printlogo


printlogo


▪ دیدار با علما و اساتید


 
  در دیدار با آیتالله شیخ حسن جواهری صورت گرفت: اهدای تعدادی از کتب جدیدالانتشار در زمینه فقه معاصر همچنین، آیت‌الله  اعرافی و هیأت همراه با حضور در مزار بیت حضرت آیت‌الله‌العظمی محمد حسن نجفی اصفهانی معروف به صاحب جواهر و ذکر فاتحه، از کتابخانه خطی مرحوم صاحب جواهر(رض) بازدید و با آیت‌الله شیخ حسن جواهری دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
در این دیدار آیت‌الله جواهری، ضمن تجلیل از کتاب جواهرالکلام، توضیحاتی درباره زندگی و شخصیت علمی مرحوم صاحب جواهر(رض) و بیت جواهری‌ها ارائه نمود.
در ادامه دیدار، آیت‌الله اعرافی هم این شخصیت علمی را ذخیره علمی تاریخ حوزه‌های علمیه شیعه دانست و جای‌جای این دائرةالمعارف بزرگ فقهی را حاوی ابداعات علمی و نکته‌سنجی‌های دقیق فقهی اصولی حدیثی توصیف کرد.
در این دیدار مدیر حوزه‌های علمیه کشور همچنین تعدادی از کتب جدید‌الانتشار در زمینه فقه معاصر را به وی اهدا نمود.
٭ ٭ ٭

 
  آیتالله ایروانی:  تقدیر از رویکرد برنامهای و طرحهای تحولی حوزه علمیه قم مدیر حوزه‌های علمیه و هیأت همراه همچنین با حضور در دفتر آیت‌الله ایروانی، از شخصیت‌های بزرگ نجف اشرف، با ایشان دیدار و گفت‌و‌گو نمود. آیت‌الله ایروانی در این دیدار، ضمن تجلیل از رویکرد برنامه‌ای حوزه‌های علمیه، از طرح‌های تحولی حوزه علمیه قم تقدیر کرد و بر اهمیت تعامل حوزه علمیه قم و نجف تأکید نمود. وی از آثار منتشره دفتر فقه معاصر حوزه علمیه قم تجلیل کرده و پاسخگویی حوزه‌های علمیه، نسبت به سؤالات و شبهات جدید را ضروی دانست.
در ابتدای دیدار نیز، آیت‌الله اعرافی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه، یک دوره از آثار فقه معاصر را به وی اهدا نمود.
٭ ٭ ٭

 
  آیتالله سیدمنیر خباز: مشکل طلاب ایرانی مقیم نجف حل شودمدیر حوزه‌های علمیه ایران در ادامه دیدار با شخصیت‌های عراقی، با آیت‌الله سیدمنیر خباز از فضلای حجازی مقیم نجف اشرف نیز دیدار کرد. در این ملاقات، آیت‌الله سیدمنیر خباز، ضمن تأکید بر ضرورت تعامل حوزه علمیه قم و نجف، به برخی از ظرفیت‌های علمی حوزه نجف اشاره و توصیه کرد: طلاب و فضلای ایرانی رفت‌وآمدهای بیشتری به حوزه نجف داشته باشند و از مدیر حوزه‌های علمیه ایران خواست تا با حل مشکلات طلاب ایرانی مقیم نجف، تعامل و رفت و آمدها به حوزه نجف را تسهیل کنند.
آیت‌الله اعرافی هم، گزارشی از برخی از برنامه‌های حوزه‌های علمیه کشور ارائه کرد و در خصوص آخرین وضعیت شیعیان و فضلای کشور عربستان با آیت‌الله سیدمنیر خباز گفت‌و‌گو کرد.
٭ ٭ ٭

