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با محکوم کردن اقدام جنایت‌کارانه صهیونیست‌های ظالم اعلام می‌دارد:
قدسیت و نورانیت قرآن کریم با این جهالت‌ها فرو نخواهد نشست و همچنان تلألؤ پرفروغ آن، چشم خفاشان هتاک را کور خواهد کرد.
آینده به اسلام و قرآن تعلق دارد و دشمنان دین، اخلاق و معنویت نمی‌توانند، با وعده صدق الهی در تحقق حاکمیت قرآن مقابله کنند. جهان به‌زودی سقوط و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی را خواهد دید و موجودیت سیاه این دوزخیان به پایان خواهد رسید.
هتک حرمت قرآن کریم در سوئد
بسم‌الله الرحمن الرحیم
اقدام ضد اندیشه، ضد اخلاق و ضد بشری مدعیان آزادی بیان در اهانت به قرآن کریم که تحت حمایت دولت سوئد انجام شد، یک جنایت فرهنگی است. مقامات سوئدی که مسبب ایجاد این جنایت بوده‌اند، باید از این قبیل اقدامات علیه مقدسات اسلامی و بشری دست برداشته و با عذرخواهی از تمام مسلمانان و موحدان جهان، درصدد جبران آن برآیند.
اهانت به قرآن، هتک فضیلت، انسانیت و اخلاق است و دولت سوئد در این اقدام شرم‌آمیز، آزادی بیان را به مسلخ برد.
تکرار زنجیره‌ای این اهانت‌ها در کشورهای غربی، نشانه‌ برنامه‌ریزی‌های پنهان جریان‌های ضد دینی، در اسلام‌ستیزی است و غرب، کارنامه سیاهی در اسلام‌هراسی دارد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اقدام جنایتکارانه هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد را محکوم می‌کند و از سازمان‌های بین‌المللی اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی می‌خواهد در مجامع بین‌المللی پیگیر طرح‌های پیشگیرانه برای جرم‌انگاری اهانت به قرآن و اسلام هراسی باشند.
لازم است قوه قضاییه، وزارت امورخارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیگیر محکومیت گسترده این اقدامات در جهان باشند و پیام اعتراض ملت‌های مسلمان و همچنین مردم ایران را به گوش جهانیان برسانند.

   آیتالله حسینی بوشهری امام جمعه قم
آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم، با اشاره به سالگرد حمله آمریکا به هواپیمای ایرانی در خلیج فارس اظهار داشت: سخن از حقوق بشر می‌زنند اما در طول تاریخ هزاران جنایت را انجام می‌دهند که یک نمونه آن حمله به هواپیمای مسافران بیگناهی است که به کشوری دیگر مسافرت می‌کردند.
امام جمعه قم اشاره‌ای به جسارت و توهین دولت سوئد به قرآن کریم  کرد و خاطرنشان نمود: مایه تأسف است که دادگاه سوئد اهانت به مقدسات را آزادی بیان می‌داند؛ آن‌هم در حالی‌که پلیس آن کشور مخالفت کرده است ما این جنایت را محکوم می‌کنیم و از وزارت خارجه پیگیری آن را خواستاریم.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: کشورهای اسلامی باید در روابط خود با چنین کشورهایی تجدید نظر کنند، تا کی باید سکوت کرد؟! با صدای بلند اعلام می‌کنم گرچه اهانت می‌کنید اما قرآن می‌گوید مرگ بر شما و شما کاری را از پیش نمی‌برید، با سوزاندن قرآن دنیا متوجه می‌شود که قرآن چیست و ان‌شاءالله شاهد روزی خواهیم بود که قرآن برنامه رسمی تمام بشریت خواهد بود.
منبع: سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

   آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور
بسم‌الله الرحمن الرحیم
[و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون] (شعراء /۲۲۷ )
[یریدون لیطفؤا نورالله بأفواههم والله متم نوره ولو کره الکافرون] (صف/ ۸)
می‌خواهند نور خدا را با (دم) دهان‌هایشان خاموش سازند و خداوند تمام‌کننده نور خود است؛ هرچند کافران را ناخوش آید.
