printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(قد) عنوان نمود
 تقویت روابط کشورهای اسلامی و حرکت به سمت تمدن اسلامی، امیدوارکننده است

آیت‌الله اعرافی نیز در این مراسم، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تقویت روابط کشورهای اسلامی و حرکت به سمت تمدن اسلامی، بر ضرورت صف‌بندی واحد حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم در برابر دشمنان تأکید کرد و سپس برخی از جوانب شخصیت امام خمینی(قد) را برشمرد.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: اولین بعد در امام، بعد علمی بود که جامع علوم اسلامی بود و در اکثر علوم در قله‌های علمی قرار داشت. حضرت امام(قد) در فقه، اصول، تفسیر و فلسفه در اوج قرار داشت و به‌ویژه در فقه و اصول، مکتب خاصی داشت و در این جانب، با شجاعت احیاگر فقه سیاسی گردید. همچنین جایگاه حضرت امام(قد) در عرفان، حکمت نظری و اخلاق کاملاً برجسته بود. امام در کنار شخصیت سیاسی خود، بنیانگذار حرکت عظیمی در دوران معاصر بود.
وی با ابیان اینکه دومین بعد شخصیتی امام خمینی(قد)، بعد اخلاقی و تربیتی ایشان بود، اظهارداشت: امام در اخلاص، شجاعت، زهد، فنای در ذات خداوند و اخلاق اسلامی اسوه و الگوی دنیای اسلام بود.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: سومین بعد ایشان، مهارت‌های اجتماعی و قوت عالی در تدریس، تبلیغ، خطابه، قلم علمی، طبع روان و بهره‌مندی از هنر و ذوق بود. چهارمین بعد، بعد اجتماعی و سیاسی حضرت امام(قد) بود. ایشان مفکر و خبیر سیاسی بود که بهترین تحلیل‌ها را از واقعیت‌های دنیای معاصر داشت و در عمل هم، رهبری شجاع، حکیم، توانمند و جریان‌ساز بود.
مدیر حوزه‌های علیمه افزود: امام خمینی(قد) توانست گفتمان جدیدی در جهان ایجاد کند. گفتمان امام (ره)، گفتمان تجدید تمدن اسلامی بود. امام دین را دین فرهنگ و تمدن و پیشرفت جامعه معرفی نمود.
امام جمعه قم ادامه داد: حضرت امام(قد) نه رویکرد تحجری داشت و نه رویکردی غرب‌زده، بلکه قائل بود دنیای اسلام می‌تواند با تکیه بر عناصر ثابت و انعطاف در عناصر متغیر، در همه اعصار، قوانین الهی را محقق نماید.
وی افزود: امروز هم در دنیای اسلام محتاج این گفتمان هستیم. امروز هم محتاج وحدت اسلامی هستیم؛ البته نه به معنای از دست دادن ارکان مذهبی. ما نیازمند بازگشت به اسلام ناب و گفتمان امام خمینی(قد) هستیم.