 
  در دیدار آیتالله اعرافی با تولیت عتبه مقدسه علویه عنوان شد: نگاه برنامهمدار، جامع و راهبردی در توسعه حرم مطهر علوی(ع)آیت‌الله اعرافی و هیأت همراه، همچنین با آقای سیدعیسی الخرسان، تولیت عتبه مقدسه علویه ملاقات کرد. در این دیدار تولیت عتبه علویه، توضیحاتی نسبت به برنامه‌های آن عتبه و طرح توسعه حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) ارائه کرد.
وی با استقبال از رشد حضور زوار ایرانی در سال‌های اخیر به‌ویژه در زیارت اربعین حسینی، گسترش ارتباط میان ایران و عراق را مفید دانست و نیز از گسترش و توسعه تعامل میان حوزه علمیه قم و نجف اشرف استقبال کرد و آمادگی آستان مقدس حضرت امیرالمؤمنین(ع) را بر زمینه‌سازی و مساعدت به این مقوله ابراز کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه هم در این دیدار، ضمن تأکید بر ضرورت نگاه بلندمدت و جامع به مقوله زیارت و نیز نگاه جامع به توسعه حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع)، گفت: لازم است، در توسعه حرم حضرت امیر(ع) و برنامه‌های عتبه مقدسه، نگاه برنامه‌مدار، بلندمدت، جامع و راهبردی مبنای کار قرار بگیرد.
وی بر آمادگی حوزه‌های علمیه نسبت به توسعه و گسترش تعامل میان حوزه علمیه با عتبه‌های مقدسه، به‌ویژه عتبه علویه و توضیحاتی درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه علمیه قم ارائه کرد.
٭ ٭ ٭

 
  در دیدار آیتالله اعرافی با سیدعمار حکیم و علما و فضلای بغداد: ضرورت تجدیدنظر در مناهج و نظامات حوزویآیت‌الله‌ اعرافی در ادامه با سید‌عمار حکیم و جمعی از اساتید و فضلای بغداد نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. سیدعمار حکیم در ابتدای این جلسه، ضمن اشاره به رابطه تاریخی عراق و ایران و حوزه‌های علمیه نجف و قم، گفت: تقریب و انسجام بین آن دو حوزه، به‌نفع اسلام و پیروان اهل‌بیت‌(ع) در سراسر جهان است.
وی به نقش فتوای آیت‌الله‌‌العظمی سیستانی در چرخش معادله تروریسم اشاره کرد و از نقش و فداکاری‌ها‌ی حشدالشعبی و سایر نیروهای امنیتی کشور در آزادسازی عراق از دست تروریسم داعش و همچنین از نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به عراق و مقابله با تروریسم قدردانی کرد.
در این دیدار، آیت‌الله‌ اعرافی نیز ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌ها‌ و تحولات حوزه علمیه قم، به ضرورت تجدیدنظر مناهج و نظامات حوزوی با توجه به اصالت‌ها‌ی حوزوی و توجه به سنت‌ها‌ی حوزوی اشاره کرد و در محورهای مورد سؤال اساتید و فضلای حاضر در جلسه، به برخی از برنامه‌های حوزه‌ها‌ی علمیه در زمینه تبلیغ، دوره‌ها‌ و مهارت‌ها‌ی در حال اجرا، پژوهش‌ها‌ی نوین، پاسخگویی به شبهات، توجه به فقه معاصر، بازبینی متون و نظامات آموزشی، اهتمام حوزه‌ها‌ی علمیه به ترجمه منابع فارسی و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی اشاره کرد.
٭ ٭ ٭

 
  آیتالله اعرافی در دیدار با اساتید ایرانی مقیم نجف اشرف: ضرورت اهتمام و توجه به رهنمودهای مرجعیت عظمای حوزه نجف اشرفآیت‌الله‌ اعرافی در ادامه سفر به کشور عراق، با برخی اساتید ایرانی مقیم نجف اشرف دیدار و نظرات و پیشنهادهای آنان درباره حوزه نجف و طلاب ایرانی مقیم نجف را استماع کرد.
اساتید ایرانی حوزه نجف در این دیدار، ضمن تبیین امتیازات و قوت‌های حوزه نجف اشرف، خواستار توسعه روابط حوزه قم و حوزه نجف شدند و ضمن تبیین سابقه فضلا و مراجع ایرانی حوزه نجف و نقش برجسته ایرانیان در تاریخ حوزه علمیه نجف اشرف به‌ویژه در سده‌های اخیر، خواستار تسهیل رفت و آمد طلاب و اساتید ایرانی به حوزه نجف شده و تقاضا کردند، از ظرفیت علمی طلاب و اساتید ایرانی نجف استفاده بیشتری گردد.
آیت‌الله‌ اعرافی هم ضمن تبیین جایگاه بلند حوزه علمیه نجف در جهان اسلام و تشیع و تأکید بر ضرورت حفظ استقلال و عظمت آن، ضرورت اهتمام و توجه به رهنمودهای مرجعیت عظمای حوزه نجف را خاطرنشان و با توجه به سابقه حضور فضلای ایرانی در این حوزه، تقویت تعامل دو حوزه قم و نجف را ضروری دانست.
٭ ٭ ٭