قرآن کریم عظیم‌ترین سرمایه و متقن‌ترین سند حقانیت شریعت مقدس اسلام است. وقتی آیات الهی برای اولین‌بار از زبان پیامبر اکرم(ص) برای مردمان زمانه خود خوانده می‌شد، اشراف قریش و حاکمان جور و ستم که به‌درستی دریافته بودند، اگر دین اسلام که اساس و پایه آن قرآن است، پا بگیرد، بساط نظام اشرافی سفیانی و حکمرانی مبتنی بر زر و زور و تزویر جمع می‌گردد. به مردم می‌گفتند: وقتی پیامبر خدا آیات الهی را می‌خواند، شما دست در گوش خود کنید تا پیام خدا به گوش آنان نرسد؛ یا هو و جنجال کنید و یا مانند آن؛ اما تاریخ نشان داد که آیات الهی قرآن کریم، تمدنی جهانی ساخت که تاکنون با وجود تمام مخالفت‌های فراعنه طول تاریخ، امروز این حاکمیت قرآن است که پایه‌های ظلم رژیم کودک‌کش اسرائیل را به لرزه درآورده است.
رفتار اسلام‌ستیزانه و گستاخی آتش زدن آشکار قرآن کریم و چهره کریه صهیونیسم جهانی در پشت این عمل وقیحانه، در فلسطین، سرزمین ادیان آسمانی و کتب الهی و ارض موعود، جان مسلمانان عالم را به آتش کشید و نقطه تاریک دیگری بر دامان مدعیان آزادی و حقوق بشر در جهان بر جای گذاشت. در موقعیتی که جهان با موج عظیمی از اسلام‌گرایی مواجه شده و طبق آمارهای خودشان، کتاب مقدس اسلام، پرفروش‌ترین نسخه مکتوب کشورهای غربی است، دشمنان مسلمانان جهان و ضد آزادی و آزادگی بشر، با آتش بغض و کینه، نسبت به حقیقت الهی، وحشیانه به جنگ با منطق و برهان الهی آمده‌اند. به‌یقین این جسارت بزرگ که در حقیقت چیزی نیست، جز اعتراف به شکست در برابر منطق قرآن و رشادت‌های جوانان جبهه مقاومت، ادامه حرکات شنیع و توهین‌های آشکاری است که در سال‌های اخیر و در سایه حمایت‌های صهیونیزم جهانی صورت گرفته است.
اگر قرآن کتاب خاموش و بی‌تأثیری است، چرا باید افراد مدعی تمدن و پیشرفت و فرهنگ با آگاهی از هزینه‌ای که باید برای این رفتارهای زشت بدهند، به خود اجازه دهند، هتاکانه و بی‌ادبانه و البته حقیرانه و از سر عجز، قرآن کلام وحی را آتش بزنند؟!
بی‌شک تمامی این رفتارها در یک نقشه سیاسی، قابل فهم و تفسیر است و آن چیزی نیست، جز فرا رسیدن عصر و زمانه رویارویی فرهنگ و اندیشه و تمدن اسلامی، با فرهنگ منحط غرب و صهیونیزم جهانی.
انتشار خبر تأسف‌بار اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و سوزاندن آن، دل تمام مسلمانان و انسان‌های آزاده دنیا را به درد آورد. یقینا آتش زدن قرآن کریم، نه‌تنها توهین به اسلام و مسلمین؛ بلکه توهین به تمام ادیان جهان و پیروان آن است؛ لذا وظیفه هر انسان آزاده‌ای است که در برابر این عمل ساکت ننشیند و آن را محکوم نموده، از عامل یا عاملان آن اعلام برائت نماید.
