printlogo


printlogo


آیت‌الله حسینی بوشهری در جمع روحانیون و مسئولان استانی آذربایجان شرقی
تنها بیان مشکلات در شرایط فعلی کافی نیست بلکه روحانیت باید به عرصه بیاید
اعضای هیأت‌امنای جامعة المصطفی العالمیه متشکل از آیات‌؛ حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، شب‌زنده‌دار عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و حجج‌اسلام والمسلمین؛ قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه، مهدوی‌مهر دبیر هیأت‌امنای این نهاد، سید‌حسن ربانی نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی و نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، به آذربایجان شرقی سفر کردند. حضور در جلسات این نهاد، دیدار با طلاب و اساتید جامعة المصطفی نمایندگی آذربایجان شرقی، دیدار با روحانیون و مسئولان استانی، بازدید از حوزه علمیه ثامن‌الائمه(ع) تبریز از جمله برنامه‌های سفر این هیأت بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه در تبریز، آیت‌الله حسینی بوشهری، در جمع روحانیون و مسئولان استانی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه شهر شهیدپرور و قهرمان‌پرور تبریز، شهر عالمان دین و مجتهدین وارسته می‌باشد، گفت: شهر تبریز که از دیرباز نه‌تنها برای خود تبریز؛ بلکه برای ملت ایران و اگر این سخن مبالغه نباشد، برای برخی از کشورها تأثیرگذار بوده است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: روحانیت در موضوعات مختلف مشکلات را بیان می‌کند و گاهی هم، به موضوعات ورود می‌کند. تنها بیان مشکلات در شرایط فعلی کافی نیست؛ بلکه روحانیت باید به عرصه بیاید؛ به‌دلیل اینکه که این انقلاب اسلامی به‌نام روحانیت ثبت شده است.
وی با اشاره به حدیث نورانی از پیامبر اکرم(ص) گفت: آن‌حضرت همیشه ما را به استفاده از فرصت‌های دنیا برای خدمت به دین خدا سفارش می‌کنند. یکی از فرمایشات گران‌سنگ ایشان، در خصوص استفاده مناسب از فرصت‌های خدمت‌رسانی است که می‌فرمایند: «اگر باب خیری به سوی شما باز و فرصتی حاصل شود، از این فرصت استفاده کنید؛ زیرا زمان با سرعت این فرصت را از شما می‌گیرد.»
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: روحانیت تصور نکند که فقط اوست که امروز دشمن دارد؛ مگر پیامبر اکرم(ص) از آغازین روز‌های رسالت خویش، دشمن نداشت و مگر پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را در جنگ‌های مختلف تهدید نکردند.
آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: بناست روحانیون رهروان راه ائمه اطهار(ع) باشند. دستور قرآن است که می‌فرماید: «إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة ألا تخافوا ولا تحزنوا وأبشروا بالجنة التی کنتم توعدون»؛ به‌یقین کسانی که گفتند: پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است!