 
  آیتالله اعرافی در بازدید از نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در عراق: جمع بین سنتگرایی و روزآمدی ضرورت مهم حوزه های علمیه آیت‌الله‌ اعرافی همچنین در محل نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در بغداد هم حضور یافت و ضمن بازدید از این مرکز و استماع گزارش فعالیت‌ها‌ و برنامه‌ها‌، در جمع مدیران، اساتید و کارکنان آن سخنرانی کرد.
وی به برخی از تحولات اخیر حوزه‌های علمیه و برنامه‌ها و تحولات جامعة المصطفی العالمیه اشاره کرده و نگاه فلسفی و معرفتی در همه زمینه‌ها، اهتمام به رشد و عمق علمی، معرفتی در عین جمع میان سنت‌های حوزوی و روزآمدی و فناوری‌های نوین را از اولویت‌های امروز جامعة المصطفی برشمرد و توجه به ابعاد روحی و معنوی طلاب و اساتید جامعة المصطفی و بهره‌مندی آنان از گفتمان انقلاب اسلامی را از دیگر اولویت‌های آن مرکز دانست.
در ابتدای این جلسه نیز مدیران و اساتید جامعة المصطفی، به بیان نظرات خود در جهت تقویت و تعمیق فعالیت‌های این مرکز در کشور عراق پرداختند و پیشنهادهای خود را برای توانمندسازی و ارتقای علمی و معنوی فارغ‌التحصیلان جامعة المصطفی در عراق بیان کردند.
٭ ٭ ٭

 
 مفتی اهلسنت عراق:  اختلافات فرعی نباید مانع تحقق وحدت شودآیت‌الله‌ اعرافی مدیر حوزه‌ها‌ی علمیه کشور و هیأت همراه با شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل‌سنت عراق نیز دیدار کرد.
در این دیدار شیخ صمیدعی، عراق را کشور جهاد و مقاومت دانست و با اشاره به اینکه در میان همه مذاهب اسلامی چه شیعه و چه اهل‌سنت اختلافات جزئی وجود دارد، گفت: مسلمانان در کلیات با یکدیگر مشترک هستند و اختلاف در تفاصیل و فرعیات نباید مانع از وحدت آنان شود.
مفتی اهل‌سنت عراق در ادامه با بیان اینکه در خلال سفرهایش به ایران، با تلاش‌های علمی علمای ایران و حوزه‌های علمیه آشنایی اجمالی دارد، بر اهمیت تعامل میان شیعیان و اهل‌سنت دو کشور تأکید نمود.
در این دیدار آیت‌الله‌ اعرافی هم از مواضع شجاعانه و حکیمانه اهل‌سنت عراق به‌ویژه شیخ صمیدعی تجلیل نمود.
وی همچنین گزارشی از وضعیت حوزه‌ها‌ی علمیه کشور و وضعیت اهل‌سنت و به‌ویژه حوزه‌ها‌ی علمیه اهل‌سنت ارائه کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان با تأکید بر آمادگی حوزه‌های علمیه جهت همکاری با علمای اهل‌سنت عراق، افزود: حوزه‌های علمیه باید به‌شکل مجدانه به فکر وحدت باشند و لازمه این مهم، وحدت در نظام‌های تربیتی و علمی است.