بدین‌ترتیب، مراتب نفرت و انزجار خود را از این عمل شوم و شیطانی اعلام و آن را شدیداً محکوم می‌نماییم و ضمن تشکر از نهادهای دینی همچون جامعةالازهر که متعهدانه و مسئولانه موضع گرفتند، از دیگر نهادهای دینی و عموم مجامع بین‌المللی، خواستار اقدام مشابه و برخورد قاطع با این‌گونه اقدامات شنیع بوده تا از تکرار آن جلوگیری و عاملان این توهین بزرگ را به پای میز محاکمه بکشانند.

  جامع الازهر مصر
جامعة الازهر مصر هم مخالفت شدید و قاطع خود را با اقدام رژیم صهیونیستی در هتک حرمت قرآن کریم و پاره کردن و سوزاندن نسخه‌ای از آن در جنوب نابلس اعلام کرد.
به گزارش شفقنا به‌نقل از آرتی، الازهر اعلام کرد: تداوم این رژیم غاصب ملت‌ها، میهن‌ها و زمین در ارتکاب جنایات خود جلوی چشم و گوش جامعه بین‌المللی و ناتوانی جهانیان از بازدارندگی و رسوایی جنایت‌ها و رفتار خون‌بارش، همدستی ناموجه، و جنایتی در حق بشریت است و نقض آشکار قانون بین‌المللی و همه منشورهایی است که بر احترام به مقدسات دینی و تضمین آزادی عبادت صحه می‌گذارند.
این مرکز دینی افزود: زمان اتخاذ یک موضع عربی و اسلامی جدی و یکپارچه در قبال این رژیم تروریستی فرا رسیده است که همواره، فجیع‌ترین جنایت‌ها را در حق برادران فلسطینی مرتکب شده و می‌شود.
مرکز مذکور تأکید کرد: همچنین لازم است، اقدامات سریع و الزام‌آوری برای تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شریف اتخاذ شود.

  جامعة‌الزهرا(س)
و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران
رفتار اسلام‌ستیزانه و جسارت بزرگ و نابخشودنی اهانت به قرآن و آتش زدن اوراق کلام وحی توسط مزدوران صهیونیستی سوئدی با هدف نفرت‌پراکنی و جریحه‌دار نمودن احساسات مسلمانان و به بهانه آزادی بیان در کشور سوئد، جان مسلمانان عالم، بلکه پیروان همه ادیان آسمانی و انسان‌های آزاده دنیا را متألم و متأثر ساخت و بار دیگر مدعیان آزادی و حقوق بشر در جهان را بیشتر رسوا کرد و دست‌های پشت پرده و توطئه‌های خبیث صهیونیست‌ جهانی و جریان استکبار آمریکایی را نه‌تنها بر علیه اسلام، بلکه بر علیه اندیشه، فرهنگ و آزادی بشر برملا نمود.
امروز که دنیا در حال بازگشت به فطرت خویشتن است و جهان با موج عظیمی از تمایل به اسلام و کتاب مقدس قرآن مواجه شده است، این رفتارهای حقیرانه چیزی جز ترس نیست؛ و این طبیعت ترس است که عموماً انسان را به انکار، تمسخر، بی‌حرمت کردن و امثال این گستاخی‌‌ها دعوت می‌کند؛ اما قرآن کریم و دعوت اسلامی، نوری عالم‌آراست و به وعده الهی، کفار بدانند این رفتارهای حقیرانه و هرگونه تلاش بر علیه قرآن و مکتب اسلام که به تعبیر قرآن چیزی بیشتر از دمیدن با دهان در مقابل نورعظیم نیست، با اراده حتمی خداوند برای پیروزی دین حق، محکوم به شکست است و این نور الهی همچنان گسترده‌تر و کامل‌تر خواهد شد تا همه جهان را فراگرفته و تمام جهانیان از پرتو آن بهره گیرند.
