پاسخ آیتالله علیدوست به برخی اظهارات پیرامون موضوع شفافیت آراء
ادعای شفاف نبودن خداوند و پیامبر(ص) با مردم، نادرست و خلاف واقع است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس را که گفته بود: «خدا، پیامبر و قرآن کریم هم با مردم بهصورت کامل شفاف نیستند»، نادرست، غیرمستدل و خلاف واقع ارزیابی کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، اخیراً یکی از نمایندگان مجلس در توجیه مخالفت با طرح شفافیت آراء، اظهارات حاشیهسازی را بیان کرده و گفته بود: «خدا و پیامبر(ص) و قرآن هم با مردم بهصورت کامل شفاف نیستند... »؛ این اظهارات که بازتابهای مختلفی را بههمراه داشت، با واکنش استاد علیدست نیز مواجه شد.
آیتالله ابوالقاسم علیدوست که اخیراً موضوع درس خارجش «شفافیت آراء قضائی» بوده است، در گفتوگویی به برخی اظهارات پیرامون موضوع شفافیت آراء پاسخ داد.
وی در سخنانی با بیان اهمیت اطلاعرسانی و ضرورت تبیین و شفافسازی در مسائل گوناگون به مردم و با اشاره به اظهارات خلاف واقع یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره عدم شفافیت خدا، قرآن و پیامبر اسلام(ص) با مردم، ابراز کرد: یکی از مشکلات ما این است که افرادی یک آیه و حدیث را گرفته و آیه و حدیث دیگر را فراموش میکنند و مثل این افراد، مثل آن آقایی است که امام صادق(ع) میفرماید: انار و نان میدزدید و صدقه هم میداد و در توجیه میگفت: وقتی من انار و نان میدزدم، گناه انجام میدهم و وقتی صدقه میدهم، عمل حسنهای انجام میدهم و گناه با حسنه مقابله به مثل میشود؛ اما برای حسنهام 10 برابر پاداش داده میشود که امام صادق(ع) در ادامه میفرماید: آیا نشنیدهای که «إنما يتقبل الله من المتقين».
وی در ادامه افزود: متأسفانه بسیاری از افراد بهنام اسلام، قرآن و دین صحبت میکنند و قاعدتاً قصد سوئی هم ندارند؛ اما ضربه خود را میزنند و اگر به جوانی برخلاف واقع گفته شود که خدا، قرآن و پیامبر(ص) شفاف نیست و در ادامه آن، به آیه [لاتسألوا عن أشياء إن تبد لكم تسؤكم...] استدلال کنیم؛ درحالیکه این آیه ارتباطی با مسئله شفافیت مسئولان ندارد، اینگونه بیانها، در اذهان جوانان رسوخ کرده و نهتنها مردم از ضرورت شفافیت آراء نمایندگان دست برنمیدارند؛ بلکه بیشتر از قرآن، خدا و دین فاصله میگیرند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به آشکار شدن آثار جرم در چهره مؤمن در روز قیامت، اظهار کرد: در روز قیامت، تمامی نشانهها از جرم افراد خبر میدهند و خداوند مجرمان را محاکمه میکند و حتی در روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که آن فرد به خداوند اعتراض میکند که فرشتگان و زمین، مأمورهای شما هستند و من این نشانهها را قبول ندارم و اینجاست که اجزای بدن انسان، شروع به صحبت کردن و شهادت دادن میکنند؛ آیا به نظر شما در آنجا وقت اضافه است یا میخواهد کاری بیهوده صورت پذیرد؟ و یا هدف خداوند، از این کار این است که انسانها را به اقناع برساند و نتیجه مبارک شفافیت هم اقناع است و خداوند متعال افراد را در قیامت محاکمه میکند و دلیل آنان را گوش کرده و جواب مناسب با دلیل به آنان میدهد.
وی در ادامه افزود: در جایجای تراث و نصوص دینی ما، مشورت مسئولان با مردم آمده است؛ چنانکه خداوند در قرآن کریم میفرماید: [وأمرهم شورى بينهم] و [وشاورهم في الأمر] و قطعاً مشورت کردن، شفافیت میآورد؛ چنانکه امیرالمومنین(ع) در نامه 50 نهجالبلاغه میفرماید: «تنها در جنگ است که باید چیزی را پوشاند؛ زیرا در جنگ نمیشود، همه اسرار گفته شود؛ البته ما در اینجا گفتهایم که اگر در مواقعی شبیه جنگ، مثل مذاکره باشد و عقلای صالح و عاقل در حال مذاکره هستند، باید ابتدا به نتیجه خاصی برسند تا بعداً مردم را در جریان قرار دهند که البته در اینجا نیز، اگر ضرورت وجود نداشته باشد، باید شفافیت کرد؛ چنانکه امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: من بدون مشورت با شما(مردم) کاری انجام نمیدهم؛ مگر اینکه حکم الهی باشد که در اینصورت حکمالله است؛ نه امرالناس.
آیتالله علیدوست در پایان با بیان اینکه آیه «لا تسألوا عن أشياء إن تبد لكم تسؤكم... »، ارتباطی با شفافیت آراء ندارد، اظهار داشت: شأن نزول این آیه این است که رسول گرامی اسلام(ص) در حال بیان مسائل حج بودند که فردی بلند شد و سؤال پرسید و این عمل خود را تکرار کرد و در این زمان بود که آیه قرآن نازل شد و بیان کرد که «بگذارید خود پیامبر(ص) بیان کنند و عجله در سؤال نکنید... »؛ بنابراین شأن نزول و معنای آیه، اصلاً ارتباطی به این ندارد که بگوییم، مردم از حق شفافیت برخوردار نیستند و در استدلال اینگونه بگوییم که خدا، قرآن و رسول خدا(ص) شفاف نبودند.