 
  دشمن میخواهد حافظه تاریخی نسل جوان ما را پاک کندآیت‌الله اعرافی نیز، ۲۶خرداد پس از حضور در  نشست هیأت‌امنای جامعة المصطفی العالمیه با اعضای شورای حوزه علمیه آذربایجان شرقی با محوریت بررسی عمل‌کرد حوزه علمیه این استان و شرکت در جلسه معاونان حوزه علمیه آذربایجان شرقی، در جمع روحانیون و مسئولان استانی گفت: وقتی به تبریز می‌آییم، در ذهنم تاریخ درخشان تبریز و شهرهای آذربایجان زنده می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: دشمن امروز برای اینکه حافظه‌ تاریخی نسل جوان را پاک کند، خیلی کارها می‌کند تا گسست نسلی ایجاد شود و نسل امروز ما، گذشته با افتخار ایران اسلامی را نداند.
وی ادامه داد: این گسست نسلی، یک امر طبیعی نیست؛ درصدی از آن طبیعی است؛ اما اصل آن، نقشه‌ای است که از بیرون برای گسست نسلی طراحی شده؛ برای اینکه نسل جوان ما، حافظه‌ تاریخی‌اش را از دست بدهد. از این جهت، وظیفه‌ ما به‌عنوان حوزه و عناصر فرهنگی این است که حافظه‌ تاریخی را زنده و بیدار نگه داریم.
رئیس هیأت‌امنای جامعة‌المصطفی خاطرنشان کرد: یک بخشی از حافظه تاریخی جهان تشیع، حافظه‌ مربوط به تبریز و این استان تاریخی است و واقعاً وقتی که سلسله‌ علما و فقها، متفکران، فلاسفه، مفسران و عارفان این دیار را مرور بکنیم، حقیقتاً شگفت‌زده می‌شویم.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه بزرگان شهر تبریز در منطقه و در حوزه‌های بزرگی مثل نجف و قم در سطح ایران و جهان نورافشانی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: وظیفه‌ ما حوزویان است، این تاریخ را دائم بازخوانی و به نسل امروز منتقل کنیم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: اگر سلسله‌ بزرگان تبریز و علمای بزرگ این خطه از تاریخ حوزه برداشته شود، حوزه علمیه فرو می‌ریزد؛ در همین یک قرن اخیر، علمای بزرگی در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی، از این شهر و استان برخاستند؛ اگر ما به‌عنوان خادمان حوزه، خدمت مردم عزیز این استان عرض می‌کنیم که باید حوزه‌‌ها را زنده و ارتقا داد، دلیل آن این است که از این شهر چه بزرگانی برخاستند و چه نقش جهانی در عالم ایفا کردند.
آیت‌الله اعرافی دادمه داد: تبریز تعیین‌کننده‌ سرنوشت ایران بوده و هست و خواهد بود؛ با شهدایش، با علمایش، با دانشگاه‌ها و با حوزه‌های خود، این جایگاه رفیع را بر‌می‌انگیزد. وظیفه‌ ما این است که حوزه‌ تبریز را در همه‌ ابعاد واقعاً ارتقا دهیم.
وی در پایان با بیان اینکه حوزه، آموزش و پرورش و دانشگاه، اضلاع مثلثی هستند که آینده و آینده‌های جامعه را رقم می‌زنند، افزود: ما باید حوزه‌ها را در جایگاه بزرگی بازسازی کنیم. به‌فضل الهی حجت‌الاسلام و‌المسلمین آل‌هاشم، ائمه جمعه و مسئولان حوزوی دنبال می‌کنند؛ اما واقعاً این کم است و بیش از این، باید همه‌ حرکت کنیم؛ الحمدلله برنامه‌ای برای آینده‌ حوزه‌ وجود دارد که به همه‌ استان‌ها اعلام شده است.

 
  نباید بگذاریم مزیتهای حوزههای علمیه تشیع از بین برود آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار عضو مجمع فقهای شورای نگهبان هم در جمع طلاب و اساتید جامعة المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی، با تأکید بر اینکه کار روحانیت به آشنایی پیوسته با کتاب است، گفت: جدیت در کار و اینکه پیوسته دنبال فهم مطلب باشیم، بسیار مهم است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: علاقه‌مندی نیز به انسان کمک می‌کند؛ اگر انسان متعلق علاقه‌مندی را معنویت قرار دهد، قطعاً تأثیر ویژه‌ای خواهد داشت؛ لذا نباید بگذاریم، مزیت‌های حوزه‌های علمیه تشیع که درخشندگی خاصی در علم داشته، از بین برود.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار افزود: طلاب برای حضور در درس، پیش‌مطالعه و پس از درس هم، مباحثه داشته باشند؛ چراکه در گذشته نیز این‌گونه بوده و علما بارها تأکید کرده‌اند که این دو، تأثیر ویژه‌ای بر یادگیری علوم دارد.
وی خاطرنشان کرد: مگر می‌شود شخصی به فردی دیگر خدمت کند و آن فرد دوست نداشته باشد؛ امام زمان(عج) طلاب و روحانیون را دوست دارد.
عضو فقهای شورای نگهبان در پایان گفت: طلاب باید اخلاص در عمل داشته و از ریا و کار برای دیگران پرهیز نمایند؛ اخلاص، سدها و موانع را شکسته و با نفوذ کلمه، برکتی وصف‌ناپذیر به عمر آدمی می‌دهد.