​​​​​​​
  سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور
بسم‌الله الرحمن الرحیم
[ولن ترضی عنک الیهود ولا النصاری حتی تتبع ملتهم قل إن هدی الله هو الهدی] هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد؛ مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی. بگو: راهی که خدا بنماید، به‌یقین راه حق تنها همان است. (سوره بقره، آیه ۱۲۰)
دنیای امروز شاهد حضور عده‌ای است که در ظاهر مدعی فرهنگ و تمدن اجتماعی و اخلاقی هستند؛ اما در حقیقت بی‌فرهنگ‌ترین‌ها به‌شمار می‌آیند که حتی الفبای فرهنگ و تمدن را نیز نمی‌شناسند!
همین رفتار منافقانه بی‌فرهنگان مدعی فرهنگ سبب شده است که هر از چند گاهی، خبر کار زشت و ناپسند سوزاندن کتاب فرهنگ زندگی بشر یعنی قرآن کریم به گوش برسد که قلوب همه مسلمانان بلکه همه موحدان را به درد می‌آورد.
چرا برخی انسان‌ها به جایی می‌رسند که با وجود اینکه مدعی حقوق بشر و مبارزه با تبعیض نژادی و همه امتیازات غیرعقلانی هستند؛ اما کتابی آسمانی را که همیشه منادی مساوات و برابری و عدالت همه انسان‌هاست و فقط عامل برتری را اخلاق و پاکی می‌داند، در برابر چشمان جهان بسوزانند؟!
این‌گونه رفتارها به ما می‌آموزد که امروز دنیا به‌رغم پیشرفت‌های مادی، شاهد حرکت‌های جاهلی و حکایت‌گر بی‌فرهنگی و دوری از تمدن است. قرآن‌سوزی در حقیقت اقدام انسان‌ها به سوزاندن کتاب تمدن انسانی و الهی است!
از این مهم‌تر باید به این نکته اشاره کرد که برخی جاهلانه و یا از روی دشمنی این کار را می‌کنند و دیگر آنکه ادعای حکمرانی بر دنیا را دارند؛ در مقابل، سکوت مرگباری بر حنجره‌های آنان حاکم می‌شود که گویا از آغاز زبان گفتن حقیقت را نداشته اند!
اما مسلمانان در تاریخ به اثبات رسانده‌اند که همیشه به سایر ادیان و مذاهب و کتاب‌های مقدس و آسمانی احترام می‌گذاشتند و با پیروان آنان نیز، اهل تعامل و همزیستی بوده‌اند.
بی‌شک دست مرموز دشمن و استکبار جهانی در پشت‌پرده این حرکت شوم قرار دارد که برای جبران شکست‌های مکرر خود در برابر اسلام و قرآن این‌بار می‌خواهد، از خود اقتداری نشان دهد؛ اما پرواضح است که این راه بن‌بست است و هر کسی که راه دشمنی با اسلام را پیموده، در نهایت موجب هلاکت و نابودی خود شده است؛ اما اسلام و قرآن همیشه زنده بوده و خواهد بود و هر روز در حال مشاهده احترام بیشتر مردم دنیا به دین اسلام و قرآن عظیم هستیم.
سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور، ضمن محکوم کردن این حرکت شوم، غیرعقلانی و غیرانسانی اعلام می‌دارد که همه بدانید! این رفتارها هرگز نمی‌تواند ضرر و خسارتی را به اسلام وارد کند؛ بلکه با گذشت زمان، بر قوت اسلام در دنیا خواهد افزود. به امید آن‌روز که این کارهای دور از تمدن انسانیت، موجب فضاحت دشمنان شود و سربلندی را برای اسلام تداوم بخشد.
یادآوری میشود، تعدادی از مفتی‌های روسیه، کبار علمای بحرین، انجمن علمای یمن، مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، شیخ احمد قبلان مفتی جعفری ممتاز لبنان، حجج‌اسلام سید علی فضل‌الله امام جمعه بیروت و سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف، در سخنرانی‌ها و پیام‌های جداگانه‌ای اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد را محکوم کردند.